۲۱ فروردین ۱۳۹۶، ۱۲:۲۰
کد خبر: 82488361
T T
۰ نفر

بيماري 'زنگ زرد گندم' در همدان مشاهده نشده است

۲۱ فروردین ۱۳۹۶، ۱۲:۲۰
کد خبر: 82488361
بيماري 'زنگ زرد گندم' در همدان مشاهده نشده است

همدان - ايرنا - معاون بهبود توليدات گياهي سازمان جهاد كشاورزي استان همدان گفت: به دليل پايين بودن دماي هوا و عقب بودن زمان كشت گندم در اين استان، تاكنون مواردي از بيماري زنگ زرد گندم مشاهده نشده است.

شهرام پرورش روز دوشنبه در گفت و گو با ايرنا افزود: عامل ايجاد آفت زنگ زرد گندم يك نوع قارچ است كه گسترش آن خسارت زيادي را به كشاورزان وارد مي كند.
وي با بيان اينكه اين آفت يكي از خطرناك ترين آفت هاي رايج در غلات است و به طور معمول هر چهار تا پنج سال يك بار خسارت هاي شديدي را به محصول گندم وارد مي كند ادامه داد: بيماري زنگ زرد گندم در گندم زارهاي استان همدان مشاهده نشده است.
وي به كشاورزان توصيه كرد: براي جلوگيري از شيوع اين بيماري، به محض ديدن علائم بيماري نسبت به مبارزه با آن با سم پاشي اقدام كنند.
معاون بهبود توليدات گياهي استان همدان با بيان اينكه بيماري زنگ زرد گندم در دماي بين 14 تا 15 درجه سانتيگراد و رطوبت 60 تا 70 درصد شيوع مي يابد افزود: كشاورزاني كه داراي مزارع آبي هستند به منظور جلوگيري از شيوع بيماري زنگ زرد گندم طول دوره آبياري را در مزارع آبي بيشتر كنند.
پرورش در ادامه پوك شدن خوشه و چروكيده شدن دانه و در مجموع نابودي گندم را از پيامد هاي بيماري زنگ زرد گندم عنوان كرد.
سطح زير كشت گندم ديم در استان همدان 325 هزار و 580 هكتار و گندم آبي نيز 73 هزار و 50 هكتار است كه در مجموع 398 هزار هكتار از اراضي استان همدان زير پوشش گندم است.
7523/2087
خبرنگار: مرضيه بختياري** انتشاردهنده: زهرا پيرنيا

سرخط اخبار استان‌ها