۳۰ مرداد ۱۳۹۵، ۱۴:۲۵
کد خبر: 82195417
T T
۰ نفر
200 ميليارد ريال براي توسعه مكانيزاسيون كشاورزي ملاير جذب شد

ملاير- ايرنا - مدير اداره جهاد كشاورزي ملاير گفت: بيش از 200 ميليارد ريال براي توسعه مكانيزاسيون كشاورزي در سه بخش باغباني، زراعت و دام اين شهرستان جذب شده است.

به گزارش ايرنا غلامحسين تقوي روز شنبه در جمع خبرنگاران با بيان اينكه در حال حاضر ضريب مكانيزاسيون كشاورزي اين شهرستان به 1.8 افزايش يافته است افزود: امسال براي برداشت محصولات كشاورزي ملاير به ويژه غلات، 70 دستگاه كمباين و چهار هزار دستگاه تراكتور در بخش مكانيزاسيون فعاليت دارند.
وي با بيان اينكه ارزش افزوده اقتصادي محصولات كشاروزي اين شهرستان در سال گذشته 9 هزار و 600 ميليارد ريال بود كه رتبه اول استان را به خود اختصاص داد پيش بيني كرد: امسال ميزان درآمد محصولات كشاورزي با وجود توليد بالاي محصولات باغي و غلات، به بيش از 12 هزار ميليارد ريال برسد.
وي درآمد بالاي محصولات كشاورزي ملاير را نشان از توان اقتصادي بالا در بخش كشاروزي دانست و افزود: به رغم وجود مشكلات اقتصادي، تحريم ها، سرمازدگي و خشكسالي، بخش كشاروزي با رشد 5.4 درصدي ، تراز منفي كشور را به تراز مثبت تبديل كرد.
وي آب، خاك و نيروي انساني را سه عامل مهم در پيشرفت كشاورزي اين شهرستان برشمرد و بيان داشت: طي سه سال گذشته در دولت تدبير و اميد اقدامات مثبتي در حوزه زيرساختي، توجه به منابع آبي و خاكي منطقه صورت گرفت.
تقوي اضافه كرد: آزمون خاك كشاورزي بر اساس ساختار منطقه برگزار شد و هم اكنون كشت محصولات كشاورزي ملاير به صورت علمي و ساختاري و با تاييد كارشناسان جهاد انجام مي شود تا بتوانيم ميزان مصرف كودهاي شيميايي و ريزمغذي ها را در توليد محصولات كشاورزي بهينه كنيم.
وي استفاده درست از منابع آبي را يك ضرورت در بخش كشاورزي دانست و گفت: با توجه به اينكه بيش از 90 درصد از منابع آبي در بخش كشاروزي استفاده مي شود، اما اعتبار لازم و كافي در اين بخش پيش بيني نشده است.
مدير اداره جهاد كشاورزي ملاير ادامه داد: در حال حاضر 650 رشته قنات در اين شهرستان نياز به احيا، لايروبي و مرمت دارند كه سال گذشته به دليل كمبود اعتبارات براي احياي اين قنات ها با مشكل مواجه بوديم.
تقوي افزود: در اين راستا انتقال آب به صورت شبكه هاي نوين آبياري را جايگزين كرديم كه تاكنون چهار هزارو 800 هكتار از اراضي اين شهرستان در قالب 450 طرح آبياري نوين زير پوشش اين طرح قرار گرفت.
وي يادآور شد: با اعتبارات خوبي كه دولت پيش بيني كرده و با فرهنگ سازي و انجام كار ترويجي حدود 90 درصد از منابع آبي ملاير كه قابل كنترل است زير پوشش شبكه هاي آبياري نوين قرار مي گيرد.
وي بيان كرد: در همين رابطه دولت تدبير و اميد براي اجراي آبياري باراني به طور ميانگين براي هر هكتار 70 ميليون ريال، قطره اي 50 ميليون ريال و آبياري كم فشار 32 ميليون ريال تسهيلات به صورت 85 درصد بلاعوض در اختيار كشاورزان قرار داده است.
تقوي همچنين خرد بودن و مشاع بودن اراضي كشاروزي اين شهرستان را از عمده مشكلات اين حوزه برشمرد و اظهار داشت: براي رفع اين مشكل همه دستگاه ها وارد عمل شده اند و نياز است كشاورزان نيز كمك كنند تا مشكلات اجتماعي درون ساختاري آنها حل شود.
وي ادامه داد: مدير اداره جهاد كشاورزي ملاير با بيان اينكه تربيت نيروي انساني متخصص در بخش كشاورزي يك ضرورت است گفت: در بخش ترويج و آموزش نياز به حمايت دولت داريم تا بتوانيم نيروي انساني را به عنوان ذخيره اصلي در رونق و توسعه توليد آموزش دهيم.

*انگور ملاير ثبت ملي و جهاني مي شود
تقوي با بيان اينكه فعاليت هاي لازم براي ثبت ملي و جهاني انگور ملاير انجام شده است ادامه داد: در اين زمينه مكاتبه با موسسه تحقيقات و پژوهش وزارت جهاد كشاورزي منجر به تهيه گزارشي از انگور دره جوزان ملاير به عنوان شاخصي براي ملي شدن شد.
وي اضافه كرد: قرار است در جلسه اي با فائو ثبت ملي انگور ملاير انجام شود كه اين اقدام هم اكنون در حال پيگيري است.
وي بيان داشت: اگر بتوانيم انگور ملاير را ثبت جهاني كنيم، به عنوان يك برند شناخته شده در سطح جهان به اطلاعات آن دسترسي دارند و اين محصول با يك برند مشخص صادر مي شود.
تقوي گفت: ملاير با توليد ساليانه بيش از 250 هزار تن انگور و 40 هزار تن كشمش، رتبه دوم كشور را به خود اختصاص داده كه بايد براي برجسته تر كردن اين محصول شاخص، به صورت ساختاري و فرهنگي اقدام كرده و نگذاريم اين نقطه قوت شهرستان كمرنگ شود.
وي افزود: بيش از 60 هزار تن گندم و 25 هزار تن جو در اين شهرستان توليد شد و ميزان خريد تضميني گندم نسبت به سال گذشته با 29 هزار تن گندم تضميني تاكنون، افزايش دو برابري داشته كه امسال در ميزان توليد گندم و جو ركورد زده ايم.
تقوي با بيان اينكه جشن شكرگزاري گندم در پنج شهريور ماه امسال در روستاي شريف آباد ملاير برگزار مي شود افزود: امسال براي نخستين بار به صورت نمونه بيش از 100 هزار تن دانه روغني كلزا در ملاير توليد شد كه آمادگي لازم داريم بيش از 500 هكتار از اراضي اين شهرستان را زير كشت كلزا ببريم.
به گزارش ايرنا مدير اداره جهاد كشاورزي ملاير در عين حال توسعه شبكه هاي آبياري نوين، كشت دانه هاي روغني كلزا، توسعه كشت گلخانه اي و رسيدن به خودكفايي در توليد محصولات كشاورزي را از اولويت هاي مهم اين بخش در راستاي تحقق اقتصاد مقاومتي عنوان كرد.
تقوي يادآور شد: در حال حاضر 30 هكتار از اراضي اين شهرستان زير كشت گلخانه اي است كه به دنبال افزايش اين ميزان به بيش از 100 هكتار هستيم.
به گزارش ايرنا وي گفت: 15 طرح جهاد كشاورزي با اعتباري بالغ بر 19 ميليارد و 190 ميليون ريال در هفته دولت امسال در اين شهرستان بهره برداري مي شود كه اين طرح ها شامل آبياري نوين، مرمت قنات، پرورش ماهي، واحد گلخانه اي، پرورش مرغ گوشتي و واحد كشمش پاك كني است كه براي 47 نفر اشتغال ايجاد مي كند.
در حال حاضر 20 هزارو 200 هكتار از اراضي شهرستان ملاير زير كشت محصولات باغي، 61 هزارو 200 هكتار زير كشت محصولات زراعي و 38 هكتار زير كشت آيش است.
شهرستان ملاير با دارا بودن جمعيتي بالغ بر 300 هزار نفر در 75 كيلومتري شهر همدان واقع شده است.
7528/2087

سرخط اخبار استان‌ها