خبرگزاری کار ایران

در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور؛

مشکلات تغذیه‌ای مؤثر بر سلامت در هفت استان کمتر برخوردار کشور بررسی شد

asdasd
کد خبر : ۳۱۳۲۱۴

جلسه بررسی مشکلات تغذیه‌ای در هفت استان کشور به ریاست سعید نمکی، معاون توسعه امور اجتماعی و عمومی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و با شرکت نمایندگان وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های مرتبط و با همکاری معاونت توسعه علمی و فرهنگی در محل این سازمان برگزار شد.

به گزارش ایلنا از روابط عمومی سازمان مدیریت و برنامه ریزی‌کشور؛ سعید نمکی، معاون توسعه امور اجتماعی و عمومی این سازمان گفت: بررسی‌های مشترک کار گروه‌ها نشان می‌دهد هفت استان سیستان و بلوچستان، هرمزگان، کهگیلویه و بویراحمد، کرمان، بوشهر، ایلام و خوزستان مشکلات سوء‌تغذیه‌ای‌ بیشتری دارند و به‌عنوان استان‌های هدف برای بهبود کیفیت تغذیه باید مورد توجه باشند.

وی افزود: مشکلات سوء تغذیه در کشور هر دو سر طیف را دارد. سوء تغذیه ناشی از کمبود مواد غذایی یا مصرف نادرست و استفاده از رژیم‌های غلط از یک سو و سوء تغذیه ناشی از پرخوری، غذاهای آماده، فست فود و شیوع چاقی و دیابت در بعضی از استان‌ها از سوی دیگر، این مشکلات را شامل می‌شود.

وی اشاره کرد: کشور پهناور ما از یک مدل و الگو حتی در یک استان هم برخوردار نیست و برنامه‌ریزی‌های کشوری باید بر حسب تنوع در هر استان متنوع باشد. اما متأسفانه در مناطقی مثل هفت استان هدف نیز آموزش در مصرف بهینه منابع غذایی موجود، مهم‌ترین عامل کاهش سوء تغذیه است و گروه‌های هدف علاوه بر کودکان می‌تواند فراتر و شامل زنان، بخصوص در شرایط بارداری و شیردهی و سالمندان برای کاهش بیماری‌های ناتوان کننده‌ای باشند که بار سنگینی بر نظام سلامت کشور تحمیل می‌کند.

گزارش مذکور حاکی است که در پایان این نشست، مصوب شد کمیته‌های شش‌گانه سلامت با مسئولیت دانشگاه‌های علوم پزشکی، غذای سالم با مدیریت جهاد کشاورزی، دسترسی به غذای سالم، با مسئولیت اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان، توانمندسازی جوامع محلی، با مسئولیت معاونت امور اجتماعی استانداری، ارتقاء سواد و فرهنگ مصرف با مسئولیت سازمان صدا و سیما و کمیته حمایت تغذیه‌ای با مسئولیت اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی هر استانو زیر نظر استانداران محترم تشکیل شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز