کد خبر: ۱۲۱۲۴۵
تاریخ انتشار: ۰۶:۴۵ - ۰۹ شهريور ۱۳۹۵ - 2016August 30
شفا آنلاین>سلامت>انجمن قلب آمریکا راهنمای جدیدی را برای مقابله با مصرف بیش‌ازحد غذاها و نوشابه‌های شیرین به‌وسیله کودکان و نوجوانان منتشر کرده است. انجمن قلب آمریکا (AHA) که هیئتی متشکل از کارشناسان بهداشت و تغذیه است، در این راهنمای جدید که در ژورنال Circulatio- منتشر شده است، سه توصیه را مطرح کرده‌است
به گزارش شفا آنلاین،. نخستین توصیه این گروه این است که کودکان و نوجوانان ۲ تا ۱۸ ساله میزان مصرف روزانه قند یا شکر افزوده به غذاها یا نوشیدنی‌ها را در حد ۶ قاشق چای‌خوری (۳۰ میلی‌لیتر) شکر محدود کنند. این مقدار معادل ۱۰۰ کالری یا ۲۵ گرم قند می‌شود. قند افزوده به هر شیرین‌کننده کالری‌داری مانند قند و شکر سر سفره، شربت ذرت با فروکتوز بالا، عسل و ملاس گفته می‌شود که در تهیه غذاها و نوشابه‌ها به کار می‌روند. قند افزوده همچنین شامل هر قندی باشد که خود شخص در هنگام صرف غذا به خوراک یا نوشیدنی‌اش می‌افزاید.

نیازی به افزودن این همه قند نیست
       دکتر میریم ووسِ، رئیس کمیته نویسندگان این بیانیه علمی و استادیار بیماری‌های کودکان در دانشکده پزشکی دانشگاه اموری در آتلانتا می‌گوید که رژیم غذایی کودکان جایی برای قندهای افزوده ندارد، زیرا آنان برای رشد سالم به کالری‌های ناشی از سبزی‌ها، میوه‌ها، منابع پروتئینی، غلات کامل و لبنیات نیاز دارند. البته او می‌گوید که مقدار اندکی از قند را برای بهبود مزه غذاهایی که سالم و غنی از مواد مغذی هستند- مانند غلات سبوس‌دار، شیر یا ماست طعم‌دار- می‌توان به کار برد تا این غذاها را برای کودکان مطبوع‌تر کند. اما در مقابل، نوشیدنی‌های شیرین، شیرینی‌ها، کیک‌ها و آب‌نبات‌ها و غذاهایی با ارزش تغذیه‌ای کم یا بدون ارزش تغذیه‌ای حاوی مقدار زیادی قند افزوده هستند.

       تحقیقات اخیر در آمریکا نشان می‌دهد که کودکان آمریکایی ۲ تا ۱۸ ساله به‌طورمعمول دو تا سه برابر بیشتر از مقدار توصیه‌شده مصرف روزانه قند در راهنمای جدید قند مصرف می‌کنند، یعنی حدود ۱۳ گرم قند افزوده در روز در کودکان کم‌سن و تا حدود ۲۲ گرم در روز در نوجوانان. قبلا دولت فدرال آمریکا در راهنمای رژیم غذایی ۲۰۱۵ توصیه کرده بود که قند افزوده بیش از ۱۰ درصد کالری مصرفی روزانه کودکان را تشکیل ندهد. تعیین ۱۰ درصد کالری‌های روزانه ممکن است برای اغلب والدین مشکل باشد زیرا آنان نمی‌دانند میزان کالری روزانه مصرفی کودکانشان چقدر است. انجمن قلب آمریکا در گزارش جدیدش برای ساده کردن کار یک عدد واحد یعنی ۱۰۰ کالری در روز قند افزوده را به عنوان حد سالم برای همه کودکان و نوجوانان ۲ تا ۱۸ ساله تعیین کرده است. این هیئت کارشناسی برای تعیین این میزان شواهد علمی درباره قندهای افزوده و تاثیر آنها سلامت قلبی در کودکان را بازبینی کردند. آنان این موضوع را بررسی کردند که چگونه قند افزوده در رژیم غذایی خطر ابتلای کودکان یا نوجوانان به چاقی، فشارخون بالا، دیابت و میزان‌های غیرطبیعی کلسترول و تری‌گلیسرید را افزایش می‌دهد.

دو توصیه دیگر
       توصیه دوم در گزارش انجمن قلب آمریکا این است که هیچ قندی به رژیم غذایی کودکان زیر ۲ سال افزوده نشود. به عقیده این کارشناسان، وارد کردن قندهای اضافه به رژیم غذایی نوزادان و نوپایان ممکن است باعث شود از همان سال‌های ابتدایی زندگی در آنان ترجیح به مواد غذایی شیرین‌شده به‌وجود آید. انجمن قلب آمریکا در سومین توصیه‌اش خواستار آن می‌شود که در کودکان و نوجوانان مقدار مصرف نوشابه‌های شیرین شده با قند در حد ۲۴۰میلی‌لیتر در هفته محدود شود. نوشابه‌های شیرین شده با قند شامل نوشابه‌های گازدار، نوشابه‌های ورزشی و انرژی‌زا، چای‌های شیرین شده و نوشیدنی‌های با طعم میوه است که به‌طور صد در صد از آب‌میوه تهیه نشده‌ا‌ند. این گزارش راهنمایی درباره مصرف شیرین‌کننده‌های بدون کالری مانند سوکرالوز و آسپارتام بیان نکرده است، زیرا بررسی‌های علمی با کیفیت بالای چندانی درباره سودمندی‌ها یا خطرات بهداشتی این شیرین‌کننده‌ها در کودکان وجود نداشت.

نکاتی برای محدود کردن مصرف قند
       خطر اصلی برای کودکان به علت مصرف بیش‌ازحد قند از دید رژیم غذایی این است که غذاها و نوشابه‌های شیرین شده جایگزین غذاهای سالم‌تر در رژیم غذایی می‌شوند که باعث افزایش وزن می‌شوند، میزان کلسترول خوب یا HDL را کاهش می‌دهند و بر میزان تری‌گلیسرید می‌افزایند. برای کمک کردن به کودکان و نوجوانان برای رعایت توصیه‌های جدید یک اقدام مهم اولیه والدین باید این باشد که خریدن غذاها و نوشیدنی‌هایی را که حاوی مقدار زیادی قند افزوده هستند، متوقف کنند. به‌این‌ترتیب مقدار کمتری از این مواد غذایی در خانه موجود خواهد بود. جایگزین کردن این مواد غذایی ناسالم با اسنک‌های فراوری‌نشده مانند میوه‌ها، سبزی‌ها و مغزهای خوراکی همچنین می‌تواند به کاهش مصرف قند به‌وسیله کودکان کمک کند. به‌علاوه، والدین باید برچسب‌های تغذیه‌ای مواد غذایی را بخوانند و مقایسه کنند. در قسمت «مجموعه قندها» (tota- sugars) در برچسب غذایی همه قندهای طبیعی و قندهای افزوده به فراورده ذکر شده است.

       در اغلب غذاها- به‌جز میوه‌ها و فراورده‌های لبنی که مقدار زیادی قندهای طبیعی دارند- مجموعه قندهای فهرست شده در برچسب غذایی تخمین خوبی از قند افزوده را به دست می‌دهد. شناسایی مقدار قند افزوده در غذاها از ژوئیه ۲۰۱۸ در آمریکا آسان‌تر خواهد شد، چراکه در آن هنگام تولیدکنندگان ملزم خواهند شد که قندهای افزوده را به‌طور جداگانه روی برچسب‌های غذایی درج کنند.

       برای مقابله با مصرف نوشیدنی‌های شیرین شده به‌وسیله کودکان کم‌سن، بهترین کار این است که خریدن آن‌ها را متوقف کرد تا هم این نوشیدنی‌ها در خانه در دسترس کودکان نباشند و هم در پول خرید از خواربارفروشی صرفه‌جویی کرد. آب و شیر کم‌چربی دو تا از بهترین نوشیدنی‌ها برای کودکان هستند. برای کودکان بزرگ‌تر والدین باید بنشینند و با آنان درباره نوشابه‌های شیرین شده صحبت کنند و بر سودمندی‌های نوشیدن آب تاکید کنند. همچنین والدین باید خریدن نوشابه‌های شیرین شده را برای خودشان هم ترک کنند. والدین خودشان با نوشیدن آب سرمشقی برای فرزندانشان باشند.
منبع: LiveScience
برچسب ها: کودکان ، نوجوانان ، نوشابه ، آب
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: