۲۲ آذر ۱۳۹۵، ۷:۵۰
کد خبر: 82342578
T T
۰ نفر
مصرف قند و شكر در ایران بیش از اكثر كشورها و عامل بروز بیماری قلبی و عروقی است

ایلام - ایرنا - كارشناس مسئول بیماری های غیر واگیر مركز بهداشت ایلام گفت: مصرف قند و شكر در ایران بیش از اكثر كشورها و عاملی برای ابتلا به چاقی، دیابت، فشار خون و بیماری های قلبی و عروقی است.

دكتر اسد الله احسان زاده روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار كرد: دیابت یا بیماری قند نوعی اختلال در سوخت و ساز بدن است كه در آن توانایی انسولین در بدن از بین می رود یا بدن در برابر تولید انسولین مقاوم شده و نمی تواند عملكرد طبیعی خود را انجام دهد.
وی افزود: سازمان غذا و دارو اخیرا طرحی را با نام نشانگرهای رنگی تغذیه ای با هدف مبارزه با بیماری های مزمن از جمله دیابت ارائه كرده كه می تواند در انتخاب های سالم غذایی كمك شایانی به افراد مبتلا به دیابت كند.
دكتر احسان زاده یادآور شد: در این نشانگرها مواردی نظیر كربوهیدرات موجود در مواد غذایی، چربی كل و چربی ترانس محصول و مقدار نمك بكار رفته در آن مورد توجه واقع شده است.
وی با بیان اینكه همه افراد بخصوص افراد مبتلا به دیابت باید به نشانگرهای رنگی در موقع خرید توجه كنند، تاكید كرد: استفاده از محصولاتی كه كربوهیدرات آنها دارای نشانگر سبز است به كنترل قند خون در افراد دیابتی كمك می كند.
دكتر احسان زاده گفت: مراحل اولیه بیماری قند خون ممكن است هیچ علامتی نداشته باشد ولی علائم اولیه بیمار شامل تشنگی و گرسنگی مفرط، ادرار زیاد و مكرر، زخم یا خونریزی كه دیر بهبود یابد، پوست خشك و خارش دار، كاهش وزن بدون دلیل، تاری دید، خواب آلودگی و خستگی غیر معمول و سوزن سوزن شدن دست و پا است.
وی اضافه كرد: مصرف بیش از حد مواد قندی و شیرینی باعث افزایش فشار خون و اضافه وزن می شود كه از عوامل ابتلا به دیابت و بیماری های قلبی و عروقی بشمار می رود.
كارشناس مسئول بیماری های غیر واگیر مركز بهداشت ایلام افزود: مواد غذایی حاوی قندهای ساده نیز باعث افزایش سریع قند خون در بیماران دیابتی می شود و باید كاهش مصرف قند و شكر را در برنامه غذایی خود قرار دهند.
دكتر احسان زاده با اشاره به مصرف بیش از حد قند و شكر در ایران اظهار كرد: از جمله راه های كاهش مصرف قند و شكر استفاده از میوه های تازه به جای شیرینی و شكلات بعنوان میان وعده، محدود كردن نان های شیرین، خرید نوشیدنی های بدون شكر یا كم كالری به جای نوشابه های گازدار، استفاده از چاشنی های مختلف به جای شیرین كننده ها و به حداقل رساندن مصرف قند و شكر همراه با چای و قهوه است.
وی گفت: قند و شكر ارزش تغذیه ای پایین و قدرت چاق كنندگی بالایی دارد و سلامت را تهدید می كند و كشورهای پیشرفته به این نتیجه رسیده اند كه برای كنترل چاقی و پیامدهای آن مانند دیابت، بیماری های قلبی عروقی و سرطان باید مصرف قند، شكر و قندهای ساده كاهش یابد.
دكتر احسان زاده خاطر نشان كرد: شكر سم سفید است و اگر می خواهیم مشكلات در زمینه بیماری های قلبی و عروقی به حداقل برسد باید در مصرف منابع قند ساده تجدید نظر كنیم.
خبرنگار: لیلی خاكی ** انتشار دهنده: مجید سلیمانی
7180/9002

سرخط اخبار استان‌ها