۱۵ مهر ۱۳۹۶، ۱۷:۰۸
کد خبر: 82688132
T T
۰ نفر
اختصاص 900 ميليارد ريال براي طرح هاي آبياري تحت فشار در آذربايجان شرقي

تبريز - ايرنا - رئيس سازمان جهاد كشاورزي آذربايجان شرقي اعلام كرد: 900 ميليارد ريال اعتبار براي ساماندهي سيستم بهره برداري از آب كشاورزي در قالب سامانه هاي نوين آبياري تحت فشار در استان اختصاص يافت.

كريم مهري روز شنبه در حاشيه آئين بهره برداري از مرحله اول طرح آبياري تحت فشار سد پارام هريس در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: مساحت كل اراضي كشاورزي استان يك ميليون و 222 هزار هكتار بوده كه از اين ميزان 805 هزار هكتار زير كشت ديم و 294 هزار هكتار نيز زير كشت آبي است.
وي با بيان اينكه 123 هزار هكتار اراضي استان نيز زير كشت محصولات دائمي است، يادآوري كرد: 70 درصد زراعت گندم در استان به صورت ديم است.
رئيس سازمان جهاد كشاورزي آذربايجان شرقي اظهار كرد: 250 هزار هكتار از اراضي كشاورزي استان قابليت تجهيز به سامانه هاي نوين آبياري را دارد كه تا زمان كنوني 60 هزار هكتار از اراضي كشاورزي به اين سامانه ها مجهز شده است.
مهري ادامه داد: سامانه هاي نوين آبياري به دو روش باراني و قطره اي موجب افزايش بهره وري از 50 تا 80 درصد مي شود.
وي گفت: با توجه به اينكه تمام نيازهاي ديم اعم از كود، بذر، كاشت، داشت و برداشت متفاوت با زراعت آبي بوده بنابراين نگاهمان بايد متفاوت باشد.
رئيس سازمان جهاد كشاورزي آذربايجان شرقي يادآوري كرد: تمامي تشكل هاي نظام مهندسي و سازمان جهاد كشاورزي بايد يافته هاي علمي را در بخش زراعت ديم به مزارع كشاورزي انتقال دهند.
مهري افزود: توسعه روستاها به 2 عنصر خاك و آب نياز دارد و اگر به خاك توجه نكنيم به طور قطع آب نيز نخواهيم داشت و اگر به طبيعت روي خوش نشان ندهيم با حوادث غيرمترقبه‌اي مانند سيل و خشكسالي‌هاي پي در پي روبرو خواهيم شد.
وي حمايت و بالابردن بهره‌وري سطح در بخش‌هاي كشاورزي و دامپروري را از برنامه‌هاي دولت تدبير و اميد عنوان كرد و گفت: اگر بحثي در مورد كشت گياهان دارويي مي‌شود به طور يقين مراتع و اراضي شيب‌دار بهترين زمينه براي كشت اين محصولات است و در كنار افزايش كشت گياهان دارويي نيز نياز به ايجاد صنايع تبديل خواهيم داشت.
مهري با تاكيد بر اينكه روستائيان بيش از اين‌ها نياز به ايجاد رفاه و آرامش دارند، اظهار كرد: اگر چنانچه به رفاه و آسايش روستائيان بيش از پيش توجه نشود بر معضل حاشيه‌نشيني كلان‌شهرهايي مانند تبريز افزوده مي‌شود در حالي كه ايجاد رفاه براي اهالي روستاها منت نمي‌خواهد بلكه كمي همت و تلاش مي‌تواند از مهاجرت روستائيان به شهرها جلوگيري كند.

** فرماندار: آبرساني به 50 روستاي هريس با تانكر انجام مي شود
فرماندار هريس نيز در آئين بهره برداري از اين طرح گفت: به 50 روستاي اين شهرستان با خودرو حمل آب، آبرساني مي شود كه اميد است امور آب براي جلوگيري از مشكلات اجتماعي در روستاها برنامه ريزي هاي لازم را انجام دهد.
صابر تقويمي افزود: مشكل اصلي كنوني كشور و به تبع آن شهرستان هريس كمبود آب است و روستاها از كمبود آب كشاورزي و شرب رنج مي برند.
وي با اشاره به 15 مهر روز روستا گفت: توسعه و آباداني روستاها از اولويت هاي اصلي دولت است.
فرماندار هريس يادآوري كرد: مسئولان اين شهرستان هيچ گاه تلاش هاي مردم، روستائيان و كشاورزان كه در جهت توسعه قدم برداشته اند را فراموش نمي كنند.
تقويمي با بيان اينكه دولت به تنهايي توان حل تمامي مشكلات مردم را ندارد، يادآوري كرد: از كل بودجه كشور تنها 30 درصد براي طرح هاي عمراني اختصاص مي يابد و راه برون رفت از ركود، ايجاد رونق اقتصادي و كشاورزي در روستاهاست.
وي از اهداف دولت تدبير و اميد را توسعه و آباداني روستاها عنوان و اظهاركرد: دولت تدبير و اميد تلاش مي كند تا روستائيان از خدمات دولت از جمله راه، اجراي طرح هادي روستايي و كمك مالي در ايجاد آبياري نوين و كشت مكانيزه با يكپارچه سازي اراضي كشاورزي بهره مند شوند.
تقويمي با تاكيد بر اينكه انسان سالم و زندگي سالم محور توسعه همه جانبه شهرها و روستاهاست، اضافه كرد: روستاي پارام بايد از نظر آباداني الگويي براي ساير روستاها باشد تا در اجراي طرح هادي روستايي خللي وارد نشود.
در اين مراسم مرحله اول طرح آبياري تحت فشار سد پارام به مساحت 122 هكتار با هزينه كرد 16.5 ميليارد ريال در مزارع روستاي پارام شهرستان هريس با الگوي كشت پيشنهادي گندم و جو و يكپارچه سازي 328 قطعه زمين زراعي بهره برداري و عمليات اجرايي مرحله دوم اين طرح به مساحت 188هكتار با يكپارچه سازي 986 قطعه و هزينه برآوردي 30 ميليارد ريال شروع شد.
شهرستان هريس با حدود 70 هزار نفر جمعيت در 65 كيلومتري تبريز، مركز آذربايجان شرقي قرار دارد.
خبرنگار.ع: محمد طلوعيان** تنظيم: پرويز بابائي ** انتشار: پرويز انصاري
7227/8023/3071

سرخط اخبار استان‌ها