تسهیلات اعطایی صندوق‌های غیردولتی دردولت یازدهم 50درصدرشد كرد/ تشكیل 20 صندوق در سه سال اخیر

تهران- ایرنا- مدیرعامل شركت مادرتخصصی صندوق حمایت از سرمایه گذاری كشاورزی گفت: میزان تسهیلات اعطایی این صندوق به تشكل های فعال كشاورزی و بهره برداران در دولت یازدهم بیش از 50 درصد رشد داشته است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، عبدالكریم رضوی اردكانی روز سه شنبه در نشست خبری مربوط به هفته دولت با تشریح فعالیت های این صندوق افزود: از ابتدای تشكیل صندوق‌ها تاكنون نزدیك 54 هزار میلیارد ریال تسهیلات به تشكل‌های فعال بخش كشاورزی و بهره‌برداران اعطا شده كه از مجموعه تسهیلات یاد شده 27هزار و 23 میلیارد ریال از ابتدای سال 1392 تاكنون پرداخت شده است كه بیش از 50 درصد رشد را نشان می دهد.
وی افزود: تاكنون 102 صندوق غیردولتی حمایت از توسعه بخش كشاورزی با سرمایه بیش از 11 هزار و 927 میلیارد ریال تشكیل شده است.
رضوی اردكانی گفت: سرمایه این تعداد صندوق تا خردادماه سال 1392 به میزان چهار هزار و 327 میلیارد ریال بود كه هم‌اكنون به بیش از 11 هزار و 927 میلیارد ریال رسیده كه بیانگر 65 درصد افزایش نسبت به كل سرمایه صندوق‌ها است.

** افزایش 130 درصدی اعتبارات مصوب در دولت یازدهم
وی درباره میزان اعتبارات مصوب این شركت در راستای تقویت و افزایش سرمایه صندوق‌های غیردولتی گفت: در دولت دهم میزان اعتبارات شركت مادر تخصصی 6هزار و 740 میلیارد ریال و در سال‌های فعالیت دولت یازدهم میزان اعتبار مصوب 15هزار و 525 میلیارد ریال بوده كه از رشد 130 درصدی برخوردار است.
رضوی اردكانی با اشاره به این كه میزان اعتبار واریزی به صندوق‌ها از محل عاملیت‌ها در دولت دهم مبلغ هفت هزار و 188 میلیارد ریال و در دولت یازدهم مبلغ 9هزار و 563 میلیارد ریال بوده كه حاكی از رشد 33 درصدی است افزود: در چهار ماهه نخست سال جاری میزان واریزی به صندوق‌های غیردولتی از محل عاملیت‌ها 213 میلیارد ریال بوده كه 181 میلیارد ریال آن متعلق به عاملیت آبیاری تحت فشار و مبلغ 390 میلیارد ریال به عنوان كمك بلاعوض بابت افزایش سرمایه به حساب صندوق‌ها واریز شده است.
مدیرعامل شركت مادر تخصصی صندوق حمایت از توسعه سرمایه‌گذاری تصریح كرد: سهامداران صندوق‌های غیردولتی حمایت از توسعه بخش كشاورزی شامل هفت هزار و240 تشكل، 66هزار و 786 بهره‌بردار حقیقی و 3هزار و 77 بهره‌بردار مستقل هستند كه در عرصه‌های مختلف زیربخش كشاورزی فعالیت می‌كند.
به گزارش ایرنا، براساس ماده 12 قانون تشكیل وزارت جهادكشاورزی شكل‌گیری صندوق‌های غیردولتی همچون شركت مادرتخصصی صندوق حمایت از توسعه سرمایه‌گذاری بخش كشاورزی از سال 1383 آغاز شد و در حال حاضر در تمامی مراكز استان‌ها این صندوق‌ها تشكیل و مشغول ارایه خدمات به سهامداران هستند.
در صندوق‌های شهرستانی كه در 47 شهرستان شكل گرفته سهامداران كشاورزان و بهره‌برداران بخش كشاورزی هستند و در زمینه حمایت از توسعه فعالیت‌های كشاورزی زنان روستایی و عشایری تا به حال تعداد 12 صندوق با مشاركت این قشر نقش‌آفرین در توسعه كشاورزی و روستایی تشكیل یافته است.
هفت صندوق نیز به صورت تخصصی در سطح ملی در زمینه‌های حمایت از فعالیت‌های كشاورزی در بخش‌های صنعت طیور، زنبورداری، لبنی، عشایری، چای و صنعت بذر گندم و جو و چهار صندوق در حوزه منابع طبیعی فعالیت می‌كنند.
از سال 1384 تا سال 1392 تعداد 73 صندوق شامل یك صندوق تخصصی زنبورداری، یك صندوق منابع طبیعی اصفهان، 27 صندوق استانی، 34 صندوق شهرستانی و 10 صندوق زنان تشكیل شد ولی تنها در سه سال اول دولت یازدهم یعنی از سال 1392 تاكنون تعداد 20 صندوق شامل دو صندوق تخصصی چای و بذر و سه صندوق منابع طبیعی و 13 صندوق شهرستانی ودو صندوق زنان ایجاد شده كه نشان دهنده پیش‌روی تشكیل صندوق‌ها به سمت صندوق‌های تخصصی است.

** پیشنهاد تخصیص سالانه 10 درصدی ارزش تولیدات كشاورزی به صندوق ها در مجلس
رضوی اردكانی یادآورشد: اكنون پیشنهاد تخصیص سالیانه 10 درصد ارزش تولیدات كشاورزی به صندوق های سرمایه گذاری بخش كشاورزی در برنامه ششم توسعه به كمیسیون كشاورزی مجلس ارایه و تصویب شده است.
وی اظهارداشت: همچنین این طرح در انتظار تصمیم گیری كمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی است كه می تواند موجب رونق بخش كشاورزی شود.

** تشكیل 20 صندوق حمایت كشاورزی در دولت یازدهم
رضوی اردكانی افزود: در سه سال فعالیت دولت یازدهم 20 صندوق شامل دو صندوق تخصصی چای و بذر، سه صندوق منابع طبیعی، 13 صندوق شهرستانی و دو صندوق زنان تشكیل شده است.

** پرداخت 375 میلیارد ریال تسهیلات در بهار امسال
وی اظهارداشت: در سه ماهه نخست امسال مبلغ 375 میلیارد ریال تسهیلات به بهره برداران عضو این صندوق ها پرداخت شده است.
به گفته وی، در تشكیل این صندوق ها سهم دولت 49 درصد و سهم بهره برداران بخش كشاورزی 51 درصد است؛ بهره برداران می توانند از این تسهیلات بدون پرداخت وثیقه های بانكی (همچون چك، سفته و سایر تضامین بانكی) بهره مند شوند.
وی اضافه كرد: اكنون این تسهیلات در 48 ساعت با سود كارمزد چهار درصد در اختیار كشاورزان عضو قرار می گیرد در حالی كه در یكی از صندوق های استانی، این تسهیلات با سود سه درصد نیز ارایه می شود.

** معوقه صندوق های حمایت بخش كشاورزی كمتر از 50 درصد است
این مقام مسئول با بیان اینكه كمتر از 50 درصد صندوق های حمایت بخش كشاورزی معوقه دارند، افزود: با توجه به اینكه عضو اصلی این صندوق ها بهره برداران بخش كشاورزی هستند، بنابراین آنها تلاش می كنند با پرداخت به موقع تسهیلات دریافتی بتوانند دوباره از این امكان بهره مند شوند.
وی اظهارداشت: تنها در مواردی كه كشاورزان دچار بیماری و خسارت و ضرر و زیان می شوند در بازپرداخت تسهیلاتشان به مشكل می خورند كه این نیازمند حمایت دولتی است.

** صدور كارت خدمات كشاورزی صندوق در خراسان جنوبی
مدیرعامل شركت مادرتخصصی حمایت از توسعه سرمایه گذاری بخش كشاورزی از صدور كارت خدمات كشاورزی در خراسان جنوبی خبرداد و گفت: با انعقاد قرارداد با بانك و سایر بخش های زیرمجموعه بخش كشاورزی، كارت خدمات كشاورزی صندوق در خراسان جنوبی صادر شده است.
به گفته وی، در این كارت ها علاوه براطلاعات شخصی كشاورزان و میزان سهام آنها پول نیز درنظر گرفته شده است تا كشاورزان برای خرید نهاده های تولید از این كارت ها استفاده كنند.
به گزارش ایرنا، طبق ماده 12 قانون تشكیل وزارت جهاد كشاورزی شكل‌گیری صندوق‌های غیر دولتی همچون شركت مادرتخصصی صندوق حمایت از توسعه سرمایه‌گذاری بخش كشاورزی از سال 1383 آغاز شد و اكنون در همه مراكز استان‌ها، این صندوق‌ها تشكیل و مشغول ارائه خدمات به سهامدارانند.
در صندوق‌های شهرستانی كه در 47 شهرستان شكل گرفته سهامداران كشاورزان و بهره‌برداران بخش كشاورزی هستند و در زمینه حمایت از توسعه فعالیت‌های كشاورزی زنان روستایی و عشایری تا به حال تعداد 12 صندوق با مشاركت این قشر نقش‌آفرین در توسعه كشاورزی و روستایی تشكیل یافته است.
هفت صندوق نیز به صورت تخصصی در سطح ملی در زمینه‌های حمایت از فعالیت‌های كشاورزی در بخش‌های صنعت طیور، زنبورداری، لبنی، عشایری، چای و صنعت بذر گندم و جو و چهار صندوق در حوزه منابع طبیعی فعالیت می‌كنند.
از سال 1384 تا سال 1392 تعداد 73 صندوق شامل یك صندوق تخصصی زنبورداری، یك صندوق منابع طبیعی اصفهان، 27 صندوق استانی، 34 صندوق شهرستانی و 10 صندوق زنان تشكیل شد اما فقط در سه سال اول دولت یازدهم یعنی از سال 1392 تاكنون تعداد 20 صندوق شامل دو صندوق تخصصی چای و بذر و سه صندوق منابع طبیعی و 13 صندوق شهرستانی و دو صندوق زنان ایجاد شده كه نشان دهنده پیش‌روی تشكیل صندوق‌ها به سمت صندوق‌های تخصصی است.
اقتصام**9186 **1561 ** 2023
۰ نفر