۱۳ مهر ۱۳۹۶، ۸:۱۳
کد خبر: 82685698
T T
۰ نفر
شناسايي 100 هزار هكتار زمين شيبدار براي ايجاد باغ در كهگيلويه و بويراحمد

ياسوج - ايرنا - رئيس سازمان جهاد كشاورزي كهگيلويه و بويراحمد گفت: 100 هزار هكتار اراضي شيبدار براي ايجاد باغ در اين استان شناسايي شده است.

جعفر گوهرگاني روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگاران با اشاره به كمبود آب و خشكسالي ها بيان كرد: سياست دولت بهره وري از زمين‌هاي شيبدار براي توسعه توليدات كشاورزي است.
گوهرگاني بيان كرد: تشويق كشاورزان به اجراي كشت‌هاي جايگزين مانند گل محمدي، بادام و انگور ديم كه نياز به آبياري ندارند از راهبردهاي جهاد كشاورزي در شرايط كم آبي است.
وي حفر گودال و پرداخت يارانه حداقل 50 درصد تأمين نهال‌هاي شرايط با منطقه محل احداث باغ را از جمله حمايت‌هاي پيش بيني شده دولت براي توسعه باغ در زمين هاي شيبدار ذكر كرد.
رئيس سازمان جهاد كشاورزي كهگيلويه و بويراحمد از آمادگي جهاد كشاورزي براي پرداخت تسهيلات آبياري قطره‌اي با پرداخت 85 درصد بلاعوض و 15 درصد سهم آورده در راستاي صرفه جويي در مصرف آب و افزايش كمي و كيفي محصولات كشاورزي خبر داد.
گوهرگاني ابراز داشت: در دولت يازدهم پنج هزار هكتار باغ در زمين هاي شيبدار ايجاد شده است.
وي اضافه كرد: در هر هكتار از زمين‌هاي شيبدار يك نفر اشتغالزايي ايجاد مي‌شود.
رئيس سازمان جهاد كشاورزي كهگيلويه ‌و بويراحمد سطح باغستان‌هاي اين استان را 42 هزار هكتار ذكر كرد.
گوهرگاني تصريح كرد: گرفتن تخصيص آب از رودخانه‌ها و سدهاي مخزني از موفقيت‌هاي مهم دولت براي رونق توليدات كشاورزي است.
وي بيان كرد: اجراي 20 طرح پمپاژ آب كشاورزي از خدمات دولت تدبير و اميد در بخش كشاورزي است.
گوهرگاني از احداث و راه اندازي چند سردخانه به ظرفيت پنج هزار تن در چهار ساله گذشته در دولت تدبير و اميد براي نگهداري محصولات باغي خبر داد.
وي با اشاره به توليد ساليانه 280 هزار تن انواع محصول باغي در كهگيلويه و بويراحمد كه 100 هزار تن آن محصول سيب است گفت: تثبيت فرهنگ ذخيره سازي ميوه در سردخانه‌ها و عرضه به‌موقع آن به بازار راهكاري براي افزايش درآمد باغداران است.
وي افزود: باغداران براي تبديل دسترنج خود به پول آن را به دلالان مي‌فروشند كه اين باعث كاهش قيمت محصول مي‌شود.
رئيس سازمان جهاد كشاورزي كهگيلويه و بويراحمد خريد ميوه شب عيد از كشاورزان اين استان يكي از خدمات حمايتي دولت به باغداران است.
وي تصريح كرد: ايجاد واحدهاي بسته بندي و فراوري ميوه از راهكارهاي حمايت از باغداران كهگيلويه و بويراحمد است كه نيازمند وجود سرمايه گذار بخش خصوصي است.
خبرنگار: فرزانه شريفي** انتشاردهنده: سيد ولي موسوي نژاد
8143/6110

سرخط اخبار استان‌ها