۱۰ مهر ۱۳۹۶، ۱۸:۳۸
کد خبر: 82683001
T T
۰ نفر
كشاورزان خراسان شمالی برای جمع آوری محصول خود عجله كنند

بجنورد- ایرنا- رئیس سازمان جهاد كشاورزی خراسان شمالی گفت: با توجه به پیش بینی كاهش شدید دما، بارش باران، وقوع رگبار و جاری شدن سیلاب در این چند روز، كشاورزان در جمع آوری محصولات خود عجله كنند.

عبدالله یوسفی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا با بیان اینكه كشاورزان باید توصیه كارشناسان را جدی بگیرند اظهار كرد: كشاورزانی كه هم اكنون محصولات خود را جمع آوری نكرده اند، عجله كنند تا سرما و باران باعث خسارت به آنان نشود.
به گزارش ایرنا طبق اطلاعیه اداره كل هواشناسی خراسان شمالی و بررسی نقشه های پیش یابی هواشناسی و همچنین تصاویر دریافتی از ماهواره بیانگر حاكم شدن جو ناپدایر از امروز تا اواخر وقت پنجشنبه در سطح استان است كه سبب وزش باد شدید، افزایش ابر و بارش پراكنده خواهد شد.
با نفوذ هوای سرد شمالی و تقویت سامانه بارشی از چهارشنبه تا پنجشنبه شب وقوع رواناب و سیلابی شدن مسیل ها قابل انتظار است، روند كاهش محسوس 6 تا 10 درجه ای دما از امروز تا صبح جمعه پیش بینی می شود.
رئیس سازمان جهاد كشاورزی خراسان شمالی در بخش دیگری از سخنانش گفت: با توجه به سرمای پیش رو هم اكنون كشاورزان باید محصولات باغی و زراعی خود را جمع آوری و به انبارها منتقل كنند.
وی بر مراقبت از گلخانه ها نیز تاكید كرد و افزود: هم اكنون باید بخاری های گلخانه ها روشن و درجه فضای آن كنترل شود و كشاورزان از پاره نشدن نایلون ها نیز اطمینان حاصل كنند.
یوسفی اظهار كرد: به منظور كاهش خسارت توصیه می شود كشاورزانی كه در حاشیه رودخانه ها و مناطق احتمالی بروز سیلاب هستند پمپ های آب خود را جمع آوری كنند.
وی گفت: هم اكنون گوجه فرنگی، چغندرقند، انگور و پیاز و همچنین ذرت علوفه ای جزو محصولاتی هستند كه كشاورزان در جمع آوری آن باید عجله كنند.
وی در بخش دیگری از سخنانش به كلزاكاران نیز توصیه كرد: كشاورزانی كه كلزای پاییزه كشت كرده اند باید قبل از سرما یكبار نوبت دهی آب داشته باشند تا كلزا بیش از پنج برگ داشته باشد، كلزای كمتر از پنج برگ در مقابل سرما حساس است و مقاومت كمتری دارد.
وی بر مدیریت اراضی كشاورزی در این فصل تاكید كرد و افزود: كشاورزان باید توصیه های كارشناسان جهاد كشاورزی و اداره كل هواشناسی را نسبت به وضعیت و شرایط آب و هوایی جدی بگیرند.
مدیر امور باغبانی سازمان جهاد كشاورزی خراسان شمالی نیز در گفت و گو با ایرنا با بیان اینكه قبل از سرما باغ داران این استان در اولین فرصت محصولات خود را جمع آوری كنند گفت: با توجه به باران های فصلی و كاهش دما باغ داران باید در جمع آوری محصول عجله كنند.
محمد علی شریكیان افزود: بارندگی و سرما موجب پایین آمدن كیفیت محصول خواهد شد كه هم اكنون باغ داران باید برای ذخیره سازی محصولات اقدام كنند.
خراسان شمالی 344 هزار هكتار عرصه كشاورزی دارد كه از این سطح حدود 40 هزار هكتار باغ و مابقی زراعت است.
در این استان بیش از 82 هزار بهره برداری بخش كشاورزی فعالیت دارند.
اخبار خراسان شمالی را در كانال تلگرامی اخبار ایرنا خراسان شمالی به نشانی 🆔 @IRNABOJNURD پیگیری كنید.
3007/ 6042 خبرنگار: ربابه صانعی** انتشاردهنده: سیدحسین قدسی

سرخط اخبار استان‌ها