کد خبر: ۹۳۳۷۱
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۲ - ۲۳ دی ۱۳۹۴ - 2016January 13
شفاآنلاین:تغذیه>مدیر کل فرآورده های غذائی آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو گفت: درج نوع میکروارگانیسم های مورد استفاده به ویژه جنس و گونه روی برچسب محصولات پروبیوتیک یا فراسودمند، ضروری است.
به گزارش شفاآنلاین :  بهروز جنت گفت: تولیدکنندگان این محصولات باید حداقل قابلیت زیستی پروبیوتیک ها را با ذکر عبارت «حداقل تعداد سلول های زنده و فعال پروبیوتیک در هر میلی لیتر (یا در هر گرم) از فرآورده» مشخص کنند.
وی ادامه داد: این حد شمارش باید تا پایان اتمام تاریخ انقضای مصرف حفظ شود. همچنین تولیدکننده می تواند مقدار مصرف توصیه شده فرآورده شیری پروبیوتیک برای برخورداری از خواص سلامت بخش ادعا شده به صورت گرم یا میلی لیتر در روز یا هفته را ذکر کند.
مدیر کل فرآورده های غذائی آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو خاطرنشان کرد: گوناگونی میکروارگانیسم های پروبیوتیک همواره در حال افزایش است؛ به آن معنا که بررسی های جدید به شناخت سویه ها، گونه ها و جنس های جدیدی از میکروارگانیسم های دارای خواص پروبیوتیکی، منجر می شود.
جنت یادآور شد: این محصولات در گروه میکروارگانیسم ها و موجودات زنده از نوع باکتری و مخمرها قرار می گیرند که اگرچه با چشم غیرمسلح قابل مشاهده نیستند اما زنده و فعالند.
وی خاطرنشان کرد: پروبیوتیک ها با قرارگیری به تعداد مناسب در بخش های مختلف بدن مانند روده با فعالیت های زیستی خود از طریق حفظ و بهبود توازن تعداد زیادی باکتری های مفید - موسوم به فلور میکروبی روده - ، بین میکروارگانیسم های سودمند و زیان بخش، خواص قابل ملاحظه ای برای میزبان از نظر سلامت بخشی ایجاد می کنند.
وی یادآور شد: معنای لغوی واژه پروبیوتیک، حیات بخش است؛ لبنیات در تولید فرآورده های پروبیوتیک، مورد استفاده زیادی دارند بطور مثال در زمان حاضر، ماست های گوناگون به منظور درمان عفونت های روده ای به ویژه اسهال و عفونت های باکتریایی و مخمری دستگاه تناسلی، مورد تولید و مصرف دارند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: