۴ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۹:۲۵
کد خبر: 82046603
T T
۰ نفر
بي توجهي به كشاورزي موجب استهلاك اين بخش شده است

مشهد- ايرنا- رئيس سازمان جهاد كشاورزي خراسان رضوي گفت: نبود توجه لازم به بخش كشاورزي و نيازهاي لازم و حياتي اين بخش در دهه اخير، سبب بروز مشكلات و موانع در اين حوزه و استهلاك حوزه هاي مختلف اين بخش شده است.

به گزارش ايرنا مجتبي مزروعي روز شنبه در نشستي خبري گفت: امروز منابع آب، خاك و ماشين آلات حوزه كشاورزي مستهلك شده و نيروي انساني بهره بردار و كارشناس در اين حوزه داراي سنين بالايي هستند.
وي با بيان اينكه بخش كشاورزي يكي از محوري ترين پايه هاي تحقق اقتصاد مقاومتي است، اظهار كرد: امروز بخش كشاورزي خود متاثر از بحران آب است اما در ايجاد اين بحران تاثيري نداشته است.
وي تاكيد كرد: براي كنترل مديريت مصرف آب، ايجاد اصلاحات و زيرساخت سازي براي ايجاد ثبات در پايه كشاورزي امري لازم است و اين اصلاحات بدون منابع مالي و اعتبارات محقق نمي شود.
مزروعي با اشاره به اينكه متاسفانه وزارت نيرو طي دهه اخير به بحث سدسازي و آب شرب بيش از آنچه بايد توجه و از بحث آبهاي تحت الارضي غفلت كرده است.
وي تاكيد كرد: به طور جد نياز به سرمايه گذاري در حوزه مديريت آب و بهره وري در حوزه كشاورزي داريم.
وي بيان كرد: تا زماني كه روش هاي مصرف را اصلاح نكنيم ارتقاي بهره وري در آب و كاهش مصرف آب در بخش كشاورزي را نخواهيم داشت و اين اصلاح نيز نيازمند سرمايه گذاري است.
اين مسئول گفت: سرمايه گذاري و توجه دولت و وزارتخانه هايي از جمله وزارت نيرو، جهاد كشاورزي و نيز كشور به بخش كشاورزي مي تواند در انجام اين مهم موثر باشد.
وي اصلاح الگوي كشت را از مهمترين سياست هاي كاهش و مديريت مصرف آب در بخش كشاورزي دانست و افزود: در اين راستا توسعه كشت گلخانه اي با توجه به كاهش يك بيستمي مصرف آب مي تواند روشي موثر باشد.
وي با بيان اينكه خراسان رضوي در توسعه كشت گلخانه اي رتبه قابل قبولي در كشور ندارد، افزود: اكنون 180 هكتار در خراسان رضوي زير كشت گلخانه اي است و تا پايان امسال نيز توسعه 100 هكتار ديگر در دستور كار است.
رئيس سازمان جهاد كشاورزي خراسان رضوي گفت: اعطاي تسهيلات در زمينه توسعه كشت گلخانه اي با سود 18 درصد موجب جذب فعالان اين عرصه نمي شود اما در تلاشيم با برنامه ريزي دقيق تر و تسهيل امور، كشت گلخانه اي در استان را گسترش دهيم.
وي با بيان اينكه برخي محصولات پرآب از جمله خربزه، طالبي و هندوانه جزو برندهاي استان محسوب مي شود، افزود: با توسعه كشت 'زير پلاستيكي' و كشت پاييزه اين محصولات تا 60 درصد كاهش مصرف آب محقق مي شود.
مزروعي با بيان اينكه سال گذشته 2400 هكتار از كشتزارهاي استان به شيوه هاي نوين آبياري تجهيز شده است، افزود: امسال نيز اين ميزان اجراي شبكه آبياري تحت فشار به دو برابر افزايش مي يابد.
وي با اشاره به سياست طرح تجميعي اجراي سامانه آبياري تحت فشار و مشاركت خرده مالكان براي اجراي اين سامانه گفت: دولت در اجراي اين طرح ها 85 درصد هزينه اجراي طرح را تقبل مي كند.
يك ميليون و 200 هكتار از وسعت استان خراسان رضوي زير كشت محصولات باغي و زراعي قرار دارد.
7496/5132

سرخط اخبار استان‌ها