۱۸ دی ۱۳۹۶، ۱۶:۱۷
کد خبر: 82789581
T T
۰ نفر
كاهش 20 درصدي بارندگي و افزايش بهره‌وري آب كشاورزي درچهارمحال و بختياري

شهركرد- ايرنا- رييس سازمان جهاد كشاورزي چهارمحال و بختياري گفت: در مدت يك دهه گذشته به وجود كاهش 20 درصدي بارندگي و افت منابع آب زيرزميني ،ميزان بهره‌وري آب كشاورزي در استان افزايش چشمگير داشته است.

به گزارش ايرنا، ذبيح‌الله غريب روز دوشنبه در كارگروه تخصصي بهره ‌وري آب كشاورزي اين استان با اشاره به اينكه در يك دهه گذشته، كاهش ساليانه 740 مترمكعبي منابع آب زيرزميني در استان به ثبت رسيده است ولي توليد محصولات باغي و زراعي با مديريت علمي و تخصصي ،هيچ گونه كاهش داشته است.
وي اظهار كرد: در مدت ياد شده سطح زيركشت محصولات زراعي و باغي نيز يك هزار و 600 هكتار كاهش يافته است ولي با اصلاح نژاد بذر و نهال باغي مثمر سازگار با اقليم مناطق تاثيري در كيفيت و كميت محصولات توليدي نداشته است.
رييس سازمان جهادكشاورزي چهارمحال و بختياري افزود: درطول 10 سال گذشته ميزان بارندگي به ‌طور متوسط در استان 20 درصد كاهش يافت و پديده خشكسالي در بخش كشاورزي استان مشهود شده است .
غريب تاكيد كرد: با بررسي اين روند و اقليم استان مي‌توان نتيجه‌ گرفت ميزان بهره‌وري آب كشاورزي طي 10 سال گذشته در چهارمحال و بختياري با اجراي سيستم آبياري نوين رضايت بخش بوده است .
وي تاكيد كرد: دولت تدبير و اميد براي استفاده بهينه از آب كشاورزي، تغيير الگوي اصلاح كشت و حفظ خاك، خدمات شايسته اي را در بحث زيست محيطي و توسعه كشاورزي و توليد داشته و در دستور كار قرار داده است.
رئيس سازمان جهاد كشاورزي چهارمحال و بختياري با اشاره به تجهيز بيش از 45 درصد از اراضي استان به آبياري نوين، اظهار كرد: اين استان رتبه برتر كشور را در تجهيز اراضي كشاورزي به اين سيستم دارد.
به گزارش ايرنا، سالانه در چهارمحال وبختياري بيش از يك ميليون و 500 هزار تن محصولات باغي، زراعي، دامي و شيلاتي توليد مي شود.
خبرنگار: مرتضي شاهوردي** انتشار دهنده: محمود رئيسي
6199/2097

سرخط اخبار استان‌ها