بيش از 55 هزار تن چغند علوفه اي و قند در خراسان جنوبي برداشت مي شود

بيرجند - ايرنا - رئيس سازمان جهاد كشاورزي خراسان جنوبي پيش بيني كرد كه امسال علاوه بر 35 هزار و 523 تن چغندر قند، 19 هزار و 507 تن چغندر علوفه اي در استان برداشت شود.

هاشم ولي پور مطلق، روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: 786 هكتار از اراضي استان زيركشت چغندرقند است كه شهرستان قاينات با 582 هكتار بيشترين سطح زيركشت استان را در اختيار دارد.
وي تعداد بهره برداران را هزار و 105 نفر ذكر كرد و گفت: در حال حاضر 30 هكتار از اراضي زير كشت اين محصول به صورت آبياري نوين كشت مي شود.
وي از مكان يابي 50 هكتار اراضي استان براي كشت به صورت آبياري نوين خبر داد و يادآور شد: در اين زمينه با شركت عامل در خراسان رضوي برنامه‌ ريزي لازم انجام شد اما به دليل پراكندگي سطح و بعد مسافت بين مبدا و مقصد و در نتيجه مقرون به صرفه نبودن كشت، انجام نشد.
به گزارش ايرنا، ولي پور مطلق با اشاره به اينكه در برنامه ششم توسعه اقتصادي در اجراي طرح اقتصاد مقاومتي كشت پاييزه چغندرقند در نظر گرفته شد، بيان كرد: در حال حاضر برنامه ريزي كافي براي كشت پاييزه اين محصول در استان انجام شده است.
وي عنوان كرد: سال گذشته 25 هزار و 616 تن چغندرقند برداشت شد كه 71 ميليارد و 720 ميليون ريال درآمد نصيب كشاورزان كرد.
وي اضافه كرد: امسال نيز 99 ميليارد و 460 ميليون ريال درآمد از محل برداشت چغندرقند نصيب بهره برداران اين محصول در استان شود.
وي يادآور شد: چغندرهاي توليدي علاوه بر تامين نياز خراسان جنوبي به تربت حيدريه و قزوين نيز ارسال مي شود.
كشت چغندرقند در خراسان جنوبي به طور مـعمول در 2 دوره بـهاره و تابستانه انجام مي شود.
كاهش حداقل 50 درصد مصرف آب، نداشتن نياز به سم پاشي و حداقل استفاده از سموم شيميايي از مزاياي كشت پاييزه چغندر قند است.
براي دريافت لحظه به لحظه اخبار خراسان جنوبي به كانال تلگرامي irnabirjand@ ملحق شويد.
*7557* 6054 * خبرنگار- رقيه محمدي * انتشار دهنده - مريم پنجابي *

سرخط اخبار استان‌ها