۲۷ دی ۱۳۹۴، ۱۹:۳۸
کد خبر: 81924620
T T
۰ نفر
10 هزار هكتار از زمين هاي كشاورزي خرمشهر براي كشت نخيلات آماده شد

آبادان-ايرنا-مدير جهاد كشاورزي خرمشهر گفت:10 هزار هكتار از زمين هاي كشاورزي اين شهرستان براي كشت نخيلات آماده سازي شده است.

محمد مطرودي يكشنبه در گفت و گو با ايرنا گفت:طرح نوسازي و احياي نخيلات آبادان و خرمشهر از اولويت هاي اساسي وزارت جهاد كشاورزي است و در اين راستا نيز، زمين هاي كشاورزي مناطق حفار شرقي، شلمچه و جزيره مينو براي كشت نخيلات در حال آماده سازي است.
وي اضافه كرد:به محض آماده شدن، اين زمين ها براي كشت ارقام با صرفه، با كيفيت و مرغوب نظير برحي و استعمران استفاده مي شود.
مطرودي ميزان كشت نخيلات در هر هكتار را 125 اصله خواند و افزود:علاوه بر كشت نخيلات در اراضي مذكور، كشت ميانه كاري انواع سبزي و صيفي نيز انجام مي شود.
مديرجهاد كشاورزي خرمشهر گفت:كارشناسان مراكز جهاد كشاورزي به منظور آشنايي كشاورزان با اقدامات صورت گرفته در دهستان حفار شرقي و نتايج مثبت حاصل از اجراي اين طرح و اثرات آن بر درآمد اقتصاد خانواده ها، از مناطق مذكور بازديد كردند.
مطرودي در ادامه سخنانش گفت:در اين بازديد از كشاورزان خواسته شد تا با موسسه جهاد نصر به عنوان نجري طرح عمليات زيربنايي در جزيره مينو، تعامل و همكاري داشته باشند.
وي گفت:در حال حاضر عمليات زيربنايي و جاده دسترسي بين مزارع، طرح آبياري زهكشي زيرزميني در سطح يكهزار و 200 هكتاري و يكهزار و 600 هكتاري در حفار شرقي انجام شده و بخشي از كشت گندم، جو، يونجه، سبزيكاري و كشت نخيلات نيز بر اساس اصول فني و با بهره گيري از نهال هاي كشت بافت برحي و پاجوش محلي در دهستان حفار شرقي انجام شده است.
از ارقام استعمران، زاهدي، بريم، خضراوي، بلياني، برحي، قنطار، سويداني، خصاب، عويدي، ليلوي، ديري، يوزي، شكرا، اشگر، فرسي و حلاوي به عنوان ارقام كشت شده در نخيلات خرمشهر ياد مي شود.
عمدترين ارقام صادراتي خرماي اين شهرستان نيز، استعمران و زاهدي است و امسال شش هزار تن خرما از نخلستان هاي خرمشهر برداشت شد و به خارج از كشور صادر شد.
در حال حاضر نخيلات شهرستان خرمشهر در سطح سه هزار و 700 هكتار وجود دارد كه از اين ميزان دو هزار و 100 هكتار از آن بارور و يكهزار و 600هكتار به صورت نهال يا غير بارور بوده است.
عمده نخيلات بارور رقم ساير (استعمران) تشكيل مي دهد كه عمدتا رقم تجاري است اما عده اي از كشاورزان بخشي از آن به صورت رطب همزمان با ساير ارقام برداشت كرده و براي مصرف داخلي استفاده مي كنند.
7100/6125

سرخط اخبار استان‌ها