۱۳ شهریور ۱۳۹۵، ۱۳:۲۲
کد خبر: 82215346
T T
۰ نفر
تولیدات دیم كشور با كمك دو سازمان بین المللی 25 درصد افزایش می یابد

تهران- ایرنا- وزیر جهاد كشاورزی گفت: با امضای تفاهم نامه با سازمان بین المللی «ایكاردا» در یك دوره پنج ساله در سطح 2 میلیون هكتار كشت دیم در پنج استان خشك توسعه می یابد كه می تواند منجر به افزایش 25 درصدی تولیدات دیم كشور شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، محمود حجتی امروز(شنبه) در آیین امضای اسناد پروژه «افزایش بهره وری نظام های تولیدی غلات محور و افزایش بهره وری گندم و نظام های زراعی گندم بنیان در ایران» با مدیران كل «ایكاردا و سیمیت*» افزود: ما با سازمان های بین المللی كه در زمینه تحقیقات محصولات كشاورزی از جمله فائو كه وابسته به سازمان ملل است، قراردادهای مختلفی داریم.
وی با بیان اینكه ایران در منطقه خشك و دارای دیم زارهای فراوانی است، ادامه داد: قرارداد با سازمان تحقیقات جهانی «ایكاردا» در زمینه محصولات دیم در مناطق خشك منعقد شد كه در مدت 6 سال در سطح 2 میلیون هكتار در پنج استان خشك كشور اجرایی می شود.
حجتی ابراز امیدواری كرد: این اقدام بتواند طبق پیش بینی ها 25 درصد به افزایش بهره وری و پایداری تولید كمك كند.
وی افزود: سازمان ایكاردا مجموعه ای از بانك ارقام دیم جهان به شمار می رود كه دارای متخصصان جهانی در بخش های مختلف است كه و در چند دهه گذشته در پروژه های تحقیقاتی تولیدات دیم با ایران همكاری داشته است.
وزیر جهاد كشاورزی گفت: امیدواریم با پیوندی كه بین محققان، كارشناسان و كشاورزان ما با سازمان ایكاردا برقرار می شود در زمینه توسعه كشت دیم و پایداری تولید اقدامات ارزشمندی انجام دهیم.

** تولید گندم و ذرت آبی توسط سیمیت در یك برنامه پنج ساله
حجتی ادامه داد: همچنین با انعقاد قراردادی با سازمان «سیمیت» كه مركز آن در مكزیك است، مقرر شد در یك دوره پنج ساله در توسعه كشت گندم آبی و ذرت متمركز شویم.
وی اظهارداشت: این اقدامات می تواند در مسائل «ژرم پلاسم»، مبارزه با بیماری ها، كشاورزی حفاظتی برای پایداری تولید و جلوگیری از مشكلات زیست محیطی موثر واقع شود و درنهایت افزایش بهره وری در تولید را برای ما به همراه داشته باشد.
وزیر جهاد كشاورزی اضافه كرد: تلاش داریم با كمك سازمان های بین المللی ایكاردا و سیمیت بتوانیم این پیوند و ارتباط را بین محققان داخلی و خارجی و كشاورزان در مزارع كشور دنبال كنیم.
حجتی با بیان اینكه امنیت غذایی كشور مورد توجه و تاكید مسئولان عالی رتبه نظام جمهوری اسلامی ایران است، یادآورشد: ملت ایران در گذشته نیز باوجود خشكسالی و گرم بودن هوا با تكیه بر محصولات كشاورزی ثروتمند بودند.
وی تاكید كرد: توسعه همكاری ها با مراكز تحقیقات بین المللی می تواند موجب دستیابی به علم، دانش، تكنولوژی و فناوری های نوین و پایداری تولید غلات از جمله گندم در بخش كشاورزی شود.
..............................................
* ایكاردا (ICARDA)، به مركز تحقیقات بین‌المللی در مناطق خشك گفته می‌شود. مقر این مركز در سوریه است.
* سیمیت(CIMMYT) نام اسپانیایی «مركز بین المللی بهبود ذرت و گندم International Maize and Wheat Improvement Center» كه مقر آن در مكزیك است.
اقتصام**9186 ** 2023

سرخط اخبار اقتصاد