اجرای ناقص هدفمندسازی یارانه‌ها باعث کاهش رغبت به کار و افت کیفیت شده است

13:56 - 03 فروردين 1396
کد خبر: ۲۹۲۴۱۱
رئیس شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی معتقد است که اگر کالاهای وارداتی شامل محصولات و خدمات راهبردی شود مشکل وابستگی در زمینه کالاهای اساسی را بوجود می آورد و اگر شامل واردات بی‌رویه دیگر کالاها شود مانع اصلاح الگوی مصرف می‌شود.
اجرای ناقص هدفمندسازی یارانه‌ها باعث کاهش رغبت به کار و افت کیفیت شده است به نقل از فارس، سید مصطفی میرسلیم رئیس شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی در گفت‌وگویی مشروح به تشریح مهم‌ترین مولفه‌های اشتغال و تولید پرداخت.

آنچه در ادامه می‌آید مشروح گفت‌وگو با میرسلیم  است:

شما که از اعضای با سابقه مجمع تشخیص مصلحت نظام و سهیم در تدوین پیش‌نویس سیاست‌های اقتصاد مقاومتی بوده‌اید، بفرمایید چه جایگاهی برای اشتغال و تولید در سیاست های اقتصاد مقاومتی وجود دارد؟

کلاً روحیه حاکم بر سیاست های اقتصاد مقاومتی متوجه تولید و اشتغال است و می‌توان گفت که در حاشیه آن، موارد مکمل دیگری نیز مطرح شده است. در بند یک آن سیاست ها با این جمله به اهمیت کار آفرینی و مشارکت عمومی تأکید شده است که می‌گوید «توسعه کارآفرینی و به حداکثر رساندن مشارکت آحاد جامعه در فعالیت های اقتصادی»، ملاحظه می شود که اصل بر کمّیت فعالیت و کار و کوشش با مشارکت حداکثری مردم و کارآفرینی نهاده شده است.

آیا با همین دقت به موضوع کیفیت نیز توجه شده ؟

البته! در بند دوم به ویژگی افزایش تولیدات اعم از کالا و خدمات پرداخته تا سرحد نیل به صادرات خصوصاً برای خدمات دانش بنیان؛ در بند بیست نیز مستقلاً به صادرات کالاها و خدمات پرداخته است.  شما می دانید امروزه در دنیا تا کالایی از کیفیت لازم برخوردار نباشد جایی در صادرات ندارد ؛ بعلاوه در بند سوم سیاستها صریحاً موضوع  بهره وری در اقتصاد با تقویت عوامل تولید، توانمند سازی نیروی کار ، تقویت رقابت پذیری را مطرح کرده است. یعنی کوشش شود تا ضعف های عوامل تولید با آموزش برطرف شود و نیروی کار توانمندی لازم را با آموزش مناسب به دست آورد.

نباید گمان کرد که دیگران دست روی دست گذاشته‌اند و از کیفیت غافلند! در صحنه رقابت جهانی مسابقه تنگاتنگی برپا است و همه سعی می کنند بدون فوت وقت و از دست دادن فرصت گوی سبقت را بربایند. به همین دلیل در بند ٧ تأکید بر افزایش کمّی و کیفی تولید مواد اولیه و کالا شده و بند ٢٤خواستار افزایش پوشش استاندارد برای کلیه محصولات داخلی و ترویج آن شده است.

* اجرای ناقص هدفمندسازی یارانه‌ها باعث کاهش رغبت به کار و افت کیفیت شده

بعضی از منتقدان اعتقاد دارند که یارانه‌های نقدی باعث کاهش رغبت به کار و افت کیفیت شده است، آیا شما این نکته را تأیید می کنید؟

اگر قانون هدفمندسازی یارانه‌ها ناقص و بد اجرا شود نتیجه همان می شود که شما بدان اشاره کرده اید؛ متأسفانه تا به امروز بیشتر دولتمردان ما بخشی از این قانون را که پرداخت های نقدی ماهیانه بوده به اجرا گذارده‌اند زیرا جذابیت دارد و توجه رأی دهندگان را در انتخابات به خود جلب می کند! درحالی که در بند چهار سیاست های اقتصاد مقاومتی برای دفع چنان اشکالی بر هدفمندسازی یارانه ها در جهت افزایش تولید، اشتغال و بهره وری، کاهش شدت انرژی ، تأکید شده است تا یارانه پرداختی به تشویق تولید با کیفیت بینجامد و نه کاهش تولید و افت بهر وری و اشتغال. در این زمینه ها موفقیت لازم به دست نیامده و فرصت سوزی شده است.

شما به کرات به موضوع فرصت سوزی اشاره کرده‌اید، این فرصت سوزی شامل چه مواردی می‌شود؟

فرصت سوزی زمینه های متعدد دارد ولی درباره اجرایی کردن اقتصاد مقاومتی می توان از بی اعتنایی عملی به ارتقاء آموزش، مهارت، خلاقیت، کارآفرینی و تجربه  که فحوای بند پنجم سیاست های اقتصاد مقاومتی است یاد کرد.

*واردات غیر قانونی و قاچاق تولید داخلی را مختل می کند

واردات چه اثری بر تولید و اشتغال داخلی می گذارد؟

واردات اثرات چندگانه دارد؛ اگر واردات غیر قانونی و قاچاق باشد، در درجه اول آثار سوء اقتصادی دارد و تولید داخلی را مختل می کند و باعث رکود و بیکاری می شود؛ بعلاوه اگر موضوع قاچاق، مواد مخدر باشد به افزایش اعتیاد و مشکلات اجتماعی ناشی از آن می انجامد ؛ بنابراین اصلاح وضع تولید ملی و اشتغال مولد مستلزم مبارزه بی امان با ریشه و سرچشمه قاچاق است. واردات بی رویه نیز ممکن است با برنامه ریزی کشورهای صادرکننده به بازارشکنی و درنتیجه به توقف تولید داخلی بینجامد ؛ اگر کالاهای وارداتی شامل محصولات و خدمات راهبردی شود مشکل وابستگی در زمینه نهاده ها و کالاهای اساسی را بوجود می آورد که برخلاف مصالح ملی است؛ و اگر شامل واردات بی رویه دیگر کالاها شود مانع اصلاح الگوی مصرف می گردد و اقتصاد کشورهای رقیب ما را رونق می بخشد. لذا در بند ٦ سیاست های اقتصاد مقاومتی افزایش تولید داخلی نهاده ها و کالاهای اساسی بویژه در اقلام وارداتی، و اولویت دادن به تولید محصولات و خدمات راهبردی مطرح شده و در بند ٨  اصلاح الگوی مصرف و ترویج مصرف کالاهای داخلی همراه با برنامه ریزی برای ارتقاء کیفیت و رقابت پذیری در تولید ذکر شده است.

این برنامه بر قابلیت های ما در صادرات کالاها و خدمات می افزاید، مگر نه؟

میرسلیم: آری و این همان برنامه ریزی تولید ملی متناسب با نیازهای صادراتی  است که در بند دهم مورد توجه قرارگرفته است.

آیا این نوع برخورد با واردات به مفهوم انزوای اقتصادی نیست؟

رقابت اقتصادی در صحنه بین المللی جدی است و اگر ما به این رقابت شدید اعتنا نکنیم و مراقب واردات نباشیم ، مانند امروز، شاهد غرق شدن فروشگاه ها از کالاهای خارجی و رونق دادن به بازار کار آن کشورها و بیکار ماندن جوانان خودمان خواهیم بود. این امر به مفهوم انزوا نیست ؛ در بند ١١ سیاست ها انتقال فناوری های پیشرفته، گسترش و تسهیل تولید، صادرات کالا و خدمات و تأمین نیازهای ضروری و منابع مالی از خارج پیش بینی شده است. اینها مفهوم برونگرایی را پیرو درونزایی در اقتصاد مقاومتی بیان می کند. به موازات این تبادل های منطقی با خارج ما باید در فکر رشد فعالیت های دانش بنیان از جمله پژوهش های علمی و نیز پشتیبانی مناسب از هسته های خودکفایی در کشور باشیم تا هیچ تحریمی نتواند ما را به زانو درآورد. ادامه این چنین اقدامی منجر می شود به تقویت فرهنگ جهادی در ایجاد ارزش افزوده، تولید ثروت، بهره وری، کارآفرینی، سرمایه گذاری و اشتغال مولد، که در بند ٢٠ ذکر شده است.  

ما هم اکنون در استفاده از سرمایه گذاری های گذشته مان موفقیت لازم را به دست نیاورده‌ایم و در گوشه و کنار کشور شاهد بسیاری سرمایه گذاری هاییم که در گذشته انجام گرفته و راکد و بلااستفاده مانده است و ایجاب می کند که قبل از هر سرمایه گذاری جدید به فکر بهره گیری از سرمایه های  معطل و نیز افزایش بهره وری سایر سرمایه هایمان باشیم؛ این شیوه در کوتاه مدت بهتر جواب می دهد نسبت به شیوه ای که اولویت را بدون قید و شرط به سرمایه گذاری جدید می دهد.

شما در مواردی به مزیت های نسبی کشور پرداخته اید و مدعی شده اید که نجات دهنده ما در میان مدت است.

در مجموع ما نسبت به مزیت‌های نسبی خودمان جفا کرده ایم زیرا اولاً قدرشناسی لازم را نسبت به قابلیتهای عظیمی که مثلاً در نفت و گاز است نداریم و بزرگترین هنر ما در سه سال گذشته این بوده که با تعمیر تأسیسات موجود مقدار استخراج نفت خام منابع خود را ، که امیدوارم صیانتی بوده باشد، به حدود چهار میلیون بشکه در روز برسانیم و خام فروشی را تداوم بخشیم و عوائدی ارزی را نصیب خود کنیم و به قول طنزآلود بعضی ها هرچه زودتر خودمان را از شرّ این ماده سیاه رنگ و بدبو برهانیم! در حالی که وظیفه ما،  آنچنان که در بند ١٥ سیاست ها ابلاغ شده است، تکمیل زنجیره ارزش صنعت نفت و گاز ، توسعه تولید کالاهای دارای بازدهی بهینه ...است. زنجیره ارزش مفهوم روشنی دارد و شامل پالایش و فرآوری و تولید محصولات میانی و کالاهای با دوامی است که بسیاری از مصنوعات امروزه جهان بدان وابسته است و ارزش افزوده آن ده ها برابر ارزش افزوده مواد سوختی است ،همچون بنزین و گازوئیل، که متأسفانه کاربرد عمده (در حدود ٩٠٪‏) فرآورده های منشعب از نفت و گاز است. آن ارزش افزوده مبتنی بر ابتکار و کوشش و فعالیت تولیدی ، یعنی اشتغال جوانان تحصیل کرده است. ملاحظه می کنید که اجرای این بند از سیاست های اقتصاد مقاومتی دربرگیرنده: ١) استخراج صیانتی از مخازن نفت و گاز ٢) افزایش مدت عمر بهره گیری از مخازن نفت و گاز، ٣) استفاده بهینه از مزیت نسبی کشور در ایجاد ارزش افزوده، ٤) ایجاد زمینه های متعدد کارآفرینی، اشتغال مولد، تولید ثروت ٥) افزایش صادرات پتروشیمی و کسب درآمد ارزی است که در بندهای ١٣ و ٢٠ سیاست ها بدان اشاره شده است. حالا باور می کنید که پیام اصلی اقتصاد مقاومتی در تولید ملی و اشتغال مولد است؟

/

: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه ای منتشر می شود.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *