۱۷ دی ۱۳۹۶، ۱۱:۵۷
کد خبر: 82788097
T T
۰ نفر
حوادث طبيعي بيش از 120 ميليارد ريال به كشاورزي خلخال خسارت زد

اردبيل - ايرنا - مدير جهاد كشاورزي خلخال گفت: در اثر وقوع حوادث طبيعي همچون سرمازدگي ، سيل ، خشكسالي و طوفان در سال زراعي جاري بيش از 120 ميليارد ريال به بخش زراعت و باغباني اين شهرستان خسارت وارد شد.

به گزارش ايرنا ، بهبود عليزاده روز يكشنبه در جلسه كارگروه مخاطرات كشاورزي خلخال افزود: جايگزيني ارقام كشاورزي مقاوم در مقابل سرما و خشكسالي ، اصلاح الگوي كشت و برگزاري دوره هاي آموزشي مختلف براي پيشگيري و مقابله با حوادث طبيعي از جمله اقدامات مهم انجام شده در سال جاري براي كاهش ميزان خسارات وارده از جانب حوادث طبيعي پيش بيني نشده به كشاورزان و باغداران است.
وي اجراي عمليات مبارزه با آفات و بيماري هاي گياهي و جانوري در سطح وسيعي از اراضي كشاورزي و باغي شهرستان از جمله آفات عمومي از قبيل ملخ ، موش صحرايي و آفات نباتي تهديد كننده باغ هاي ميوه را از ساير اقدامات مديريت جهاد كشاورزي خلخال در كاهش خسارت وارده از جانب آفات به كشاورزان و باغداران منطقه ذكر كرد.
عباس جعفرزاده ، رئيس اداره منابع طبيعي و آبخيزداري خلخال نيز در اين جلسه از ريشه كني آفت دارواش از جنگل هاي درختان قد كوتاه منطقه خورش رستم اين شهرستان در سال جاري خبر داد.
او گفت: آفت نيمه انگلي و بسيار خطرناك دارواش در تنه درختان زالزالك رشد كرده و از طريق پرندگان به درختان سوزني برگ جنگل انتقال يافته و اين آفت فاقد ريشه از بدنه درختان جنلگي تغذيه و در نتيجه منجر به خشك شدن درخت مي شود كه با اقدام به موقع اداره منابع طبيعي و مقابله با اين آفت از انتقال آن به درختان جنگل بخش خورش رستم خلخال جلوگيري شد.
وي گفت: با توجه به شيوع آفت پروانه دم قهوه اي آمريكايي در جنگل هاي چند منطقه خلخال از جمله خوجين ، مجره ، اندبيل و اوجغاز واقع در بخش مركزي اين شهرستان اداره منابع طبيعي مبارزه مكانيكي را در دستور كار خود قرار داده و موفق به پاكسازي 72 هكتار از جنگل هاي آلوده به اين آفت شد.
شهرستان خلخال در 115 كيلومتري جنوب اردبيل داراي 257 هزار هكتار جنگل و مرتع است كه از اين ميزان 45 هزار هكتار را جنگل هاي قد كوتاه ارس و بنه تشكيل مي دهند و جنگل درختان قد كوتاه خلخال با گونه هاي كمياب ارس و بنه ذخيره گاه ژنتيكي بسيار مناسبي براي توليد و پرورش اين نوع درختان است.
شهرستان خلخال با برخورداري از بيش از 45 هزار هكتار جنگل بيش از 85 درصد از جنگل هاي استان اردبيل را به خود اختصاص داده و بيش از 21 درصد از مراتع حاصلخيز اين استان نيز در اين شهرستان واقع شده است.
خبرنگار: بهرام نقي زاده ** انتشار دهنده: گيتي طالبي
7119/6018

سرخط اخبار استان‌ها