۲۶ مرداد ۱۳۹۶، ۸:۱۸
کد خبر: 82634278
T T
۰ نفر

فرآوری بیش از 500 تن گندم در ایرانشهر

۲۶ مرداد ۱۳۹۶، ۸:۱۸
کد خبر: 82634278
فرآوری بیش از 500 تن گندم در ایرانشهر

زاهدان - ایرنا - مدیر جهاد كشاورزی ایرانشهر در جنوب سیستان و بلوچستان گفت: از ابتدای فصل برداشت گندم در این شهرستان تاكنون هزار تن گندم از كشاورزان برای عملیات بوجاری از سوی بخش خصوصی خریداری و 500 تن آن تبدیل به بذر فرآوری شده است.

حسن شاه ولی بر روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اهمیت تولید بذر سالم و كیفیت آن در راندمان تولید اظهار داشت: یكی از پارامترهای مهم در تولید گندم مساله بذر مناسب و با كیفیت است.
وی افزود: با استفاده از دستگاه بوجاری می توان بذر گندم را به منظور عاری كردن از مواد خارجی از قبیل سنگ و كلوخ، مواد ناخالص و همچنین از آلوده شدن مزرعه به علف های هرز جلوگیری كرد.
وی بیان كرد: بوجاری عملی است كه ضمن جداسازی دانه های انواع غلات مانند گندم، جو و ساقه انواع بذر علف های هرز، آفت ها و حشرات را هم از آنها جدا می كند.
وی نیاز سالانه گندم اصلاح شده برای كشت در ایرانشهر را هزار و 500 تا 2 هزار تن اعلام كرد و گفت: با راه اندازی دستگاه بوجاری از سوی بخش خصوصی كشاورزان منطقه دیگر هیچ گونه نگرانی برای تامین گندم اصلاح شده ندارند.
مدیر جهاد كشاورزی ایرانشهر گفت: همه ساله كشاورزان به منظور كاشت مجدد گندم مقداری از بذر مرغوب خود را برای سال زراعی آینده نگهداری می كردند كه این اقدام كشاورزان منجر به آلودگی مزارع به آفت، رویش علف های هرز و همچنین كاهش بهره وری مزارع می شد.
سرمایه گذار كارگاه بوجاری نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: با سرمایه گذاری 10میلیارد ریالی كارگاه بوجاری را در ایرانشهر تجهیز و اقدام به خرید گندم كرده ام به طوری كه این دستگاه ظرفیت بوجاری و ضدعفونی یك تن گندم درساعت را دارد.
عبدالكریم دامنی افزود: با راه اندازی این دستگاه زمینه اشتغال 30 نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم فراهم شده است.
ایرانشهر در فاصله 340 كیلومتری جنوب زاهدان مركز استان سیستان و بلوچستان و در مسیر ترانزیتی چابهار، زاهدان- میلك و چابهار - بم واقع شده است.
7314**8006**3213 خبرنگار: محمد هادی **انتشاردهنده: اكبر نوری
اخبار لحظه به لحظه را در كانال تلگرامی «اخبار ایرنا سیستان و بلوچستان» دنبال كنید. @irnazahedan

سرخط اخبار استان‌ها