۷ مهر ۱۳۹۵، ۱۵:۱۷
کد خبر: 82247740
T T
۰ نفر
پیش بینی برداشت افزون بر 14 هزار تن زرشك در خراسان جنوبی

بیرجند - ایرنا - رئیس سازمان جهاد كشاورزی خراسان جنوبی پیش بینی كرد كه امسال 14 هزار و 260 تن محصول زرشك از 12 هزار و 830 هكتار از باغ ‌های بارور این گیاه در استان برداشت شود.

هاشم ولی پور مطلق روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا، ارزش محصول زرشك تولیدی استان را یك هزار و 507 میلیارد ریال ذكر كرد.
وی بیان كرد: به دلیل افزایش دمای هوا در تابستان، وقوع تگرگ و سرمازدگی، برداشت محصول زرشك نسبت به سال گذشته 10 تا 15 درصد كاهش خواهد داشت.
به گفته وی برداشت محصول زرشك از مهر ماه شروع شده و تا پایان آذر ماه ادامه دارد، شهرستان ‌های قاینات، زیركوه، درمیان و بیرجند تولیدكنندگان عمده این محصول هستند.
وی عنوان كرد: سطح زیر كشت باغ‌های زرشك استان 14 هزار و 780 هكتار است كه امسال 12 هزار و 830 هكتار آن بارور است.
در سال زراعی گذشته از 14 هزار و 228 هكتار باغ های بارور استان 16 هزار و 500 تن محصول زرشك به ارزش یكهزار و 567 میلیارد ریال توسط 30هزار بهره بردار برداشت شد.
ایران در عرصه تجارت جهانی بزرگترین تولید كننده زرشك و خراسان جنوبی تولید كننده عمده این محصول است، این استان نه تنها از نظر تولید بلكه به لحاظ خرید و فروش انواع زرشك پفكی در صدر قرار دارد.
زرشك یكی از مهمترین گیاهان غذایی و دارویی ایران است كه خراسان جنوبی تولید 98 درصد زرشك كشور را در اختیار دارد.
یكی از مشكلات زرشكاران خراسان جنوبی نداشتن بارگاه بهداشتی برای خشك كردن این محصول است، هم اكنون زرشكاران محصول خود را به صورت سنتی در خرمن خشك می كنند، با توجه به همزمان شدن فصل برداشت با ریزش نزولات جوی، خسارت زیادی به كشاورزان وارد می شود.
سال گذشته بزرگترین كارخانه كنسانتره و فرآوری زرشك كشور كه سال 1389 در شهرك صنعتی شهر قاین به بهره برداری رسید، به دلیل كمبود نقدینگی در فصل برداشت حاضر به خرید دست رنج كشاورزان خراسان جنوبی نشد، امید است این واحد در سال جاری با خرید محصول باغداران تا حدودی دغدغه آنان را كم كند.
دانه های زرشك قرمز رنگ، بیضوی شكل و تقربیا ترش مزه ‌است.
به گفته كارشناسان تغذیه و بهداشت، آب زرشك پایین آورنده فشارخون، كوچك كننده شكم، تقویت قلب، بازكننده رگها، نابود كننده سنگ كلیه و مثانه، ضد قند، تسكین دهنده روح، روان و اعصاب است.
* 7556 ** 2047 ** خبرنگار- حكیمه مصطفایی* انتشار دهنده- عباسقلی اشكورجیری*

سرخط اخبار استان‌ها