۲۴ خرداد ۱۳۹۵، ۱۲:۱۰
کد خبر: 82110695
T T
۰ نفر
توليد سالانه يك ميليون تن محصولات كشاورزي در استان يزد

يزد- ايرنا- رييس سازمان جهاد كشاورزي يزد گفت: سالانه يك ميليون و 144 تن انواع محصولات كشاورزي در اين استان توليد مي شود.

به گزارش ايرنا سيد جمال سجادي پور روز دوشنبه به مناسبت هفته جهاد كشاورزي (21 تا 27خردادماه) در جمع خبرنگاران استان افزود: از اين ميزان 530 هزار تن محصولات زراعي و مابقي باغي و گلخانه اي است.
وي اظهار كرد: همچنين از 118 هزار هكتار اراضي قابل كشت 38 هزار و 600 هكتار آن معادل 33 درصد محصولات زارعي و مابقي محصولات باغي است.
سجادي پور مجموع سطح زير كشت محصولات كشاورزي استان در چند سال اخير را 130 هزار هكتار بيان كرد و گفت: به علت خشكسالي مداوم اين رقم به 118 هزار هكتار رسيد و اين پديده خسارتهاي زيادي را به بخش كشاورزي استان وارد كرد.
وي در ادامه با اشاره به اينكه استان يزد بعنوان يك استان باغباني در كشور معروف است گفت: 66 درصد سطح اراضي قابل كشت استان به محصولات باغي اختصاص دارد و اين استان در توليد محصولات پسته ، انار و زرد آلو به ترتيب رتبه سوم ، چهارم و ششم كشور را دارد.
*** توليد سالانه 380 هزار تن محصولات گلخانه اي در استان
سجادي پور سطح زير كشت محصولات گلخانه اي استان را يكهزار و 320 هكتار بيان كرد و گفت: سالانه 380 هزار تن اين نوع محصولات به ارزش يكهزار و 580 ميليارد تومان در استان توليد مي شود.
وي توسعه كشت هاي گلخانه اي و متنوع بودن انها را از اولويت هاي اصلي اين سازمان بيان كرد و افزود: اكنون خيار سبز، گوجه فرنگي ، فلفل دلمه اي ، بادمجان و تعدادي سبزيجات در اين استان بصورت گلخانه اي توليد مي شود.
*** توليد 315هزار تن محصولات دامي در استان
رييس سازمان جهاد كشاورزي يزد مجموع توليدات دام و طيور استان را 315 هزارتن بيان كرد و گفت: اين رقم نشان از اين است كه اين خطه در زمينه كشاورزي و محصولات دامي با توجه به كمبود منابع آبي از پتانسيل بالايي برخوردار است.
وي توليد سالانه گوشت قرمز در استان را سالانه 13 هزار تن اعلام و اظهار كرد: در اين بخش هنوز نياز به سرمايه گذاري دارد زيرا سرانه مصرف گوشت قرمز اين خطه 24 كيلوگرم است و 40 درصد گوشت مصرفي استان وارداتي است.
رييس سازمان جهاد كشاورزي يزد در ادامه ميزان توليد گوشت مرغ استان را 52 هزارتن بيان كرد و گفت: 55 درصد گوشت مرغ استان به خارج از استان صادر مي شود و در اين زمينه اين خطه با توجه به سرانه جميعتي نسبت به توليد در جايگاه نخست قرار دارد.
رييس سازمان جهاد كشاورزي يزد اظهار كرد: همچنين اين خطه در زمينه توليد گوشت كبك و بلدرچين رتبه اول كشور را دارد.
*** اختصاص 154 ميليارد تومان اعتبار مصوب سفر رييس جمهوري به استان
سجادي پور با اشاره به 154 ميليارد تومان اعتبار مصوب سفر رييس جمهوري به استان به بخش كشاورزي گفت: 128 ميليارد تومان از اين ميزان به آبياري هاي نوين اختصاص يافت.
وي با بيان اينكه اين اعتبار بسيار خوبي براي بخش كشاورزي است اظهار كرد: افزايش بهره وري از منابع آبي از رويكردهاي اصلي اين سازمان است.
وي در ادامه با اشاره به مصرف سموم در محصولات گلخانه اي استان تصريح كرد: 65 درصد خيار سبز توليدي استان به خارج از كشور صادر مي شود قطعا اگر مشكلي داشت برگردانده ميشد.
رييس سازمان جهاد كشاورزي استان يزد گفت: سم استفاده در اين محصول بيش از حد مجاز نيست.
وي با اشاره به خشكيده شدن باغات شهرستانهاي تفت و مهريز افزود: اين يك زنگ خطري است كه بايد به ان توجه شود.
وي در پاسخ به سوالي گفت: استان يزد اگر همين فضاي سبز موجود را هم نداشت شك نخواهيم داشت كه سكونت در ان امكان پذير نبود از اين رو حفظ وضع موجود و پايداري استان به بخش كشاورزي برمي گردد.
2088/ 6197

سرخط اخبار استان‌ها