مجوز کلی h که مجوز برخی معاملات با موسسه های خارجی تحت مالکیت یا کنترل یک فرد آمریکایی را می دهد
(a ) بجز آنچه در پاراگراف ( c ) آورده شده است ، موسسه تحت مالکیت یا کنترل یک فرد آمریکایی که در خارج از آمریکا تاسیس و حفظ شده است ( یک موسسه خارجی تحت مالکیت یا کنترل آمریکا ) اجازه دارد به معاملات مستقیم یا غیر مستقیم با دولت ایران یا هر فردی در حوزه قضایی دولت ایران بپردازد.
این شرط ، شامل موارد ممنوعه و مطرح شده در بخش 560215 از کد 31 قوانین فدرال نمی شود.
نکته 1 در مورد پاراگراف ( a ) : این مجوز کلی، اجازه صادرات مجدد کالاها ، فناوری یا خدمات ممنوعه براساس بخش 560215 از کد 31 قوانین فدرال را از کشورهای ثالث نمی دهد.
نکته 2 در مورد پاراگراف ( a ) : برای محقق شدن این مجوز کلی ، موسسه ای « تحت مالکیت یا کنترل» یک فرد آمریکایی است که ( 1 ) پنجاه درصد یا بیشتر از سهام موسسه را بر اساس رای یا ارزش در اختیار داشته باشد ( 2) اکثریت کرسی ها را در هیئت مدیره موسسه در اختیار داشته باشد ( 3) در غیر اینصورت اقدامات ، سیاستها یا تصمیم های پرسنلی موسسه را کنترل کند.
برای اطلاع از تعریف معنای فرد آمریکایی که شامل شعب خارجی یک موسسه خارجی است که براساس قوانین آمریکا یا هر حوزه قضایی این کشور سازماندهی شده است به بخش 560214 از کد 31 قوانین فدرال مراجعه کنید.
(b ) یک شخص آمریکایی به جز بخش ممنوعه 560 کد 31 قوانین فدرال، اجازه دارد به فعالیتهای زیر بپردازد.
(1 ) فعالیتهای مرتبط با تشکیل یا تغییر سیاستهای اجرایی و روندهای یک موسسه آمریکایی یا موسسه خارجی یا تحت کنترل آمریکا به میزان لازم تا به معاملات اجازه داده شده در پاراگراف (A ) بپردازد و (2 ) فعالیتها برای در دسترس قرار دادن کنترل خودکار و سطح جهانی یکپارچه هر سامانه پشتیبانی کامپیوتری ، حسابداری، ایمیل،ارتباطات از راه دور یا سیستم پشتیبانی دیگر کسب و کار، پلت فرم، پایگاه داده، برنامه یا سرور لازم برای ذخیره، جمع آوری، انتقال، تولید، یا در غیر این صورت فرایند اسناد یا اطلاعات مربوط به معاملات مجاز در پاراگراف ( a ) برای موسسه های خارجی تحت مالکیت یا کنترل یک فرد آمریکایی.
نکته 1 برای پاراگراف ( b ) ( 2) : واژه « کنترل خودکار»،به هر سامانه پشتیبانی کامپیوتری ، حسابداری، ایمیل،ارتباطات از راه دور یا سیستم پشتیبانی دیگر کسب و کار، پلت فرم، پایگاه داده، برنامه یا سروری اشاره می کند که به صورت منفعلانه و بدون دخالت انسانی به منظور تسهیل در انتقال داده ها بین و در میان شخص آمریکایی و موسسه های خارجی و تحت مالکیت آن فعالیت می کند.
نکته 3 برای پاراگراف ( b ) ( 2) : پاراگراف ( b ) ( 2) اجازه هیچ گونه استفاده ای از کنترل خودکار از هر سامانه پشتیبانی کامپیوتری ، حسابداری، ایمیل،ارتباطات از راه دور یا سیستم پشتیبانی دیگر کسب و کار، پلت فرم، پایگاه داده، برنامه یا سرور در ارتباط با هرگونه انتقال وجوه پول از ، به یا از طریق یک موسسه سپرده گذاری یا یک کارگزار یا دلال ثبت شده اوراق بهادار در آمریکا را نمی دهد.
نکته 3 برای پاراگراف ( b ) ( 2) : برای اطلاع از ممنوعیت های تسهیل برای افراد آمریکایی به استثنای فعالیتهای اجازه داده در پاراگراف ( b ) به بخش 560208 از کد 31 قوانین فدرال مراجعه کنید.
( c ) پاراگراف ( a ) از این مجوز کلی ، اجازه معاملاتی را که در برگیرنده موارد زیر باشد نمی دهد:
(1) صادرات، صادرات مجدد ، فروش یا عرضه طور مستقیم یا غیر مستقیم، هر نوع کالا، فن آوری یا خدمات ممنوع شده بر اساس بخش 560204 از کد 31 قوانین فدرال بدون دریافت مجوز جداگانه از دفتر کنترل دارایی های خارجی (2) هر گونه انتقال وجوه از ، به یا از طریق یک موسسه سپرده گذاری یا یک کارگزار یا دلال ثبت شده اوراق بهادار در آمریکا.
( 3) هر شخصی در فهرست اوفک از ملیتها یا اشخاص قرار داده شده در فهرست سیاه و مسدود شده یا هر فعالیت دیگری که بر اساس فصل پنجم از کد 31 قوانین فدرال به غیر از بخش 560 اجازه پرداختن به آن را ندارد.
( 4) هر شخصی که در « فهرست دور زنندگان تحریمهای خارجی » عطف به فرمان اجرایی شماره 13608 از او نام برده شده است.
( 5) هر گونه فعالیتی که در برگیرنده هر بخشی ( از جمله اطلاعات ) از « قوانین دولتی صادرات »، بخش های 730 - 774 از کد 31 قوانین فدرال قرار داشته یا ممنوع شده باشد یا بر اساس بخش 744 از قوانین صادرات دولتی نیازمند کسب مجوز باشد یا مشارکت در هر گونه معامله ای با حضور شخصی که امتیازهای تجاری وی بر اساس بخش 664 یا 766 از قوانین صادرات دولتی از وی گرفته شده است.این نوع معاملات نباید بدون کسب مجوز از وزارت تجارت آمریکا انجام شود.
( 6) هر نهاد نظامی ، شبه نظامی ، اطلاعاتی یا مجری قانون در دولت ایران یا هر مقام ، مامور یا وابسته به آنها ( 7 ) هرگونه فعالیتی که بر اساس این موارد قابل تحریم است : فرمان اجرایی 12938یا 13382 ( در خصوص گسترش سلاحهای کشتار جمعی ایران یا وسایل پرتاب آنها در ایران از جمله موشکهای بالستیک ) ، فرمان اجرایی فرمان اجرایی 13224 (مربوط به تروریسم بین المللی)، فرمان اجرایی13572 یا 13582 (مربوط به سوریه) ، فرمان اجرایی 13611 ( مربوط به یمن ) یا فرمان اجرایی 13553 یا 13606 یا بخش دو یا سه از فرمان اجرایی 13628 ( مربوط به کمیسیون موارد نقض حقوق بشر شهروندان ایران یا (8 ) هر فعالیت هسته ای مربوط به ایران درخصوص شبکه تامین که براساس پاراگراف 16 از قطعنامه 2231 ( 2015 ) شورای امنیت سازمان ملل و بخش 6 از ضمیمه چهار از طرح جامع اقدام مشترک مورخ چهارده ژوئیه 2015 قرار دارد و از طریق روند کانال تامین تصویب نشده است.
( d ) این مجوز کلی، هیچ معامله یک شخص آمریکایی را به رسمیت نمی شناسد که بر اساس فصل پنجم از کد قوانین فدرال به غیر از بخش 560 ممنوع شده باشد.
سوالاتی که اغلب در ارتباط با برداشته شدن تحریم های خاص آمریکا بر اساس برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در روز اجرای توافق پرسیده می شود.
A. سوالات کلی
A.1. روز اجرا چیست؟ چه زمانی روند برداشته شدن تحریم ها بر اساس برجام اجرایی می شود؟
روز اجرا، که 16 ژانویه 2016 است، روزی است که آژانس بین المللی انرژی اتمی تأیید کرد ایران تعهدات هسته ای خود را که در بخش های 15.1-15.11 پیوست پنجم برجام آمده، اجرا کرده است.
همزمان با تأییدیه آژانس بین المللی انرژی اتمی، اتحادیه اروپا و آمریکا اقدامات لازم را برای لغو تحریم ها آنگونه که به ترتیب در بخش های 16 و 17 پیوست پنجم برجام آمده است ، انجام می دهند.
تأییدیه متعاقب وزیر امور خارجه در این باره که آژانس بین المللی انرژی اتمی تأیید کرده است ایران به تعهدات خود پایبند بوده ، دفتر کنترل دارایی های وزارت خزانه داری آمریکا پایگاه اینترنتی خود را به روز کرد تا به اطلاع عموم برساند تعهدات آمریکا در زمینه تحریم ها که در بخش 17 پیوست پنجم برجام آمده، اجرایی شده است.
تأییدیه متعاقب وزیر امور خارجه در این باره که آژانس بین المللی انرژی اتمی تأیید کرده است ایران به تعهدات خود پایبند بوده ، دفتر کنترل دارایی های وزارت خزانه داری آمریکا پایگاه اینترنتی خود را به روز کرد تا به اطلاع عموم برساند تعهدات آمریکا در زمینه تحریم ها که در بخش 17 پیوست پنجم برجام آمده، اجرایی شده است.
A.2. در روز اجرا چه تحریم هایی لغو شدند؟ چه فعالیت هایی مرتبط با ایران در روز اجرا مشمول لغو تحریم ها شدند؟
در روز اجرا، ایالات متحده «تحریم های ثانویه» مرتبط با برنامه هسته ای را که در بخش های 4.1-4.7 پیوست دو و 17.1 - 17.2 پیوست پنجم برجام آمده و به طور مفصل در ذیل بدان ها اشاره شده است، لغو کرد. تحریم های ثانویه در مجموع شامل اشخاص آمریکایی می شوند که اقدامات خاصی را در ارتباط با ایران انجام می دهند که در خارج از حوزه قضایی آمریکا قرار دارد.
به صورتی مشخص، در روز اجرا، ایالات متحده تحریم های ثانویه ذیل را لغو کرد:
- تحریم های مالی و مرتبط با بانکی (بخش های 4.1 پیوست دو و 17.1 پیوست پنجم برجام و بخش C پرسش و پاسخ ها)؛
- تحریم های اعمال شده بر قانون عرضه خدمات بیمه ای، بیمه یا بیمه مجدد در ارتباط با فعالیت هایی که در راستای برجام هستند(بخش های 4.2 پیوست دو و 17.1 پیوست پنجم برجام و بخش D این پرسش و پاسخ ها را مشاهده کنید)؛
- تحریم های اعمال شده بر بخش های انرژی و پتروشیمی ایران (بخش های 4.3 پیوست دو و 17.1 پیوست پنجم برجام و بخش B این پرسش و پاسخ ها را مشاهده کنید)؛
- تحریم های اعمال شده بر تعاملات با بخش های کشتیرانی و کشتی سازی ایران و اپراتورهای بنادر (بخش های 4.4 پیوست دو و 17.1 پیوست پنجم برجام و بخش E این پرسش و پاسخ ها را مشاهده کنید)؛
-تحریم های اعمال شده بر تجارت طلا و دیگر فلزات گرانبها (بخش های 4.5 پیوست 2 و 17.1 پیوست پنجم برجام و بخش F این پرسش و پاسخ ها را مشاهده کنید)؛
- تحریم های اعمال شده بر تجارت با ایران در زمینه سرب سیاه، فلزات خام یا نیمه آماده از قبیل آلومینیوم و فولاد، زغال سنگ و نرم افزار یکپارچه سازی پردازش صنعتی، در ارتباط با فعالیت هایی که در راستای برجام قرار دارند (بخش های 4.6 پیوست دو و 17.2 پیوست پنجم برجام و بخش G این پرسش و پاسخ ها را مشاهده کنید)؛
- تحریم های اعمال شده بر فروش، تأمین یا انتقال کالاها و خدمات مورد استفاده در ارتباط با بخش خودروسازی ایران (بخش های 4.7 پیوست دو و 17.1 پیوست پنجم برجام و بخش H این پرسش ها و پاسخ ها را مشاهده کنید)؛
-تحریم های اعمال شده بر خدمات مرتبط برای هر یک از طبقه بندی های بالا (بخش های 4.1 و 4.7 پیوست دو و 17.1 -17.2 برجام را مشاهده کنید) (پرسش و پاسخ A.7 را برای گفتگو در ارتباط با «خدمات مرتبط» مشاهده کنید).
در روز اجرا، علاوه بر لغو تحریم های ثانویه مرتبط با هسته ای که در بالا بدان ها اشاره شد، ایالات متحده متعاقب تعهداتش بر اساس بخش های 4.8.1 پیوست دو و 17.3 پیوست پنجم برجام، بیش از 400 شخص و شرکت را از فهرست اشخاص خاص و اتباع تحریم شده (لیست اس ان دی)، فهرست افراد و نهادهای خارجی دور زننده تحریم ها (لیست اف اس ای)، و/یا قانون تحریم ایران که شامل فهرست اس دی ان نمی شود، خارج کرد. به نام این افراد و شرکت ها در ضمیمه 3 پیوست دو برجام اشاره شده است.
در آغاز روز اجرا، اشخاص غیر آمریکایی دیگر به سبب انجام معاملات با این چهارصد شخص و شرکتی که نامشان در ضمیمه سوم پیوست دو برجام آمده، از جمله بانک مرکزی ایران و نهادهای مالی خاص ایرانی، تحریم نمی شوند و انجام معاملات پس از روز اجرا شامل افرادی نمی شود که نامشان در فهرست اس دی ان آمده یا فعالیت های توصیف شده در پرسش و پاسخ A.3.ii-iii نمی شود.
همانگونه که گفته شد، تحریم های ثانویه همچنان در قبال اشخاص غیر آمریکایی برای انجام معاملات با هر یک از این بیش از دویست ایرانی یا اشخاص و نهادهای مرتبط با ایران اجرا می شود که در فهرست اس دی ان باقی می مانند، با وجود آن که تحریم های ثانویه اعمال شده بر طبقه بندی ها و بخش های ذکر شده در بالا برداشته شده است (پرسش و پاسخ A.6 را مشاهده کنید).
ایالات متحده متعاقب تعهدات خود بر اساس بخش های 4 پیوست دو و 17.4 پیوست 5 به دستورات اجرایی 13574، 13590 و 13645، و بخش های 5-7 دستور اجرایی 13628 پایان می دهد (پرسش و پاسخ A.8 و A.9را مشاهده کنید).
ایالات متحده متعاقب بخش های 5 پیوست دو و 17.5 پیوست پنجم برجام به صدور مجوز برای سه طبقه از فعالیت هایی متعهد است که بر اساس قانون معاملات و تحریم های ایران، 31 شورای روابط خارجی بخش 560 ممنوع هستند و بر اساس آن، این معاملات شامل اشخاص و شرکت هایی مشمول در لیست اس ان دی نمی شود و به شکلی دیگر در راستای برجام قرار دارند و در ارتباط با قوانین آمریکا قابل اجرا هستند. به همین ترتیب، در روز اجرا، اداره کنترل دارایی های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا بیانیه های ذیل را منتشر کرد:
- بیانیه سیاست صدور مجوز که اجازه صدور مجوز را یک به یک، برای اشخاص و شرکت هایی می دهد که در پی صادرات، صادرات مجدد، فروش، اجاره، یا انتقال هواپیمای تجاری مسافری به ایران و قطعات و خدمات مرتبط منحصرا برای شرکت های هواپیمایی فعال در زمینه هواپیماهای تجاری مسافری هستند (بخش Jاین پرسش و پاسخ ها را مشاهده کنید)؛
- یک مجوز کلی که به شرکت های آمریکایی یا شرکت های خارجی تحت کنترل آمریکا اجازه مشارکت در فعالیت های خاص مرتبط با ایران را می دهد (بخش K این پرسش و پاسخ ها را مشاهده کنید)؛
- یک مجوز کلی که اجازه واردات فرش های ایرانی، مواد غذایی از جمله پسته و خاویار ایرانی را به آمریکا می دهد (بخش L این پرسش و پاسخ ها را مشاهده کنید).
تعهد آمریکا برای لغو تحریم های ثانویه که در این پرسش و پاسخ ها بدان ها اشاره شده است، شامل معاملات یا فعالیت های مرتبط با اشخاص و شرکت هایی نمی شود که پس از روز اجرای توافق، در فهرست اس دی ان دفتر کنترل دارایی های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا باقی می مانند یا در این فهرست قرار می گیرند و تحت تأثیر دیگر تحریم های آمریکا قرار می گیرند که ممکن است بر اساس بندهای قانونی غیر از آنچه که در بخش 4 پیوست دو برجام بدان اشاره شد، اجرایی شوند.
A. 3. به صورت گسترده، کدامیک از تحریم های اعمال شده آمریکا علیه ایران ، پس از روز اجرای توافق به قوت خود باقی می مانند؟ پس از روز اجرای توافق، چه فعالیت هایی مرتبط با ایران مشمول تحریم می شوند؟
پس از روز اجرای توافق، شماری از تحریم های آمریکا در ارتباط با ایران به قوت خود باقی می مانند که در ذیل بدان ها اشاره می شود.
تحریم های اولیه آمریکا. تحریم تجارت داخلی آمریکا علیه ایران به قوت خود باقی می ماند. حتی پس از روز اجرای توافق، به غیر از موارد محدود استثناء، اشخاص و شرکت های آمریکایی به صورت گسترده ای از مشارکت در معاملات با ایران یا دولت این کشور منع می شوند.
i. تحریم های اولیه آمریکا. تحریم تجارت داخلی آمریکا علیه ایران به قوت خود باقی می ماند. حتی پس از روز اجرای توافق، به غیر از موارد محدود استثناء، اشخاص و شرکت های آمریکایی به صورت گسترده ای از مشارکت در معاملات با ایران یا دولت این کشور منع می شوند.
علاوه بر این، دولت ایران و موسسات مالی ایرانی و همچنین اشخاصی که اموالشان بر اساس دستور اجرایی 13599 و بخش 560.211 موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی مسدود شده است، در فهرست تحریم ها باقی می مانند و اتباع آمریکایی همچنان به صورت گسترده ای از حضور در تعاملات با دولت ایران و موسسات مالی ایرانی، به غیر از معاملاتی که مستثنی شده اند یا آن که اداره کنترل دارایی ها مجوز انجام آنها را صادر کرده است؛ منع می شوند.
اتباع آمریکایی همچنان متعهد هستند اموال و دارایی های همه اشخاص و شرکت هایی را مسدود کنند که با دولت ایران یا نهادهای مالی ایران ، قطع نظر از این که آیا این شخص یا نهاد توسط اداره کنترل دارایی ها در فهرست E.O.. 13599 قرار گرفته ، تعامل دارند، مگر آن که اداره کنترل دارایی های وزارت خزانه داری آمریکا دستور انجام دادن برخی از معاملات را صادر کند (پرسش و پاسخ 1.2 را مشاهده کنید). علاوه بر این، اشخاص غیر آمریکایی همچنان از تعامل با مراودات یا معاملاتی که در پی فرار از محدودیت های اعمال شده آمریکا بر ایران هستند یا آن که سبب صادرات کالاها یا خدمات از آمریکا به ایران خواهند بود ؛ منع می شوند.
ii. اختیارات خاص. علاوه بر این، ایالات متحده پس از روز اجرای توافق شماری از اختیارات از جمله اختیاراتی را که در فهرست از جمله VII.B سند راهنما آمده است برای مقابله با دیگر فعالیت های ایران دارد:
* حمایت از تروریسم: دستور اجرایی 13224 (مسدود کردن اموال و ممنوعیت انجام معاملات با اشخاصی که مرتکب تروریسم می شوند، تهدید به ارتکاب به تروریسم یا از تروریسم حمایت می کنند)؛
* نقض حقوق بشر توسط ایران
- دستورات اجرایی 13553 و 13628 (اجرای بخش های 105، 105 A، و 105 B لایحه جامع تحریمها، پاسخگویی و عدم سرمایهگذاری ایران 2010 (مرتبط با اشخاصی که مسئول یا همدست در نقض حقوق بشر علیه مردم ایران هستند، انتقال کالاها یا فن آوری هایی به ایران که احتمالا از آنها برای ارتکاب جدی نقض حقوق بشر علیه مردم ایران، و اشخاصی که در سانسور یا فعالیت های مشابه در ارتباط با ایران مشارکت دارند))؛
- دستور اجرایی 13606 (مرتبط با بند مربوط به فن آوری اطلاعات که از آن برای نقض جدی جقوق بشر استفاده می شود)؛
* اشاعه تسلیحات کشتار جمعی و ابزارهای انتقال آنها، از جمله موشک های بالستیک: دستورات اجرایی 12938 و 13382 ؛
* حمایت از اشخاصی که در نقض حقوق بشر در سوریه یا برای دولت سوریه مشارکت دارند: دستورات اجرایی 13572 و 13582؛ و
* حمایت از اشخاصی که صلح، امنیت یا ثبات یمن را تهدید می کنند: دستور اجرایی 13611.
این اختیارات در مجموع، سبب ایجاد توانایی برای اعمال تحریم بر اشخاص و نهادهایی می شود که مشمول این بندها از جمله حمایت قابل توجه از اشخاصی که در فعالیت های مندرج در این قانون هستند.
iii. تحریم های ثانویه ای که معاملات اشخاص غیر آمریکایی با اشخاص مرتبط با ایران را شامل می شود -که پس از روز اجرای توافق در فهرست اس ان دی باقی می مانند، یا در تجارت مواد خاص مرتبط با ایران مشارکت دارند-
* پس از روز اجرای توافق، تحریم های ثانویه همچنان در ارتباط با برخی معاملات قابل توجه با ایران باقی می مانند: (1) اشخاص ایرانی که در فهرست اس دی ان قرار دارند؛ (2) سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نهادهای مرتبط و زیر شاخه های آن؛ (3) هر شخص دیگری در فهرست اس دی ان که تحت دستور اجرایی 13224 یا دستور اجرایی 13382 در ارتباط با اشاعه تسلیحات کشتار جمعی ایران یا ابزارهای انتقال آنها یا حمایت ایران از تروریسم در سطح بین المللی قرار می گیرد (پرسش و پاسخ A.6 را مشاهده کنید). علاوه بر این، تحریم هایی که فعالیت های خاص مرتبط با تجارت مواد ذکر شده در بخش 1245 (d) قانون آزادی ایران و مقابله با اشاعه مصوب 2012 را هدف قرار می دهند که خارج از مفاد برجام بوده و با استثنائاتی مرتبط هستند که همچنان به قوت خود باقی است.
برای دریافت اطلاعات بیشتر در ارتباط با اختیارات قانونی آمریکا در ارتباط با نگرانی های این کشور درباره ایران که شامل برجام نمی شوند و پس از اجرای روز توافق به قوت خود باقی هستند، بخش ششم سند راهنما را مشاهده کنید.
A. 4. چگونه آمریکا در روز اجرای توافق تحریم ها را لغو می کند؟
در روز اجرای توافق، آمریکا تحریم های ثانویه ذکر شده در بخش های 4.1-4.8 پیوست دو و 17.1-17.4 پیوست پنجم برجام را از طریق (1) صدور فرمان استثنائات در ارتباط با مفاد خاص قانونی تحریمی، (2) خودداری از بکارگیری برخی از اختیارات خاص مرتبط با تحریم ها، (3) خارج کردن اشخاص و نهادهای خاص از فهرست تحریم های دفتر کنترل دارایی های وزارت خزانه داری آمریکا، و (4) لغو دستورات اجرایی خاص و بخش های خاصی از یک دستور اجرایی.
* استثنائات و عدم بکارگیری اختیارات مصلحتی(DISCRETIONARY AUTHORITY) . در روز 18 اکتبر 2015، یا «روز پذیرش» برجام، وزارت امور خارجه آمریکا قانون استثنائات بندهای قانونی تحریمی را صادر کرد. این استثنائات در روز اجرای توافق و با تأیید وزیر امور خارجه در این باره که ایران اقدامات خاص مرتبط با برنامه هسته ای مندرج در بند 15.1-15.11 پیوست پنجم برجام را -همان گونه که آژانس بین المللی انرژی اتمی تأیید کرده است-، انجام داده است، اجرایی شدند.
بخش های دوم و ششم سند راهنما شامل جزییات مرتبط با قوانین خاصی است که در روز اجرای توافق مستثنی شدند و همچنین شامل اختیارات مصلحتی تحریمی می شود که ایالات متحده متعهد شده است آنها را اجرا نکند.
* لغو فهرست تحریم ها. در روز اجرای توافق، اشخاص و شرکت هایی که نامشان در ضمیمه 3 پیوست دو برجام آمده است از فهرست اس دی ان، فهرست اف اس ایی، و/یا فهرست غیر اس دی ان برداشته شدند (پرسش و پاسخ 1.1 را مشاهده کنید).
* پایان دادن به دستورات اجرایی. در روز اجرای توافق، رئیس جمهور با صدور یک دستور اجرایی، دستورات اجرایی 13574، 13590، 13622 و 13645 و بخش های 5-7 و 15 دستور اجرایی 13628، آنگونه که در بخش 17.4 برجام را لغو کرد (پرسش و پاسخ A.8 و A.9 را مشاهده کنید).
علاوه بر این، ایالات متحده در روز اجرای توافق ، بیانیه سیاست صدور مجوز و دو مجوز کلی برای اجرای تعهداتش بر اساس بخش های 5 پیوست دو و 17.5 پیوست پنجم برجام را صادر کرد (بخش های J و K و L این پرسش و پاسخ ها را مشاهده کنید).
A. 5. آیا اتباع آمریکایی می توانند در هر گونه معاملات با ایران بر اساس برجام مشارکت داشته باشند؟
ایالات متحده بر اساس برجام متعهد شده است تا به اتباع آمریکایی اجازه دهد در برخی از مراودات خاص مرتبط با سه طبقه از فعالیت های ذکر شده در بخش 5 پیوست دو برجام مشارکت داشته باشند (بخش های J، K و L این پرسش ها و پاسخ ها را مشاهده کنید). با این حال، پس از روز اجرای توافق، اتباع آمریکایی در مجموع از مشارکت در مراودات یا تعاملات مرتبط با ایران از جمله دولت ایران و موسسات مالی ایرانی منع می شوند، به استثناء فعالیت های خاصی که از سوی دفتر کنترل دارایی های وزارت خزانه داری آمریکا از مجازات مستثنی شده اند که (این استثنا) شامل سه طبقه از فعالیت هایی می شود که آمریکا متعهد است برای انجام آنها مجوز صادر کند.
پس از روز اجرای توافق، اتباع آمریکایی متعاقب مجوز کلی صادر شده توسط دفتر کنترل دارایی های وزارت خزانه داری آمریکا از جمله برای نمونه مجوز صادرات کالاهای کشاورزی به ایران ( از جمله مواد غذایی)، دارو و تجهیزات پزشکی، همچنان این اختیار را دارند تا در شماری از فعالیت های مرتبط با ایران مشارکت داشته باشند.
A. 6. پس از روز اجرای توافق، آیا انجام تعاملات با اشخاص مرتبط با ایران که همچنان در فهرست اس دی ان قرار دارند، امکان پذیر است؟ چگونه در می یابیم تحریم های ثانویه مرتبط با یک معامله در ارتباط با شخصی که در فهرست اس دی ان قرار دارد، اجرا می شوند؟
بله. در حالی که در روز اجرای توافق بیش از 400 شخص و شرکت از فهرست اس دی ان خارج شدند، تحریم های ثانویه همچنان در قبال اتباع غیر آمریکایی که آگاهانه روند معاملات مالی قابل توجه با اشخاص ایرانی یا اشخاص مرتبط با ایران را تسهیل یا کمک های قابل توجه یا حمایت های خاص دیگر را برای ایرانی ها یا اشخاص مرتبط با ایران تأمین می کنند، اعمال می شود در حالیکه این اتباع همچنان در فهرست اس دی ان قرار دارند یا در این فهرست قرار می گیرند.
ایالات متحده بر اساس برجام متعهد شده است تا به اتباع آمریکایی اجازه دهد در برخی از مراودات خاص مرتبط با سه طبقه از فعالیت های ذکر شده در بخش 5 پیوست دو برجام مشارکت داشته باشند
در مجموع، پس از روز اجرای توافق، تحریم های ثانویه همچنان در قبال این فعالیت ها اعمال می شوند: (1) اشخاص ایرانی که همچنان در فهرست اس دی ان قرار دارند یا در این فهرست قرار می گیرند؛ (2) سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نهادها و زیرشاخه های آن و؛ (3) هر شخص دیگری که بر اساس دستور اجرایی 13224 یا دستور اجرایی 13382 در ارتباط با اشاعه تسلیحات کشتار جمعی یا ابزارهای انتقال آنها یا حمایت ایران از تروریسم بین المللی، مشمول فهرست اس دی ان می شود.
فهرست اس دی ان به منظور کمک به افکار عمومی، شامل واژه «تحت تحریم های ثانویه» در زمینه «اطلاعات تحریم های اضافی» شامل این افراد می شود. علاوه بر این، فهرست اس دی ان برای اشخاص، متعاقب بخش 104 (c)(2)(E) لایحه جامع تحریمها، پاسخگویی و عدم سرمایهگذاری ایران 2010 شامل برچسب های خاص می شود که در معرض تحریم های ثانویه قرار می گیرند: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نهادها و زیرشاخه های آن با برچسب "[IRGC]” مشخص می شود و اشخاص و نهادهای مشمول اس ان دی متعاقب دستور اجرایی 13224 یا دستور اجرایی 13382 در ارتباط با اشاعه تسلیحات کشتار جمعی ایران یا ابزارهای انتقال آنها یا حمایت ایران از تروریسم در سطح بین المللی با برچسب "[IFSR].” مشخص می شود.
برای درک فهرست فعالیت های اضافه که می توانند سبب شوند یک نهاد مالی خارجی متعاقب لایحه جامع تحریمها، پاسخگویی و عدم سرمایهگذاری ایران 2010 تحت تحریم های ثانویه قرار گیرد، پرسش و پاسخ 149 را مشاهده کنید.
علاوه بر این، اتباع آمریکایی همچنان به طور کلی از انجام مراودات با اشخاص مشمول فهرست اس دی ان منع می شوند. فهرست اس ان دی پتانسیل تغییر را دارد و اشخاص برای به روز کردن اطلاعات خود باید به بررسی فهرست اس دی ان ادامه دهند.
A. 7. آیا مجوز ارائه خدمات مرتبط با فعالیت های مربوط به تحریم ها که پس از برجام برداشته شدند، صادر شده است؟ واژه «خدمات مرتبط» زمانی که از آن در پیوست دو برجام استفاده شود، چه معنایی دارد؟
بله. با آغاز روز اجرای توافق، ممکن است خدمات مرتبط در اختیار اتباع غیر آمریکایی قرار گیرد. )اتباعی) که در فعالیت هایی مشارکت دارند که تحریم های اعمال شده بر این فعالیتها آنگونه که در بخش های 4.1-4.7 پیوست دو و 17.1-17.2 پیوست پنجم برجام آمده، برداشته شده است.
این خدمات در راستای برجام ارائه می شود و شامل اشخاصی نمی شود که در فهرست اس دی ان قرار دارند یا در دیگر فعالیت هایی مشارکت دارند که از ارائه خدمات مرتبط با فعالیت های مربوط به ایران محروم می شوند. با این حال، دفتر کنترل دارایی های وزارت خزانه داری آمریکا این اختیار را دارد تا متعاقب یک مجوز خاص، چنین خدماتی را در اختیار فعالیت های دارای مجوز قرار دهد از جمله صادرات هواپیمای تجاری مسافربری و قطعات و خدمات مرتبط که مشمول تعهدات مذکور در بخش های 5.1.1 پیوست دو و 17.5 پیوست پنجم برجام خواهند بود (بخش J این پرسش ها و پاسخ ها را مشاهده کنید)، یا بر اساس یک مجوز کلی، متعاقب تعهدات مندرج در بخش های 5.1.3 پیوست دو و 17.5 پیوست پنجم برجام از قبیل مجوز واردات فرش ها و مواد غذایی ایرانی به آمریکا را شامل می شوند (بخش اِل این پرسش ها و پاسخ ها را مشاهده کنید).
واژه «خدمات مرتبط» برای این گونه فعالیت ها که بر اساس بخش های 4.1-4.7 پیوست دو و 17.1-17.2 پیوست پنجم برجام، تحریم های اعمال شده بر آنها لغو شده اند، به معنای ارائه هر گونه خدمات -از جمله کمک های فنی، آموزشی، بیمه ای، بیمه مجدد، مبادله، انتقال یا خدمات مالی- لازم و اقدامات عادی برای این فعالیت های می شود که بر اساس برجام تحریم های اعمال شده بر آنها لغو شده اند.
A. 8. آیا دستور اجرایی که در روز اجرای توافق صادر شد، سبب پایان دادن به همه تحریم ها می شود؟
بله. همان گونه که در بخش های 4 پیوست دو و 17.4 پیوست پنجم برجام آمده است، دستور اجرایی صادر شده در روز اجرای توافق سبب لغو دستورات اجرایی 13574، 13590، 13622، و 13645، و همچنین بخش های 5-7 دستور اجرایی 13628 می شود. با این حال، اختیارات اعمال تحریم ها که شامل بخش های دستور اجرایی 13628 می شود، همچنان به قوت خود باقیست.
دستور اجرایی که در روز اجرای توافق صادر و منتشر شد، تاثیری بر قانون فوریت ملی مرتبط با ایران صادره در سال 1995 که همچنان به قوت خود باقیست، یا بر هر دستور اجرایی صادر شده پس از قانون فوریت ملی غیر از دستورات اجرایی 13574، 13590، 13622، 13628، و 13645 نخواهد داشت.
دستور اجرایی جدید سبب اعمال هیچ گونه تحریم جدید در ارتباط با ایران نشده است. با این حال، دستور اجرایی جدید شامل بندهای فنی خاصی می شود که با اجرای اختیارات قانونی شامل تعهدات آمریکا در ارتباط با تحریم های مذکور در بخش های 4.1-4.8 و 5 پیوست دو و بخش های 17.1-17.3 پیوست پنجم برجام مرتبط است.
A. 9. آیا دستور اجرایی صادر شده در روز اجرای توافق سبب اعمال تحریم های جدیدی علیه ایران می شود؟
خیر. دستور اجرایی جدید سبب اعمال هیچ گونه تحریم جدید در ارتباط با ایران نشده است. با این حال، دستور اجرایی جدید شامل بندهای فنی خاصی می شود که با اجرای اختیارات قانونی شامل تعهدات آمریکا در ارتباط با تحریم های مذکور در بخش های 4.1-4.8 و 5 پیوست دو و بخش های 17.1-17.3 پیوست پنجم برجام مرتبط است.
به طور خاص، این بندها در ارتباط با تحریم هایی کابرد دارند که متعاقب بخش های 1244(c)(1), 1244(d)(1)(A), 1245(a)(1), و 1246(a) قانون آزادی و مقابله با اشاعه 2012 در ارتباط با تعاملات یا فعالیت هایی اعمال شده اند که در حیطه تعهدات آمریکا در ارتباط با تحریم ها بر اساس برجام قرار ندارند.
A.10. روز انتقال چه روزی است؟ در روز انتقال چه اتفاقی رخ می دهد؟
روز انتقال هشت سال پس از روز پذیرش توافق -که 18 اکتبر 2015 بود- یا زمانی فرا می رسد که آژانس بین المللی انرژی اتمی به یک نتیجه گیری گسترده تر در این باره برسد که همه مواد هسته ای در ایران برای اهداف صلح آمیز استفاده شده است که بدین ترتیب، این روز می تواند زودتر از بازه زمانی هشت ساله فرا برسد.
در روز انتقال، آمریکا نام افرادی را که در ضمیمه 4 پیوست دو برجام از فهرست اس ان دی و/یا فهرست اف اس ای آنگونه که در بخش 21.3 پیوست پنجم برجام آمده است، از این ضمیمه حذف می کند.
علاوه بر این، آمریکا در پی انجام چنین اقدام قانونی مقتضی به منظور خاتمه دادن یا اصلاح تحریم های قانونی مطرح شده در بخش 4.1-4.5, 4.7 و 4.9 ضمیمه دو برجام، و تحریم های قانونی مندرج در بخش 4.6 ضمیمه دو مرتبط با فعالیت های مطابق با برجام، چنان که در بخش های 21.1-21.2 ضمیمه پنج برجام ذکر شده است، می باشد. اداره کنترل دارایی های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا پیش بینی می کند در خصوص اقدامات مربوط به روز انتقال قبل از فرا سیدن آن روز، سند راهنمای بیشتری منتشر کند.
A. 11. برای تحریم هایی که بر اساس برجام به حالت تعلیق در آمده اند، چه اتفاقی می افتد؟
تحریم هایی که بر اساس برنامه مشترک اقدام 24 نوامبر 2013 به صورت موقت به حالت تعلیق در آمده بودند، زیرمجموعه آن دسته از تحریم هایی هستند که متعاقب برجام در روز اجرای توافق لغو شدند. متعاقبا، در روز اجرای توافق، اجرای برنامه اقدام مشترک متوقف می شود و روند لغو تحریم های مربوطه نیز به عنوان بخشی از برنامه جامع اقدام مشترک آغاز می شود.
B. بخش های انرژی و پتروشیمی
B. 1. در روز اجرای توافق، ایالات متحده بر اساس برنامه جامع اقدام مشترک تلاش ها را برای کاهش فروش نفت خام ایران از جمله محدودیت ها بر حجم فروش نفت خام ایران، قوانین مرتبط با خرید نفت خام ایران و چگونگی استفاده از درآمدهای نفتی ایران، متوقف می کند. آیا اتباع غیر آمریکایی می توانند در روز اجرای توافق روند خرید نفت خام ایران را آغاز کنند؟
بله. در نتیجه تعهدات آمریکا مندرج در بخش های 4.3 پیوست دو و 17.1 پیوست پنجم برجام، آمریکا دیگر در پی انجام تلاش هایی برای کاهش میزان فروش نفت خام ایران بر اساس قانون اختیارات دفاع ملی برای سال مالی 2012 موسوم به (NDAA) (از جمله اعمال محدودیت بر مقادیر فروش نفت ایران و قوانین مرتبط با خرید نفت خام ایران) نیست. محدودیت بر استفاده از درآمد ناشی از فروش نفت ایران و محصولات پتروشیمی به منظور تجارت دو جانبه با ایران، که پیشتر و بر اساس قانون اختیارات دفاع ملی با در نظر گرفتن «معافیت قابل توجه» در ارتباط با 20 حوزه قضایی اعمال می شد، دیگر اعمال نمی شود. علاوه بر این، محدودیت ها بر درآمدهای نفتی ایران که در خارج از این کشور نگهداری می شد، لغو شده است.
با آغاز روز اجرای توافق، تحریم های ثانویه در قبال اتباع غیر آمریکایی که اقدام به خرید، کسب، فروش، انتقال یا بازاریابی برای نفت خام ایران می کنند، اعمال نمی شود مشروط بر این که این معاملات مشمول افرادی -که نامشان در فهرست اس دی ان آمده- یا قانون ذکر شده در پرسش و پاسخ A.3.ii-iii نشود.
متعاقبا، با آغاز روز اجرای توافق، تحریم های ثانویه در قبال اتباع غیر آمریکایی که اقدام به خرید، کسب، فروش، انتقال یا بازاریابی برای نفت خام ایران می کنند، اعمال نمی شود مشروط بر این که این معاملات مشمول افرادی -که نامشان در فهرست اس دی ان آمده- یا قانون ذکر شده در پرسش و پاسخ A.3.ii-iii نشود.
بر اساس قانون تحریم و مراودات با ایران، اتباع آمریکایی همچنان از مشارکت در فعالیت های ذکر شده در بالا منع می شوند. علاوه بر این، در این معاملات که در بالا بدان ها اشاره شد، نقل و انتقال وجوه از طریق نظام مالی آمریکا ممنوع می شود.
B. 2. آیا با آغاز روز اجرای توافق، اتباع غیر آمریکایی می توانند در بخش های نفت، گاز و پتروشیمی ایران سرمایهگذاری کنند؟
بله. در نتیجه تعهدات آمریکا -که در بخش های 4.3 پیوست دو و 17.1 پیوست پنجم برجام بدان ها اشاره شده است- آمریکا با آغاز روز اجرای توافق، تحریم ها بر سرمایه گذاری اتباع غیر آمریکایی در بخش های نفت، گاز و پتروشیمی ایران را لغو کرد. در نتیجه، اتباع غیر آمریکایی دیگر در معرض تحریم های مرتبط با سرمایه گذاری در بخش های نفت، گاز و پتروشیمی ایران (از جمله از طریق مشارکت در طرح های مشترک) قرار ندارند مشروط بر این که این معاملات شامل افرادی نشود که نامشان در فهرست اس دی ان قرار دارد یا مشمول قوانین ذکر شده در بخش پرسش و پاسخ A.3.ii-iii. می شوند.
B. 3. آیا با آغاز روز اجرای توافق، اتباع غیر آمریکایی می توانند کالاها و خدمات مرتبط با بخش انرژی ایران را تأمین کنند؟
بله. در نتیجه تعهدات آمریکا مندرج در بخش های 4.3 پیوست دو و 17.1 پیوست پنجم برجام، با آغاز روز اجرای توافق، دیگر نمی توان اتباع غیر آمریکایی را به سبب تأمین کالاها، خدمات (از جمله خدمات مالی)، یا فن آوری مورد استفاده در بخش انرژی ایران، توسعه منابع نفتی ایران از جمله محصولات نفتی پالایش شده در ایران و محصولات پتروشیمی یا خدمات مرتبط با آن تحریم کرد، مشروط بر این که این معاملات شامل افرادی نباشد که نامشان در فهرست اس دی ان قرار دارد یا مشمول قانون مندرج در بخش پرسش و پاسخ A.3.ii-iii. می شوند.
B. 4. آیا با آغاز روز اجرای توافق، اتباع غیر آمریکایی می توانند در روند خرید و فروش محصولات پتروشیمی و گاز طبیعی ایران مشارکت داشته باشند؟
بله. در روز اجرای توافق، آمریکا تحریم های ثانویه بر خرید، اکتساب، فروش، انتقال یا بازاریابی نفت، فرآورده های نفتی (از جمله محصولات نفتی پالایش شده)، محصولات پتروشیمی، گاز طبیعی ( شامل گاز طبیعی و مایع) از ایران و تأمین خدمات مرتبط را لغو کرد. در نتیجه، با آغاز روز اجرای توافق، اتباع غیر آمریکایی دیگر به سبب مشارکت در چنین فعالیت هایی در معرض تحریم قرار ندارند، مشروط به این که این مراودات شامل اشخاصی نشود که نامشان در فهرست اس دی ان آمده یا مشمول قانون مندرج در بخش پرسش و پاسخ A.3.ii-iii می شوند.
B. 5. آیا با آغاز روز اجرای توافق، اتباع غیر آمریکایی می توانند محصولات نفتی پالایش شده و محصولات پتروشیمی را به ایران صادر کنند یا بفروشند یا در اختیار ایران قرار دهند؟
بله. در روز اجرای توافق، آمریکا تحریم های ثانویه بر صادرات، فروش و تأمین محصولات نفتی پالایش شده و محصولات پتروشیمی به ایران را لغو کرد. در نتیجه، با اجرای روز توافق، اتباع غیر آمریکایی دیگر به سبب مشارکت در چنین فعالیت هایی در معرض تحریم ها قرار ندارند، مشروط به این که این معاملات مشمول افرادی نشود که نامشان در فهرست اس دی ان آمده است یا مشمول قانون مندرج در بخش پرسش و پاسخ A.3.ii-iii می شوند.
B. 6. آیا با آغاز روز اجرای توافق، اتباع آمریکایی می توانند کالا، خدمات یا فن آوری برای بخش انرژی ایران صادر کنند، بفروشند یا تأمین کنند؟
خیر. بر اساس بخش 560.204 قانون مبادلات و تحریم های ایران، اتباع آمریکایی به صورت گسترده ای از صادر کردن هرگونه کالا، خدمات، یا فن آوری به صورت مستقیم یا غیر مستقیم به ایران منع می شوند، به غیر از معاملاتی که از این قانون مستثنی شده اند یا بر اساس دستور دفتر کنترل دارایی های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا مجوز آنها صادر شده است (بخش پرسش و پاسخ M.9 را مشاهده کنید).
B. 7 آیا با آغاز روز اجرای توافق، اتباع غیر آمریکایی می توانند در معاملات با بخش انرژی ایران از جمله شرکت ملی نفت ایران، نفت ایران (نیکو)، و شرکت ملی نفت کش ایران حضور داشته باشند؟
بله. در روز اجرای توافق، آمریکا تحریم های ثانویه بر بخش انرژی ایران را لغو کرد. آمریکا به عنوان بخشی از تلاش هایش به منظور اجرایی کردن روند کاهش تحریم ها به شماری از تحریم های اجرایی در گذشته پایان داد از جمله افراد و شرکت هایی که بر اساس بخش 312 قانون کاهش تهدید ایران و حقوق بشر سوریه در فهرست تحریم های وزارت خزانه داری آمریکا در ارتباط با شرکت ملی نفت ایران قرار داشتند. در مجموع، وزارت خزانه داری آمریکا اعلام کرد شرکت ملی نفت ایران دیگر عامل یا زیر شاخه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی محسوب نمی شود. با آغاز روز اجرای توافق، اتباع غیر آمریکایی دیگر به سبب مشارکت در فعالیت های مرتبط با بخش انرژی ایران از جمله معاملات با شرکت ملی نفت ایران، شرکت ملی نفت کش ایران و نفت ایران در معرض تحریم قرار ندارند، مشروط به این که این معاملات شامل اشخاصی نشود که نامشان در فهرست اس دی ان قرار دارد یا مشمول قانون مندرج در بخش پرسش و پاسخ A.3.ii-iii می شوند.
B. 8. آیا با آغاز روز اجرای توافق، امکان پرداخت وجوه ناشی از خرید نفت ایران از طریق نظام مالی آمریکا وجود دارد؟
خیر. بر اساس برنامه جامع اقدام مشترک، در روز اجرای توافق، آمریکا تلاش ها را برای کاهش فروش نفت خام ایران متوقف و تحریم های ثانویه اعمال شده بر بخش سرمایه گذاری در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی ایران و همچنین تحریم های اعمال شده بر صادرات، فروش و تأمین نفت پالایش شده را لغو کرد. این لغو تحریم ها تنها شامل اتباع غیر آمریکایی می شود و اتباع آمریکایی همچنان از تعامل در فعالیت های مرتبط با بخش انرژی ایران منع می شوند. به همین ترتیب، نهادهای مالی آمریکایی همچنان اجازه انتقال پرداخت های مرتبط با نفت ایران را ندارند.
C. اقدامات مالی و بانکی
C. 1. بر اساس برجام، کدام بخش های مالی و بانکی مشمول کاهش تحریم ها می شوند؟
متعاقب تعهدات آمریکا مندرج در بخش های 4.1 پیوست دو و 17.1 پیوست پنجم برجام، با آغاز روز اجرای توافق، تحریم های ثانویه در قبال آن دسته از اتباع غیر آمریکایی که در فعالیت های ذیل حضور دارند، اجرا نمی شود:
- مراودات مالی و بانکی با افراد و شرکت هایی که در روز اجرای توافق نامشان از فهرست اس دی ان، اف اس ای، و/یا فهرست ان اس-آی اس اِی خارج شده است (از جمله تحریم های اعمال شده بر افتتاح یا حفظ حساب های کارگزاری و حساب های سپرده جاری، سرمایه گذاری ها، معامله ارز و اعتبار نامه ها). اشخاص و شرکت هایی که از این فهرست تحریمی خارج شده اند شامل بانک مرکزی ایران و بیشتر موسسات مالی ایران، شرکت ملی نفت ایران، شرکت ملی نفت کش ایران و نفت ایران و دیگر اشخاص و نهادهای خاصی می شوند که در فهرست تحریمی دفتر کنترل دارایی های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا قرار دارند همانند دولت ایران که در فهرست اس دی ان قرار دارد. برای مشاهده فهرست کامل اشخاص و نهادهایی که در روز اجرای توافق نامشان از فهرست اس دی ان، فهرست اف اس ای، و/یا فهرست ان اس-آی اس اِی خارج شده است ضمیمه 3 پیوست دو برجام را مشاهده کنید؛
- معاملات و دیگر فعالیت های مرتبط با ریال ایران؛
- ارائه دلار آمریکا به دولت ایران از جمله حمایت قابل توجه از چنین تعاملاتی؛
- خرید، پذیره نویسی، یا تسهیل صدور اوراق قرضه ارزی از جمله اوراق قرضه دولتی؛
- ارائه خدمات پیامکی مالی به بانک مرکزی و دیگر موسسات مالی ایران که در روز اجرای توافق نام آنها از فهرست اس دی ان حذف شده است.
آمریکا به عنوان بخشی از تلاش هایش به منظور اجرایی کردن روند کاهش تحریم ها به شماری از تحریم های اجرایی در گذشته پایان داد از جمله افراد و شرکت هایی که بر اساس بخش 312 قانون کاهش تهدید ایران و حقوق بشر سوریه در فهرست تحریم های وزارت خزانه داری آمریکا در ارتباط با شرکت ملی نفت ایران قرار داشتند.
تعهدات آمریکا همچنین شامل لغو محدودیت های اعمال شده بر تجارت دوجانبه بر درآمدهای بانک مرکزی ایران -که در حساب های خارجی نگه داری می شوند-، از جمله محدودیت بر نقل و انتقال آنها می شود همان گونه که در بخش 1245 (d) قانون اختیارات دفاع ملی آمده است. در نتیجه لغو این تحریم ها، موسسات مالی خارجی می توانند معاملات مرتبط با وجوه بانک مرکزی ایران در حساب های خارجی را انجام دهند، اقدامی که پیشتر ممنوع بود، مگر آن که این مراودات شامل اشخاصی شود که نامشان همچنان در فهرست اس دی ان دی قرار دارد یا مشمول قانون مندرج در بخش پرسش و پاسخ A.3.ii-iii می شوند.
بر اساس قانون مراودات و تحریم های ایران، اتباع آمریکایی همچنان از حضور در فعالیت های ذکر شده در بالا منع می شوند. علاوه بر این، معاملات مرتبط با فعالیت های ذکر شده در بالا شامل نقل و انتقال از طریق نظام مالی آمریکا نمی شود.
خبر تکمیل می شود ......