۴ بهمن ۱۳۹۵، ۱۶:۲۶
کد خبر: 82398665
T T
۰ نفر
انتقاد یك فعال صنفی از موازی كاری 4 شركت وزارت كشاورزی

تهران- ایرنا- عضو هیات مدیره انجمن كود و سم كشور واگذاری تامین كود به بخش خصوصی را خواستار شد و گفت: اكنون چهار شركت بازرگانی دولتی ایران، سازمان مركزی تعاون روستایی، شركت خدمات حمایتی و شركت پشتیبانی امور دام موازی كاری می كنند كه این به سود اقتصاد ملی نیست.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «محمدرضا شریفی» امروز (دوشنبه) در مركز همایش های صدا و سیما در نشست خبری درباره برگزاری هشتمین همایش سالیانه نهاده های كشاورزی از هفتم بهمن ماه، افزود: با گذشت سال ها از اجرای اصل 44 قانون اساسی برای كوچك سازی فعالیت های دولت، همچنان بخش دولتی در زمینه نهاده های كشاورزی دخالت می كند و اجازه ورود بخش خصوصی را نمی دهد.
وی ادامه داد: با واگذاری تامین سم مورد نیاز كشور به بخش خصوصی مصرف این محصول یك دهم كاهش یافت كه این امر نشان می دهد بخش خصوصی در این زمینه موثرتر و كیفی تر عمل می كند.
وی تاكید كرد وزارت جهاد كشاورزی كارخانه تولید كود ندارد و ادامه داد: شركت های دولتی بخشی از نیاز خود را از محل تولیدات داخلی، مقداری را از واردات و حتی قسمتی را از شركت های بزرگ بخش خصوصی می خرند و توزیع می كنند.

** تولید هفت میلیون تن سم و كود در سال آینده
عضو هیات مدیره انجمن كود و سم كشور تصریح كرد: كارخانه كود و سم با ظرفیت هفت میلیون تن در منطقه صنعتی زرندیه با پیشرفت 70 درصدی، در حال ساخت است كه از كارخانه های منحصر به فرد در خاورمیانه به شمار می رود.
به گفته وی، این مجموعه اواسط سال آینده به بهره برداری می رسد.
شریفی اعلام كرد: اكنون نزدیك 20 لیتر سم در كشور مصرف می شود كه این كارخانه نیاز ما را تامین می كند و دیگر نیازی به واردات نداریم بلكه باید برای صادرات كود و سم برنامه ریزی كنیم.
وی افزود: كود مصرفی كشور نزدیك 10 میلیون كیلوگرم است كه 300 تا 400 هزارتن كودهای شیمیایی از محل واردات و مابقی از تولیدات داخلی تامین می شود.

** سرمایه گذاری 200 میلیون یورویی كره جنوبی در كارخانه تراكتورسازی
عضو هیات مدیره انجمن سم و كود از سرمایه گذاری 200 میلیون یورویی كره جنوبی در كارخانه تراكتورسازی خبر داد و گفت: عمده واردات ما تراكتورهای شالیزاری با وزن سبك است كه از 6 ماه آینده ساخت خط مونتاژ تراكتورسازی آغاز می شود و تا دو سال آینده خط تولید آن به بهره برداری می رسد.
وی اضافه كرد: در این صورت شرایطی فراهم می شود كه بتوانیم افزون بر نیاز كشور، بازار منطقه را در زمان كوتاهی تامین كنیم.
به گزارش ایرنا، پروتكل همكاری شركت «ال.اس» كره جنوبی و مجتمع كشت و صنعت فدك زرندیه برای ساخت خط مونتاژ و كارخانه تولید تراكتور در ایران با لیسانس این شركت اردیبهشت ماه امسال امضا شد.
این كارخانه با 50 میلیارد ریال سرمایه گذاری ریالی و 250 میلیون دلار سرمایه گذاری ارزی ساخته می شود و با بهره برداری از آن زمینه اشتغال 500 نفر فراهم می شود.
ظرفیت تولید این كارخانه در مرحله نخست 15 هزار تراكتور است كه افزون بر تامین نیاز كشور، به منطقه غرب آسیا نیز صادر می شود.
اقتصام**9186**1961** خبرنگار: هما همت خواه** انتشاردهنده: مریم مسعود

آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان در كانال اقتصادی ایرنا در تلگرام:
@IRNAeco
https://telegram.me/irnaeco
۰ نفر

سرخط اخبار اقتصاد