۱ بهمن ۱۳۹۴، ۱۱:۳۳

رئیس کمیسیون تسهیل تجارت اتاق بازرگانی سنندج:

تقویت صادرات به اقلیم کردستان عراق در اولویت قرار گیرد

تقویت صادرات به اقلیم کردستان عراق در اولویت قرار گیرد

سنندج – رئیس کمیسیون تسهیل تجارت اتاق بازرگانی سنندج گفت: تقویت و توجه بیشتر به صادرات به اقلیم کردستان عراق یکی از نیازهای ضروری است و این مهم باید در اولویت قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار مهر، چهارمین نشست کمیسیون تسهیل تجارت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سنندج صبح امروز با حضور اعضای هیئت رئیسه این کمیسیون، تشکل های اقتصادی استان، نماینده سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان، نماینده دخانیات استان و اساتید مجرب دانشگاه در محل اتاق سنندج برگزار شد.

زاهد صالحی رئیس کمیسیون تسهیل تجارت اتاق سنندج در ابتدای این نشست طی سخنانی بیان کرد: این نشست با هدف تعیین بازار هدف صادراتی، چگونگی و نحوه بدست آوردن و راه های حفظ آن برای سال آینده، دلایل یا علل عدم انگیزه تجار دارنده کارت بازرگانی برای صدور کالا به نام خودشان در استان و بررسی درخواست اتاق مبنی بر اعزام و پذیرش هیات های تجاری سال ۹۵ برگزار شد.

وی در ادامه ضمن تبریک برجام و برداشته شدن تحریم های ۱۲ ساله عنوان کرد: امیدواریم این رویداد موجبات رونق اقتصادی برای کشور ایران و به تبع آن از بین رفتن واژه کم برخورداری از استان کردستان را فراهم آورد.

صالحی افزود: اکنون فرصت های زیادی از جمله بازگشت دارایی های بلوکه شده و  ورود سرمایه گذاران خارجی برای کشور ایران بوجود آمده است که امیدواریم با تعامل مناسب مسئولین استانی با مقامات کشوری بتوانیم بیشترین  دستاوردها را برای استان کردستان جذب کنیم.

وی افزود: سالهاست که بیشترین سطح مراودات تجاری استان کردستان با کشور عراق و به ویژه منطقه اقلیم کردستان عراق بوده است ولی متاسفانه در چند سال اخیر به دلیل ورود رقبای جدید و اعمال تحریم بر کشور ایران و به تبع آن افزایش قدرت رقبای ما، وجه ایران در بازار کشور عراق از بین رفته است و به همین دلیل باید توسعه و تقویت صادرات به اقلیم کردستا عراق به عنوان یک اولویت در دستور کار قرار گیرد.

زاهد صالحی در پایان عنوان کرد: با توجه به هزینه بر بودن امر بازاریابی در بازارهای هدف لازم است دولت خود نسبت به انجام این مهم اقدام نموده و اطلاعات کسب شده را در اختیار تجار و بازرگانان  قرار دهد.

محمد هلاکو نایب رئیس اتاق سنندج نیز در این نشست بیان کرد: یکی از مشکلات اصلی فعالین اقتصادی استان کردستان محدود کردن تمامی روابط تجاری به کشور عراق است که برای رفع این مسئله اتاق بازرگانی با آسیب شناسی مناسب می تواند دروازه های جدید تجاری را به روی بازرگانان باز کند.

وی در ادامه عنوان کرد: تحریم بانکی، حمل و نقل و بیمه باعث از بین رفتن روابط تجار ایرانی با بسیاری از کشورها در چند سال اخیر شده است اما عواملی همچون بسته بندی نامناسب محصولات صادراتی، عدم توجه تجار به ذایقه مشتری، عدم ثبات قیمت ها، اعمال بخش نامه ها و دستورالعمل های دولتی، تبلیغات ضعیف شرکت ها، نبود حمایت دولت از صادرکنندگان، نقش کم رنگ اتاق بازرگانی در گشایش بازارهای هدف و نبود تعداد کافی از رایزنان بازرگانی ایران در کشورهای دیگر از مهمترین عوامل کاهش نقش ایران در بازار کشورهای دیگر است.

محی الدین محمودیان رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان کردستان نیز در این جلسه اظهار داشت: پیداکردن بازارهای هدف نیازمند تشکیل یک کمیته بازاریابی در اتاق بازرگانی و با همکاری بخش دولتی است تا بتوانند بعد از برداشته شدن تحریم ها در بازارهای کشورهای اروپایی ورود پیدا کنند  خوشبختانه تعامل مناسبی میان بخش خصوصی و دولتی در استان کردستان وجود دارد که می تواند آینده خوبی را برای بخش اقتصادی استان رقم بزند.

صادق صمدی نماینده سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان نیز در این نشست با اشاره به نقش مهم تحلیل بازار هدف و ارزیابی توان رقابتی در توسعه بازار تجاری  بیان کرد: در ۹  ماهه  ابتدایی سال ۹۴، میزان ۳۳۳ میلیون دلار  و به حجم ۴۷۰ هزار تن از استان کردستان صادر شده است که مهمترین اقلام آن  شامل گوجه فرنگی، حیوانات زنده، سیب تازه، کاهو و تراکتور می باشد.

وی افزود: در ۹ ماهه گذشته کشورهای عمده هدف صادراتی استان کردستان شامل  عراق، افغانستان، سودان و کویت بوده اند و مهمترین کشورهای وارداتی شامل، هند، آلمان، کره جنوبی، عراق و پاکستان بوده اند.

کد خبر 3030240

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha