۱۱ خرداد ۱۳۹۵، ۷:۴۵
کد خبر: 82095012
T T
۰ نفر

پيش بيني برداشت 54 هزار تن گندم در استان البرز

۱۱ خرداد ۱۳۹۵، ۷:۴۵
کد خبر: 82095012
پيش بيني برداشت 54 هزار تن گندم در استان البرز

كرج- ايرنا- مدير امور زراعت جهاد كشاورزي البرز پيش بيني كرد كه در سال زراعي جاري 54 هزار تن محصول استراتژيك گندم از مزارع اين استان برداشت شود.

علي حيدري روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ايرنا افزود: در سال زراعي جاري 10 هزار و 400 هكتار از اراضي كشاورزي اين استان زيرپوشش كشت گندم قرار گرفته كه پيش بيني مي شود در هر هكتار 5.3 تن محصول برداشت شود.
وي با اشاره به اينكه محصول مازاد كشاورزان توسط شركت بازرگاني و غله استان خريداري مي شود، اظهار داشت: امسال دولت مجوز خريد 38 هزار و 500 تن از اين محصول را به شركت بازرگاني و غله استان را داده در حاليكه سال گذشته 40 هزار و 200 تن گندم از كشاورزان خريداري شد.
وي قيمت تضميني خريد گندم در سال جاري را با احتساب 2 درصد افت غيرمفيد و چهاردرصد افت مفيد را هركيلوگرم 12 هزار و 700 ريال عنوان كرد و گفت: اين محصول توسط چهار مركز خريد در استان شامل مركز خريد آردداران در نظرآباد، كارخانه آرد سفيداكبري در ساوجبلاغ، مركز خريد اشتهارد و مركز خريد شهيد علمي در كرج خريداري مي شود.
حيدري به وضعيت مبارزه با آفات و بيماري هاي گندم اشاره كرد و بيان داشت: سن گندم اكنون در مرحله پوره است و مبارزه در حال انجام است كه پيش از اين مبارزه با علف هاي هرز نيز به خوبي انجام شد.
وي ادامه داد: در سال زراعي جاري خسارات چنداني از طريق آفات به محصول گندم استان وارد نشده است.
وي با بيان اينكه برداشت گندم از اواخر خرداد ماه آغاز و حدود يك ماه ادامه دارد، اضافه كرد: در سال زراعي گذشته 58 هزار تن گندم از مزارع استان البرز برداشت شد.

***برداشت محصول جو از مزارع اشتهارد آغاز شد
مدير امور زراعت جهاد كشاورزي استان البرز در ادامه با اشاره به آغاز برداشت محصول جو گفت:
اين محصول در سال جاري توسط شركت پشتيباني امور دام با قيمت تضميني هز كيليو گرم 10 هزار و 28 ريال خريداري مي شود.
وي افزود: پس از خريد اين محصول توسط اين مركز و عرضه آن در بورس، مابه التفاوت آن توسط دولت به كشاورزان پرداخت مي شود.
حيدري تصريح كرد: در سال زراعي جاري هشت هزار و 200 هكتار از اراضي كشاورزي استان زير پوشش جو آبي قرار گرفته و متوسط راندمان عملكرد در هر هكتار از اين اراضي 4.5 تا 4.6 تن است.

***سطح زير كشت كلزا در استان افزايش يافت
مدير امور زراعت جهاد كشاورزي استان البرز يكي از استراتژي ها و سياست هاي دولت در سال زراعي جاري را افزايش سطح زيركشت دانه روغني كلزا دانست و گفت: در سال زراعي جاري مقداري از اراضي زراعي استان كه قبل از اين زير پوشش كشت گندم بود به كشت كلزا اختصاص يافت.
وي افزود: در سال زراعي 94-93 محصول كلزا در 114 هكتار از اراضي كشت شد كه در سال زراعي جاري به 271 هكتار افزايش يافت.
وي پيش بيني كرد كه برداشت خوبي از اين مزارع به دليل كشت به موقع و بارش هاي مناسب داشته باشيم، علاوه بر اينكه يكي از سياست هاي دولت در سال جاري از استفاده از بذرهاي هيبريدي است كه برداشت خوبي از آن مي شود.
حيدري با بيان اينكه پيش بيني افزايش توليد بين 250 تا 300كيلو گرم در هر هكتار، گفت: سال زراعي گذشته 2.1 تن در هكتار برداشت شد در حاليكه امسال پيش بيني مي شود 2.4 تن در هكتار برداشت شود.
وي قيمت تضميني خريد محصول كلزا در سال جاري را هر كيلوگرم25 هزارو 300 ريال توسط شركت بازرگاني غله عنوان كرد.
در استان البرز 75 هزار هكتار اراضي زراعي و باغي وجود دارد كه حدود 27 هزار هكتار آن به اراضي زراعي تعلق دارد.
6156/ 6155

سرخط اخبار استان‌ها