صدور هشت فقره پروانه بهره برداري صنايع تبديلي وغذايي در سيستان و بلوچستان

زاهدان - ايرنا - مدير صنايع تبديلي و غذايي سازمان جهاد كشاورزي سيستان و بلوچستان گفت: هشت فقره پروانه بهره ‌برداري صنايع تبديلي و غذايي بخش كشاورزي با ظرفيت 20 هزار و 250 تن در هشت ماهه نخست امسال در اين استان صادر شده است.

محمد راحتي روز يكشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار داشت: براي راه اندازي اين واحدها بيش از 148 ميليارد ريال سرمايه گذاري شده است.
وي ادامه داد: اين واحدها در زمينه‌هاي بسته‌ بندي و سردخانه خرما، شير پاستوريزه طعم ‌دار، سردخانه بالاي صفردرجه، كنسروجات، پليت و خشكاندن ذرت بوده كه در شهرستان هاي نيكشهر، زاهدان و ايرانشهر راه اندازي شده است.
وي افزود: با بهره برداري از اين واحدها زمينه اشتغال 132 نفر در اين شهرستان ها فراهم شده است.
مدير صنايع تبديلي و غذايي سازمان جهاد كشاورزي سيستان و بلوچستان گفت: همچنين در اين مدت 40 فقره جواز تاسيس صنايع تبديلي و غذايي با سرمايه‌ گذاري 527 ميليارد و 621 ميليون ريال با ظرفيت تبديل 73 هزار تن محصولات باغي، زراعي، دامي و شيلاتي با ايجاد 542 فرصت شغلي در اين استان صادر شده است.
راحتي اظهار داشت: امسال 33 طرح براي جذب تسهيلات از محل صندوق توسعه ملي و استانداري سيستان و بلوچستان از سوي جهاد كشاورزي معرفي شده‌اند كه تاكنون هشت طرح بيش از 108 ميليارد ريال تسهيلات جذب كرده و بقيه طرح ها نيز در حال تكميل پرونده و عقد قرارداد براي دريافت تسهيلات هستند.
به گزارش ايرنا سيستان و بلوچستان به سبب نزديكي به خط استوا و بهره گيري از رطوبت دريا توانمندي زيادي در توليد محصولات گرمسيري و نيمه گرمسيري و بعضا منحصر به فرد از جمله انبه، موز، پاپايا، گواوا، هندوانه آناناسي، نارگيل، زيتون محلي، انار، مركبات و غيره دارد.
توليد محصولات كشاورزي در سيستان و بلوچستان در طول سال رواج دارد و زمين هاي برخي مناطق اين استان مانند نيكشهر، سرباز، ايرانشهر، كنارك و چابهار در هر سال توان توليد 2 بار محصول را دارند.
هم اينك در بيش از 200 هزار هكتار از زمين هاي كشاورزي سيستان و بلوچستان محصولات زراعي و در 80 هزار هكتار از باغ هاي استان انواع ميوه هاي گرمسيري، نيمه گرمسيري و سردسيري توليد مي شود.
7316** 3213 خبرنگار: عصمت جهاني **انتشاردهنده: اكبر نوري
اخبار لحظه به لحظه را در كانال تلگرامي «اخبار ايرنا سيستان و بلوچستان» دنبال كنيد. @irnazahedan

سرخط اخبار استان‌ها