۱۵ مرداد ۱۳۹۶، ۱۱:۵۷
کد خبر: 82622338
T T
۰ نفر
معاون وزير جهاد كشاورزي: آب محور ديپلماسي جهان شده است

كرج- ايرنا-معاون وزير جهاد كشاورزي در امور آب و خاك با اشاره به حساسيت موضوع آب در جهان گفت: امروز موضوع آب محور و جايگزين ديپلماسي نفت در جهان شده است.

به گزارش ايرنا، علي مراد اكبري روز يكشنبه در دومين نشست شوراي ترويج و برنامه ريزي زكات در سال 1396 كه در محل معاونت آب و خاك وزارت جهاد كشاورزي واقع در كرج افزود: كشور ما در منطقه خشك و نيمه خشك جهان قرار دارد و از لحاظ منابع آب بسيار آسيب پذير است.
وي اظهار داشت: متاسفانه دردهه گذشته كشور با خشكسالي، كمبود آب، روان آب و توزيع نامناسب پراكنش باراني مواجه شده ايم و اگر برنامه ريزي عميقي براي آن نداشته باشيم امنيت غذايي كشور به خطر مي افتد.
وي با بيان اينكه كشوري كه امنيت غذايي نداشته باشد وابستگي خواهد داشت و بايد از اهداف و سياست هايش بگذرد، گفت: اكنون ميانگين بارندگي سالانه كشوربه 242 ميلي متر رسيده درحاليكه در دهه گذشته 250 ميلي متر بوده است.
اكبري يادآور شد: اكنون ميانگين بارندگي ايران يك /سوم شاخص جهاني است .
اكبري ادامه داد: همچنين ميزان تبخير آب در دنيا 800 ميلي متر است در حاليكه اين ميزان در ايران 2200 ميلي متر است به طوريكه دو/ سوم نزولات آسماني كشور تبخير مي شود.
وي ميزان اراضي آبي كشور را حدود 8 و نيم مليون هكتار ذكر كرد و افزود: پراكنش بارندگي در كشوربسيار نامناسب است واگر روي منابع آب دقت نكنيم درآينده با مشكل روبرو مي شويم.
معاون وزير جهاد كشاورزي عنوان كرد: متوسط فرسايش خاك در دنيا 7 تن در هكتار است اما در ايران حدود 16 تا 17 تن درهكتار يعني حدودسه برابرجهان است.
وي اضافه كرد: 60 درصد خاك هاي كشور ما مواد آلي آن حدود نيم درصد است كه بايد حدود 2 درصد باشد كه اين امر نشان دهنده ضعيف بودن حاصلخيزي خاك كشورمان است.
اكبري يكي از راهكارها براي مقابله با اين مشكلات را افزايش بهره وري عنوان كرد و گفت: كشور ما توسعه افقي در بخش كشاورزي ندارد و سطح زير كشت را نمي توانيم افزايش دهيم بنابراين توسعه عمودي را بايد جايگزين كرد يعني بهره وري و افزايش آن با استفاده از منابع آب و خاك، انساني و ژنتيكي كه بايد حداكثر استفاده را ببريم.
وي، حفاظت كمي و كيفي از منابع آب و خاك را از ديگر راهكارها دانست كه بايد در سرلوحه برنامه هاي جمهوري اسلامي قرار گيرد.
معاون وزير جهاد كشاورزي ادامه داد: در برنامه امنيت ملي كشور 4 سند در حال تنظيم است كه شامل سند آب هاي زيرزميني، آب كلان شهرها و آب هاي مشترك هاي مرزي و ديپلماسي آب است .
وي گفت: مسايل بسيار زيادي مرتبط بر آب است به طوريكه براي زاينده رود و چهارمحال و بختياري از پارسال تا كنون حدود 10 جلسه شوراي امنيت كشور با وزير كشور برگزار شده و اگر موضوع آب با كمك رسانه ها، قشرهاي تاثيزگذارمديريت نشود به صورت قطعي با بحران آب روبرو خواهيم شد.
وي اظهار داشت: ظرفيت كشور ما فوق العاده بالاست و مي توانيم از اين بحران به راحتي عبور كنيم.
وي بيان داشت : به طور مثال 2 استان گيلان و مازندران ميزان بارندگي شان از كشور هلند بيشتر است اما كشور هلند توانسته سالانه مقادير زيادي محصولات كشاورزي صادر كند.
وي تاكيد كرد: ظرفيت كشور ما بالاست مشروط به كمك تمام صاحب نظران، مديران و برنامه ريزان براي استفاده بهينه از ظرفيت ها است.
اكبري افزود: اكنون نزاع هاي ديپلماسي نفت جايش به ديپلماسي آب مي دهد و نزاع هاي دنيا اكنون بيشتر به آب برمي گردد تا نفت.
وي تصريح كرد: ضرورت دارد قشر روحانيت كه با مردم ارتباط مستقيم و نزديك دارد در تمام فرصت ها براي آگاهي بخشي در زمينه استفاده بهنيه از آب وخاك همكاري بيشتري كنند.
وي گفت: بايد تمام عوامل موثر اعم از دولتمردان، برنامه ريزان، كارشناسان و مسئولين همه دست به دست همه دهند و از اين بحران عبور كنيم.
اكبري ادامه داد: راهبردهايي در وزارت خانه تهيه شده كه يكي از برنامه ها بحث توسعه روش هاي نوين آبياري است به طوريكه اكنون يك ميليون و 600 هزار هكتار در كشور اجرا شده كه امسال هم 32 هزارو 800 ميليارد ريال براي توسعه روش هاي نوين كشور پيش بيني كرده است كه بايد 300 هزار هكتار از طريق آن اجرا شود .
وي اظهار داشت: به ازاي هر هكتاراز اين روش ها، 4400 متر مكعب آب صرفه جويي مي شود و نگاه به سوي آبياري ميكرو و قطره اي در زراعت و باغباني است و سال گذشته بيش از 30 هزار هكتار آبياري قطره اي در كشورداشته ايم.
وي گفت: در صورت اجراي اين طرح ها ميزان مصرف آب كمتر از نصف مي شود و ميزان توليد 10 برابر مي شود كه از سياست هاي جدي كشور است.
معاون وزير جهاد كشاورزي افزود: بحث نشاء كاري نيز به جاي كشت مستقيم از ديگر سياست هاي اين وزارتخانه است و همچنين بحث كشاورزي حفاظتي و استفاده از ارقام مقاوم به خشكي و افزايش دانش بهره برداران و انتقال آب با لوله از ديگر برنامه هاست.
وي به موضوع ترويج و فرهنگ صرفه جويي در آب، افزايش بهره وري و جلوگيري از حفر چاه هاي غيرمجاز نيز اشاره كرد و ادامه داد: سفره هاي زيرزميني به شدت در حال آسيب پذيري است به طوريكه در بعضي از دشت ها حدود 8 متر فرونشست زمين داشته ايم.
اكبري بيان داشت: از 850 هزار حلقه چاه كشور 350 هزار حلقه آنها غير مجاز است.
وي تعداد قنوات كشور را 49 هزارو101رشته عنوان كرد و گفت: طول اين قنوات 50 هزار كيلومتر است .
همچنين تعداد چشمه هاي كشور 173 و 825 دهنه است و 14 درصد توليد آب كشور ازمحل قنوات است .
در اين نشست كه با حضور نماينده ولي فقيه در سازمان جهاد كشاورزي استان البرز در كرج برگزارشد، موضوع زكات ، زير ساخت هاي آبياري ، محروميت زدايي و وضعيت قنات هاي كشور مورد بررسي قرار گرفت.
6156 / 6155خبرنگار: نوشين طهماسبي**انتشاردهنده: محمد عزيزپور

سرخط اخبار استان‌ها