رایزنی برای واردات تخم قزل آلا از فرانسه، ایتالیا، نروژ و آمریكا

تهران- ایرنا- رئیس سازمان شیلات ایران از رشد 20 درصدی ارزش صادرات آبزیان در 10 ماهه امسال و صادرات بیش از یك هزار تن محصول شیلاتی به ارزش پنج میلیون دلار به كشور روسیه خبر داد و گفت برای واردات تخم قزل آلا از فرانسه، ایتالیا، نروژ و چهار شركت آمریكایی رایزنی شده است.

«حسن صالحی» دوشنبه در نشست خبری به مناسبت سی وهفتمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی افزود: در ماه های گذشته بیش از 14 تا 15 هیات از صادركنندگان ایرانی به روسیه سفر كرده اند و تاكنون 10هیات روسی برای بازدید از مركزهای پرورش و فراوری محصولات شیلاتی به ایران آمده اند.
وی تاكید كرد روسیه در آینده می تواند بزرگ ترین بازار صادرات محصولات شیلاتی ایران باشد و گفت: اكنون بجز روسیه، كشورهای اروپایی و بازارهای تازه در آسیای جنوب شرقی متقاضی محصولات شیلاتی ایرانند.

** رشد 20 درصدی ارزش صادرات آبزیان در 10 ماهه امسال
رئیس سازمان شیلات ایران گفت: در 10 ماهه امسال، میزان صادرات كلی آبزیان به بیش از 185 میلیون دلار رسید كه 20 درصد از لحاظ ارزشی و 26 درصد از لحاظ وزنی نسبت به مدت مشابه پارسال رشد داشته است.
وی افزود: همچنین در این مدت واردات محصولات شیلاتی نیز از نظر ارزشی 12 درصد و از لحاظ وزنی هفت درصد كاهش یافته است.

** رایزنی برای واردات تخم چشم‌زده قزل آلا از فرانسه، ایتالیا، نروژ و چهار شركت آمریكایی
رئیس سازمان شیلات ایران گفت: در سال 1385 تا سال 1391 از واردات تخم چشم‌زده قزل‌آلا خسارت سنگینی به بخش آبزی‌پروری كشور رسید. در سال 1391 نزدیك به 80 درصد تخم چشم‌زده مورد نیاز كشور از طریق واردات تامین شد در حالی كه در گذشته نیاز وارداتی ما نزدیك به پنج درصد بود.
وی گفت: امیدواریم در پسابرجام و دو سال آینده نیازمان به واردات تخم چشم زده قزل آلا به كمتر از 20 درصد برسد.
صالحی افزود: در این زمینه با فرانسه، ایتالیا و همچنین چهار شركت آمریكایی رایزنی‌هایی داشته‌ایم.
وی درباره تكثیر بچه‌ماهی و همكاری با فرانسوی‌ها گفت: مقرر شد در لرستان، تولید تخم چشم‌زده قزل‌آلا با همكاری فرانسوی‌ها انجام شود و با شركت‌های آمریكایی، نروژی و ایتالیایی نیز توافق هایی شده است.
وی نیاز كشور به تخم چشم‌زده قزل‌آلا را سالیانه یك میلیارد تخم عنوان كرد و افزود: با انجام این طرح ها می توان 150 میلیون تخم را داخل كشور تولید كرد.
صالحی تصریح كرد: در 35 سال گذشته نسل نخست ماهی قزل‌آلا را نداشتیم و واردات آن از چین انجام می‌شد اما امیدواریم سال آینده بتوانیم در این زنجیره وارد شده و در كشور عملیات اصلاح نژادی را انجام دهیم.

** افتتاح 34 پروژه شیلاتی در ایام دهه فجر
صالحی تصریح كرد: امسال همزمان با ایام دهه فجر، 34 پروژه شیلاتی به بهره‌برداری می‌رسد كه برای 492 نفر اشتغال مستقیم و غیرمستقیم ایجاد می كند و ظرفیت تولید آبزیان از این طرح ها، 4400 تن برآورد می‌شود.
به گفته وی، یك طرح با همكاری نروژی‌ها در بندر چارك در غرب بندرلنگه با حضور وزیر جهاد كشاورزی به بهره‌برداری می‌رسد كه می‌تواند برای 450 نفر شغل مستقیم و غیرمستقیم ایجاد كند و سه‌هزار تن تولید آبزیان را دربربگیرد.
وی ادامه داد: سرمایه‌گذاری در این پروژه نیز بیش از 40 میلیارد ریال است.

** فعالیت 445 مركز پرورش ماهی پس از انقلاب
رئیس سازمان شیلات ایران گفت: تولید محصولات آبزی از اوایل انقلاب تاكنون از رشد قابل توجهی برخوردار بود، به‌ طوری كه شمار مركزهای شیلات در سال 1357 نزدیك به هشت مورد بود و در سال 1393 به 445 مركز افزایش یافت.
صالحی افزود: سرانه مصرف آبزیان از آغاز انقلاب تا امروز نیز از یك كیلوگرم به 9 كیلو و 200 گرم ارتقا یافته است.
وی تصریح كرد: مصرف پروتئین حاصل از آبزیان نیز از نیم گرم در سال 1357 به 4.6 گرم در سال 1393 رسید كه امیدواریم بتوانیم این عدد را به شش گرم برسانیم.

** ارزش صادرات ماهیان زینتی به 682 هزار دلار رسید
رئیس سازمان شیلات ایران اضافه كرد: توسعه و ایجاد مركزهای تكثیر و پرورش ماهیان زینتی نیز در دستور كار سازمان شیلات قرار دارد و در دهه فجر، نخستین مجتمع مربوط به آن در شهرستان محلات كلنگ‌زنی ‌شد كه فضایی برای بازدید و جذب گردشگر به‌وجود می‌آورد و شمار تكثیركنندگان و پرورش‌دهندگان این گونه را افزایش می دهد.
صالحی از ایجاد مركزهای تكثیر ماهیان زینتی در كاشان و منطقه 22تهران در آینده نزدیك خبر داد.
وی گفت: پارسال بیش از 150 میلیون قطعه ماهیان زینتی در كشور تولید شد و در 10 ماهه امسال این رقم از رشد 24 درصدی برخوردار بود.
به گفته صالحی، ارزش صادراتی ماهیان زینتی در این مدت به 682 هزار دلار رسید.

** ارزش خاویار صادراتی 300 میلیون دلار شد
رئیس سازمان شیلات ایران گفت: در 10 ماهه گذشته بیش از 800 كیلوگرم خاویار پرورشی صادر شده است.
وی درباره ارزش صادراتی خاویار افزود: ارزش خاویار صادراتی در سال 1357 نزدیك به 27 میلیون دلار بود كه اكنون به 300 میلیون دلار افزایش یافته است.
وی افزود: در شهریورماه امسال پروژه‌ای در جوانرود ساری مربوط به پرورش ماهیان خاویاری افتتاح شد كه ظرفیت تولید دو هزار تن گوشت ماهی خاویاری و 30 تن خاویار را دارد.
صالحی اضافه كرد: میزان كنونی ماهیان خاویاری صید شده برای بازسازی ذخایر و انجام فعالیت‌های تحقیقاتی، كمتر از 400 كیلوگرم از دریای خزر است.
وی ادامه داد: در برنامه ششم توسعه نیز تولید 10 هزار تن گوشت و 100 تن خاویار پرورشی را برای حضور برند ایرانی در بازارهای جهانی در دستور كار داریم.

** تولید200 هزار تن ماهی در قفس تا پایان سال 1399
رئیس سازمان شیلات ایران پرورش ماهی در قفس را از اولویت های این سازمان در بخش آبزی پروری برشمرد و گفت: بر اساس برنامه اقتصاد مقاومتی و سیاست های كلی ابلاغ شده در نظر داریم تا پایان سال 1399 میزان تولید ماهی در قفس را به 200 هزار تن برسانیم.
به گفته وی، در همین زمینه یك هیات نروژی سیزدهم اسفندماه با شركت های داخلی مذاكره می كند.

** تخصیص 800 میلیارد ریال دیگر برای حمایت از تولیدكنندگان میگو
صالحی درباره خسارت تولیدكنندگان میگو از بیماری لك سفید در سال های گذشته گفت: در ایران همانند كشورهای دیگر بیماری لك سفید آسیب جدی به پرورش میگو وارد كرده و در این پیوند، سازمان شیلات ایران طرح جامع میگو را تهیه كرده است.
وی تصریح كرد: دولت یك هزار میلیارد ریال اعتبار به این بخش اختصاص داد تا بخشی از خسارت میگوكاران تامین شود. برخی میگوكاران از بسته حمایتی اول استفاده كرده اند اما بخشی دیگر هنوز نتوانسته اند از این بسته حمایتی دولت استفاده كنند.
این مسئول گفت: سازمان شیلات ایران درخواست بسته دوم حمایتی از تولیدكنندگان میگو را با اعتبار 800 میلیارد ریال به كمیسیون اقتصادی دولت ارائه كرده است تا در صورت تامین، با تعامل بانك ها این مبلغ در اختیار تولید كنندگان و خسارت دیدگان قرار گیرد.
به گفته صالحی با وجود خسارت های ناشی از بیماری لك سفید در استان های بوشهر و هرمزگان، تاكنون 17 هزار و 500 تن میگو در كشور تولید شده كه نسبت به سال های گذشته كاهش یافته است.
وی افزود: بر پایه قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه كشور باید 10 هزار تن تولید میگو داشته باشیم كه دراین قسمت از هدف های برنامه جلوتریم.

** اولویت پرورش ماهی در قفس در شرایط محدودیت منابع آبی
رئیس سازمان شیلات ایران گفت: اكنون بیش از 130 قفس در دریاها نصب شده و امیدواریم بیش از چهارهزار تن ماهی پرورش یافته در قفس در شمال و جنوب به بهره‌برداری برسد.
وی تصریح كرد: در استان‌های شمالی (گیلان و مازندران) و جنوبی (هرمزگان و چابهار) 12 قفس در ساحل برای تولید به‌زودی وارد دریا می‌شود.
صالحی گفت: پروژه مربوط به بوشهر نیز آماده شده است و سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.
وی ادامه داد: در برخی استان‌های دارای سدهای كشاورزی همچون كرمانشاه، كردستان، ایلام و لرستان طرح های آزمایشی در زمینه پرورش ماهی در قفس در دستور كار است.

** صید فراساحلی هدفگذاری شد
وی صید فراساحلی را از دیگر برنامه‌های سازمان شیلات برشمرد و گفت: صید فانوس‌ماهیان در عمق‌های بسیار زیاد برای سال 1396 هدفگذاری شده است و 30 فروند شناور تا پایان امسال برای صید فانوس‌ماهیان آماده می‌شود. بدین‌ترتیب شمار كلی شناورها برای صید این آبزیان تا مهرماه سال آینده به 60 شناور می‌رسد.
صالحی ادامه داد: مجوزهای دریایی با توجه به نوع شناور به‌صورت هفتگی یا ماهانه صادر می‌شود و در بخش فانوس‌ماهیان و تن‌ماهیان نیز سازمان شیلات مجوزها را می‌دهد و سازمان نظام مهندسی كشاورزی در زمینه مجوز صنایع بسته‌بندی و آبزیان پرورشی فعالیت می‌كند.
وی اضافه كرد: بیش از 800 شناور نیز در آب‌های بین‌المللی و اقیانوس هند برای صید تن‌ماهیان در نظر گرفته شده است.

** لایحه حفاظت از ذخایر دریای خزر به تصویب مجلس رسید
صالحی درباره خسارت‌های سنگین وارد شده بر ذخایر دریای خزر در سال‌های گذشته گفت: رئیسان جمهوری پنج كشور در آستاراخان موافقتنامه‌ای را امضا كردند كه دو هفته پیش نیز در مجلس شورای اسلامی تایید و قرار شد در زمینه ماهیان خاویاری و بازسازی ذخایر دریای خزر اقدام هایی از سوی پنج كشور انجام شود.
وی افزود: با سازمان نظام مهندسی كشاورزی و منابع طبیعی كشور تفاهمنامه‌ای برای ایجاد شركت‌های فنی و مهندسی خدمات كارشناسی امضا كردیم كه دانش‌آموختگان این عرصه در شركت‌ها حضور یابند و به آبزی‌پروران خدمات ارائه كنند.

** صدور مجوز پرورش تمساح و قورباغه از سوی نظام مهندسی
رئیس سازمان شیلات ایران درباره توافقنامه تازه با سازمان نظام مهندسی كشاورزی تصریح كرد: پرورش آبزیان در آب‌های شیرین و سایر آب‌های موجود در كشور مانند انواع آبزیان، تمساح، قورباغه و... و همچنین پرورش ماهی در قفس در دستور كار است و مجوزهای آن از سوی سازمان نظام مهندسی كشاورزی صادر می‌شود و بخش صنایع همچون كارخانه‌های صنایع غذایی نیز برای بسته‌بندی و سایر موارد از بخش‌های مختلف مجوزهای لازم را می گیرند.
وی یادآور شد: در بخش صیادی، در حوزه خلیج فارس و دریای عمان، افزایش صدور مجوز را در دستور كار نداریم.

** شایعات تغذیه‌ای ماهی تیلاپیا را قبول ندارم
رئیس سازمان شیلات ایران تصریح كرد: انواع مختلفی از گونه‌های تیلاپیا وجود دارد كه بیشتر آنها زینتی و آكواریومی است و مهمترین گونه‌های آن نیل و موزامبیك است.
وی اضافه كرد: تیلاپیا گونه‌ای سریع‌رشد است و در بیش از 120 كشور دنیا پرورش داده می‌شود.
به گفته صالحی، بیش از 96 درصد تیلاپیای مورد استفاده در دنیا تك‌جنس است و از روش‌های هورمونی و اصلاح نژادی برای تك‌جنس كردن آن استفاده می‌شود.
وی تصریح كرد: اكنون بیش از 97 درصد بچه‌ماهیان تیلاپیا در بافق یزد تولید می‌شود و سازمان خواروبار و كشاورزی ملل متحد (فائو) نیز هدفگذاری برای تولید تیلاپیا را در كشورهای مختلف اعلام كرده است؛ زیرا این گونه بسرعت تكثیر می شود، دوره رشدی كوتاهی دارد و در سخت‌ترین شرایط زندگی می‌كند.
به گفته وی، تیلاپیای پرورشی در كشورهایی همچون امارات، بحرین، عربستان، كویت و عراق نیز وجود دارد.
صالحی شایعات تغذیه ماهی تیلاپیا از مواد غذایی نامناسب را تكذیب كرد و گفت: واردات ماهیان تیلاپیا به كشور از مركزهای تولید زیر نظر سازمان دامپزشكی و نماینده ولی فقیه گذر می‌كند، بنابراین همه مراحل مربوط به محیط پرورش، صید، بسته‌بندی زیر نظارت كامل است و حتی ما نیز هفته‌ای یك بار ماهی تیلاپیا مصرف می‌كنیم.
وی درباره پایین بودن قیمت تیلاپیا و شائبه‌ بی‌كیفیت بودن گوشت آن گفت: تولید ماهی تیلاپیا در سیستم مداربسته انجام می‌شود و ظرفیت تولید تا 200 كیلوگرم وجود دارد، به‌گونه‌ای كه در انواع كپورماهیان، در هر هكتار امكان تولید 3500 كیلوگرم و در ماهی قزل‌آلا به‌طور متوسط كمتر از 30 كیلوگرم در هكتار وجود دارد بنابراین ظرفیت تولید این گونه بسیار بالا است و نمی‌توان ظرفیت تولیدی بالای آن را به بی‌كیفیت بودن گوشت آن نسبت داد.
معاون توسعه آبزی‌پروری سازمان شیلات ایران نیز درباره پرورش تیلاپیا گفت: این گونه به‌سرعت به بلوغ جنسی می‌رسد و قدرت تكثیر آن نیز بسیار زیاد است، به‌طوری كه تیلاپیا هر دو ماه یك‌بار بچه‌ماهی تولید می‌كند، اما ماهی قزل‌آلا و كپور سالی یك‌بار تخم‌ریزی می‌كنند.
«حسین عبدالحیم افزود: سازمان حفاظت محیط زیست نگران است كه این گونه به دلیل رشد سریعی كه دارد، به منابع آبی كشور راه پیدا كند و جایگزین گونه‌های طبیعی شود.

** ارزانی تیلاپیا ربطی به نوغ تغذیه‌اش ندارد
مدیركل دفتر توسعه بازار سازمان شیلات ایران نیز در این نشست گفت: تیلاپیا تنها آبزی است كه می‌تواند فقط با گیاهان تغذیه شود و برای دوره رشد به پودر ماهی نیاز ندارد؛ بنابراین قیمت تمام‌شده‌اش از سایر گونه‌ها پایین‌تر می آید و به همین سبب سازمان فائو آن را مناسب دانسته است.
«عیسی گلشاهی» افزود: تیلاپیا غذایی سالم محسوب می‌شود و با داشتن پروتئین و اسیدهای آمینه ضروری بر سایر گونه‌ها ارجح است؛ به‌طوری كه دولت آمریكا قصد دارد این ماهی را جایگزین فست‌فودهای گوشتی خود كند.
وی تصریح كرد: از سال 1350 تا سال 1370 چهار دهك پایین جامعه سهم مصرف آبزیانشان در حد صفر یا خیلی پایین بود كه البته با گونه‌هایی این‌چنینی می‌توان سهم دهك‌های فوق را افزایش داد.
گلشاهی یادآور شد: در دو دهه 1370 تا 1390 نیز بر اساس مطالعات صورت‌گرفته، سهم مصرف آبزیان در این دهك‌ها به 35 تا 40 درصد افزایش یافت كه علت آن توسعه آبزی‌پروری در روستاها و مناطق غیرساحلی بود.
وی ادامه داد: با توجه به سازگاری تیلاپیا در كنار فعالیت‌های كشاورزی می‌توان از این گونه بهره برد اما باید نوع تك‌جنس آن استفاده شود.
مدیركل دفتر توسعه بازار سازمان شیلات ایران گفت: در سطح جهان یك‌سوم پروتئین حیوانی از طریق آبزیان تامین می‌شود یعنی سرانه مصرف آبزیان در جهان 13 كیلو و 700 گرم است و 10 گرم پروتئین مصرفی از طریق آبزیان تامین می‌شود.
گلشاهی ادامه داد: سهم آبزیان در كشور ماه 4.6 گرم بود كه باید تلاش كنیم آن را به سطح جهانی برسانیم.
اقتصام**9186**ل.الف.ی**1561**1961
۰ نفر

سرخط اخبار اقتصاد