مصرف فست فود برخلاف كشورهاي غربي در ايران رو به افزايش است

تهران-ايرنا-معاون اجتماعي وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي گفت: مصرف فست فود در كشورهاي غربي كه مبدع اين نوع غذاها هستند رو به كاهش است اما در ايران با سابقه قوي غذاهاي سالم سنتي، مصرف اين غذاهاي مضر رو به افزايش است.

محمدهادي ايازي در گفت و گو با خبرنگار سلامت ايرنا افزود: در اغلب كشورهاي غربي برنامه‌هاي متعددي اجرا مي‌شود كه مصرف غذاهاي آماده و فست فودها كم شود و نه تنها تلاش مي‌كنند از ميزان كالري و مواد مضر اين نوع غذاها كم كنند، بلكه سواد سلامت مردم را بالا مي‌برند تا كمتر از اين نوع غذاها مصرف كنند.
معاون اجتماعي وزير بهداشت ادامه داد: اما بر خلاف اين رويكرد كشورهاي غربي بايد پرسيد كه چرا در كشور ما مصرف فست فودها و غذاهاي آماده اين قدر زياد شده و همچنان در حال افزايش است.
وي گفت: در بسياري از كشورهاي توسعه يافته تلاش مي‌كنند، قوطي‌هاي نوشابه را كوچكتر كنند تا مردم نوشابه كمتري مصرف كنند يا قند موجود در نوشابه را كم مي‌كنند تا قدري از ضررهاي نوشابه كم شود اما در كشور ما سالهاست اين نوع فعاليت ها مغفول مانده است.
ايازي ادامه داد: در كنار اقدام هايي كه در دنيا براي كاهش مصرف غذاهاي مضر انجام مي‌شود، رسانه‌ها و دستگاههاي آموزشي نيز تلاش وسيعي را براي بالابردن سطح سواد سلامت مردم انجام مي‌دهند و با اين كار رفتارهاي مردم را تغيير مي‌هند تا كمتر به سمت مصرف مواد غذايي مضر بروند.
وي گفت: اين تبليغات و آموزش هايي كه براي بالابردن سطح سواد مردم انجام مي‌شود، باعث شده كه مردم به اين نقطه برسند كه اگر مقدار كمتري نوشابه يا فست فود مصرف كنند، نه تنها هيچ ضرري نمي‌كنند بلكه اين به نفع سلامت آنهاست.
معاون اجتماعي وزير بهداشت اضافه كرد: در كشور ما در طول ساليان گذشته براي ارتقاي سطح سواد سلامت مردم كار چنداني نشده است و در عوض توليدكنندگان مواد غذايي آماده و فست فودها تبليغات عظيمي هم در رسانه ها، هم در سطح شهرها و هم با عرضه متنوع و جذاب مواد غذايي، به راه انداخته‌اند و‌ ذائقه مردم را به سمت مصرف فست فودها و غذاهاي چرب، شور و پر كالري سوق داده‌اند.
وي گفت: حاصل اين تبليغات گسترده، شلوغ شدن فست فودها و افزايش اين مراكز در همه نقاط شهرهاست و البته نتيجه اين تغيير ذائقه و رفتار ايرانيان، شلوغ شدن بيمارستانها،صف هاي طولاني نوبت گرفتن در مراكز درماني و افزايش بيماري هاي غير واگير مانند بيماري هاي قلبي-عروقي،‌ديابت و سرطانهاست.
ايازي افزود: در بسياري از كشورهاي توسعه يافته به اين سمت حركت مي‌كنند تا با بالابردن سواد سلامت مردم، كاهش مصرف غذاهاي مضر و افزايش تحرك در بين مردم، كاري كنند كه بيمارستانهايشان تا جاي ممكن خلوت شود و حتي در مواردي به سمت كاهش تخت هاي بيمارستاني و تعطيل كردن بيمارستانها حركت كنند اما هنوز در اين زمينه كار چنداني در كشور ما انجام نشده است.
معاون اجتماعي وزير بهداشت گفت: اجراي چنين اقداماتي نيازمند برنامه ريزي دقيق و همكاري گسترده بين بخشي با مشاركت همه دستگاههاي اجرايي و به خصوص خود مردم است و اين كاري است كه شوراي عالي سلامت و امنيت غذايي مستقر در وزارت بهداشت كه رئيس آن رئيس جمهوري است و تعدادي از وزرا نيز در آن عضويت دارند، براي آن برنامه‌ريزي هايي را شروع كرده است كه در آينده اخبار آن منتشر مي‌شود.
اجتمام(4)**3063 ** 1418
خبرنگار:افشين شاعري ** انتشار: مريم برزآبادي
۰ نفر

سرخط اخبار جامعه