۱۱ خرداد ۱۳۹۵، ۹:۲۲
کد خبر: 82095155
T T
۰ نفر
همایش ایران و واتیكان در فائو/ كاهش ضایعات مواد غذایی تنها راه عاجل مبارزه با گرسنگی در جهان

رم - ایرنا - جمهوری اسلامی ایران و واتیكان با برگزاری همایشی در سازمان خواربا و كشاورزی ملل متحد (فائو) در شهر رم، بر كاهش ضایعات محصولات غذایی به عنوان تنها راه كوتاه مدت برای مقابله با گرسنگی در جهان تاكید كردند.

این همایش با عنوان «لزوم همكاری های تنگاتنگ بین المللی برای كاهش ضایعات مواد غذایی در حوزه امنیت غذا، چالشی برای جوامع بین المللی» توسط نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران در فائو و با همكاری نمایندگی واتیكان در این سازمان و هماهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در واتیكان، در حاشیه یكصد و چهل و چهارمین نشست شورای فائو برگزار شد.
هدف از همایش كه بعد از ظهر دوشنبه (دیروز) تشویق دولت ها، سازمان های بین الدول و جوامع مدنی برای همكاری عملی در جهت كاهش ضایعات مواد غذایی برای نیل به هدف تولید غذای كافی، سالم و مغذی برای همه و حذف گرسنگی در جهان عنوان شد و 'خوزه گراسیانو داسیلوا' مدیر كل فائو و برخی وزرا و سفیران و نمایندگان 192 كشور عضو فائو در آن حضور یافتند.
داسیلوا، 'مجید دهقان شعار' سفیر و نماینده جمهوری اسلامی ایران در فائو، كاردینال 'لوئیس آنتونیو تاگله' رئیس موسسه بین المللی كاریتاس و نماینده ویژه پاپ، 'كیكا ارلانو' نماینده پاپ در سازمان های فائو، ایفاد و برنامه جهانی غذا، 'استامولیس' معاون مدیركل بخش تغذیه و سیستم غذای فائو و 'جراردو پاتاكونی' مسوول سازمان صنایع كشاورزی 'یونیدو' سخنانی در این همایش درباره كاهش ضایعات محصولات كشاورزی ایراد كردند.
كاردینال تاگله با اشاره به همكاری میان جمهوری اسلامی ایران و واتیكان علیه گرسنگی در جهان، به خبرنگار ایرنا گفت: تمام كشورهای دارای حسن نیت به دنبال راهی صحیح برای مقابله با مساله گرسنگی هستند و ما دعا می كنیم تا این حسن نیت در تمام انسان ها و ملت ها تبدیل به اقدامی به سوی اجرای منافع مشترك شود.
دهقان شعار سفیر و نماینده جمهوری اسلامی ایران در فائو نیز به ایرنا گفت: همایش امروز در رابطه با یكی از مشكلات عمده جامعه بشری، یعنی بحث جدی كمبود غذا بود. هم اكنون جامعه بشری با مشكل جدی كمبود غذا مواجه است و بر اساس آمار سازمان خواربار كشاورزی ملل متحد فائو، 800 میلیون نفر در جهان از گرسنگی رنج می برند.
وی كاهش ضایعات محصولات غذایی را تنها راه كوتاه مدت برای مقابله با گرسنگی در جهان عنوان كرده افزود: فائو تخمین می زند سالانه 1.3 میلیارد تن غذا در جهان هدر می رود كه بخشی از آن در زمینه تولید و برداشت و بخشی دیگر نیز بر اثر اسراف مردم ضایع می شود.
وی گفت: بحثی كه امروز در میان كشورهای عضو فائو (193 كشور) مطرح شد، تشویق برای آگاهی رسانی به مردم و ارائه كمك های فنی به كشاورزان، بویژه زارعان كوچك با زمین های كوچك در جهت كاهش ضایعات بود. نقش كلیدی فائو و سازمان یونیدو كه مسوول صنایع كشاورزی دنیا است بسیار با اهمیت است.
دهقان شعار ادامه داد: در این همایش قرار شد سازمان توسعه صنعتی ملل متحد (یونیدو) و فائو به همراه سایر كشورها در قالب همكاری های جنوب جنوب و شمال جنوب همكاری كرده لوازم فنی و ماشین های كشاورزی را برای كشاورزان خرد كه 70 درصد تولیدات غذای دنیا را بر عهده دارند، فراهم كنند تا بدین صورت از ضایعات محصولات كشاورزی كاسته شود.
سفیر ایران در فائو، امنیت غذایی را به معنای دسترسی همه مردم در هر زمان به مواد غذایی كافی، سالم و مغذی برای یك زندگی سالم و فعال خواند و افزود: ضایعات مواد غذایی مستقیما بر امكان دسترسی به مواد غذایی كافی ، سالم و مغذی برای همه تاثیر گذار می باشد. از بین بردن گرسنگی در جهان و دست یابی به هدف توسعه پایدار SDGs ، مستلزم همكاری سازمان های بین المللی فائو ، یونیدو دیگر آژانس های سازمان ملل متحد برای ارائه پشتیبانی فنی به كشاورزان و دیگر عاملان زنجیره ارزش برای كاهش ضایعات محصولات كشاورزی در زمان برداشت و پس از برداشت می باشد و به طور مستقیم با حذف گرسنگی و نیل به هدف توسعه پایدار و دستیابی به امنیت غذایی و بهبود تغذیه، و ترویج كشاورزی پایداردر ارتباط است.
وی اضافه كرد: 'در ایران به رغم محدودیت رو به افزایش منابع تولید، خشكسالی های فراگیر و صرف هزینه های بسیار زیاد توسط بهره برداران سخت كوش بخش كشاورزی كشور برای تولید محصولات زراعی و باغی ، بخش قابل توجه دسترنج این عزیزان به دلایل مختلف، خاصه مشكلات فنی و روزآمد نبودن فن آوری به كار رفته در ماشین آلات كشاورزی، تحت عنوان ضایعات از چرخه مصرف ملی خارج می گردد.
' با توجه به حجم بسیار زیاد ضایعات محصولات كشاورزی در زمان برداشت و پس از آن در ایران، كاهش ضایعات كشاورزی برای كاهش واردات محصولات زراعی، بویژه گندم، دانه های روغنی و برنج، از اولویت بالایی برخوردار است و بر اساس بررسی های فنی نمایندگی جمهوری اسلامی ایران نزد فائو كه با همكاری صمیمانه بخش های اجرایی ذیربط در وزارت جهاد كشاورزی صورت گرفته است، رفع مشكلات فنی ماشین آلات كشاورزی (شامل ماشین های دقیق كار بذر، كمباین برداشت، كوبنده و خشك كن ها)، فرآوری، افزایش كیفیت بذر و روزآمد كردن فناوری های استفاده شده در ساخت ماشین آلات كشاورزی بطور قطع در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی بوده و موجب كاهش ضایعات محصولات زراعی كشور می شود.
' لذا این نمایندگی در تلاش است با توجه به توان علمی سازمان های فائو و یونیدو و از طریق همكاری های فنی بخش كشاورزی با این این سازمان ها به رفع نقیصه های یاد شده كه بخش زیادی از این ضایعات محصولات كشاورزی كشور را كاهش می دهد همت گمارد'.
اروپام**461**1479

سرخط اخبار جهان