۱ آبان ۱۳۹۶، ۱۳:۱۲
کد خبر: 82705510
T T
۰ نفر
آغاز برداشت پنبه در خداآفرين/ پيش بيني توليد دو هزار تن محصول

تبريز- ايرنا- مدير جهاد كشاورزي خداآفرين با بيان اينكه امسال 580هكتار از اراضي كشاورزي منطقه به زيركشت پنبه رفته، پيش بيني كرد با برداشت 4 تن در هرهكتار، بيش از 2 هزار تن از اين محصول در شهرستان توليد شود.

رشيد نظمي روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ايرنا با اشاره به اينكه خداآفرين بر اساس عملكرد و سطح زيركشت محصول پنبه رتبه نخست آذربايجان شرقي را دارد، اظهار كرد: اين محصول در بخش گرمادوز اين شهرستان توليد مي شود و از اواسط مهرماه تا اوايل دي ماه جاري برداشت مي شود.
وي با بيان اينكه تاكنون 280 تن پنبه از كشاورزان خريداري شده است، به برداشت مكانيزه اين محصول اشاره كرد و گفت: برداشت مكانيزه هزينه هاي توليد اين محصول استراتژيك و باارزش را به ميزان چشمگيري كاهش مي دهد.
نظمي ابراز اميدواري كرد با تامين بودجه از محل اعتبارات خط مكانيزاسيون، به زودي برداشت مكانيزه پنبه جايگزين برداشت سنتي و دستي شود تا رفاه حال كشاورزان تامين گردد.
وي ادامه داد: پنبه از جمله محصولات كشاورزي است كه علاوه بر تامين مواد اوليه صنايع نساجي و روغن كشي، در اشتغالزايي بخش كشاورزي، صنعت و بازرگاني نقش مهمي دارد و كمتر محصول از نظر قابليت ايجاد ارزش افزوده و تنوع فرآورده ها با پنبه برابري مي كند.
نظمي، عمده رقم توليدي اين محصول در خداآفرين را رقم هاي ' تركيه ' نام برد و افزود: اين محصول با قيمت تضميني مصوب دولتي درجه بندي شده و با وش درجه يك سفيد 34 هزار و 42 ريال توسط دو شركت مستقر در شهرستان خداآفرين خريداري مي شود.
به گزارش ايرنا، شهرستان خداآفرين با جمعيت 35 هزار نفر در فاصله 220 كيلومتري شمال مركز آذربايجان شرقي واقع است كه در سال 1390 از شهرستان كليبر منفك و تبديل به شهرستان شد.
مركز اين شهرستان شهر خمارلو و از سه بخش مركزي، گرمادوز و منجوان تشكيل شده‌ است.
خبرنگار: الهام جوادزاده** تنظيم: مرتضائي ** انتشار: رستگار
7468/3038/6183

سرخط اخبار استان‌ها