۱ آذر ۱۳۹۶، ۱۶:۱۰
کد خبر: 82739407
T T
۰ نفر
معاون وزیر جهاد كشاورزی: نیاز به وارد كردن گندم نداریم

شیراز- ایرنا- معاون وزیر جهاد كشاورزی اعلام كرد: در بحث گندم، نه امسال نه سال های آینده نیاز به وارد كردن گندم نداریم.

به گزارش ایرنا یزدان سیف چهارشنبه در آیین بهره برداری از سیلوی 50 هزارتنی ذخیره گندم در كازرون فارس گفت: سال گذشته 14و نیم میلیون تن تولید گندم داشتیم كه 11و نیم میلیون تن آن را از كشاورزان خریدیم و امروز تاكنون 10 میلیون تن موجودی داریم كه ذخیره خوبی است.
معاون وزیر جهاد كشاورزی بیان كرد: ظرفیت 13 ونیم میلیون تن ذخیره سازی استاندارد در كشور داریم كه برای ذخیره سازی كشور كفایت می كند و برنامه جدی برای توسعه مراكز ذخیره سازی گندم نداریم مگر در موارد خاص.
سیف گفت: تا 10 روز قبل تمام طلب كشاورزان كه گندم به دولت فروخته اند پرداخت شده است و اگر كشاورزی هنوز پول خود را دریافت نكرده احتمالا یا شماره حساب صحیح نداده و یا اشكالی بوده كه از خود كشاورز بوده است؛ تمام كشاورزان می توانند به بانك كشاورزی مراجعه و پول خود را دریافت كنند.
در این آیین یدالله رحمانی معاون استاندار فارس گفت: با راه اندازی سیلو 50 هزار تنی كازرون ظرفیت ذخیره سازی در استان فارس به یك میلیون و 426 هزار تن افرایش پیدا می كند كه علاوه بر تامین گندم استان فارس، استان های اصفهان، البرز، كرمان، بوشهر، تهران و هزمزگان هم بهره مند می شوند.
وی ادامه داد: دو سیلوی دیگر هم در شهرستان های داراب و اقلید در دست احداث است كه با تامین اعتباری كه شده است این دو سیلو هم به زودی راه اندازی خواهد شد و با راه اندازی این دو سیلو 70 هزار تن به ذخیره فارس افزوده خواهد شد .
معاون استاندار فارس گفت: ذخیره گندم ما امروز 800 هزار تن است كه با توجه به مصرف سالیانه حدود چهارصد هزار تن تا 500 هزار تن در استان می توانیم نیاز بسیاری از استان ها را برطرف كنیم.
لطیف راستاد مدیر عامل غله استان های فارس، بوشهر و كهگیلویه و بویراحمد گفت: در استان فارس حدود 90 هزار تن گندم خریداری كردیم كه برآورد ریالی آن یك هزار و 178 میلیارد تومان است علاوه بر این 25 هزار تن دانه های روغنی خریداری شده كه نسبت به سال گذشته به 7 برابر افزایش نشان می دهد.
راستاد گفت: چون حمل 100 درصد گندم از طریق حمل و نقل جاده ای صورت می گرفت برنامه ریزی كردیم كه برای اولین بار در سیوند مرودشت با همكاری راه آهن استان فارس حمل گندم از طریق ریلی انجام دهیم كه این طرح تا یكی دو هفته آینده اجرا خواهد شد.
سیلو در كازرون با ظرفیت 50 هزار تن كه از سال 84 عملیات آن شروع شد در زمینی به مساحت 51 هزار و 300 متر مربع با اعتباری افزون بر 12 میلیارد تومان به بهره برداری رسید كه گندم های ذخیره شده در این سیلو گندم استان بوشهر را هم تامین خواهد كرد.
كازرون در 120 كیلومتری غرب شیراز است.
خبرنگار: ناصر درخشنده ** انتشاردهنده: غلامرضا مالك زاده
7372/ 1876
۰ نفر