۱۶ تیر ۱۳۹۵، ۸:۵۶
کد خبر: 82139142
T T
۰ نفر
كشت 66 درصد كشتزارهاي گندم خراسان شمالي با بذر اصلاح شده

بجنورد- ايرنا- معاون زراعت سازمان جهاد كشاورزي خراسان شمالي با توجه به افزايش 80 درصدي خريد گندم در سال زراعي جاري گفت: 66 درصد سطح زير كشت گندم در سال زراعي جاري با بذر اصلاح شده كشت شده بود.

نقي كاظميان روز چهارشنبه در گفت و گو با ايرنا اظهار كرد: در سال زراعي جاري 12 هزار و 250 تن بذر اصلاح شده در بين كشاورزان توزيع شده بود كه هم اكنون نتيجه آن را كه افزايش توليد در واحد سطح است، مشاهده مي كنيم.
وي افزود: پارسال گندم كاران از هشت هزار و 200 تن بذر اصلاح شده گندم استفاده كرده بودند.
وي اظهار كرد: در سال زراعي 93-92 نيز 30 درصد گندم آبي و 17 درصد گندم ديم از بذر اصلاح شده استفاده كرده بودند.
اين مسئول كشاورزي خراسان شمالي اظهار كرد: امسال از سطح كشتزارهاي گندم آبي و ديم 310 هزار هكتار محصول برداشت شد كه از مجموع اين ميزان 250 هزار تن مازاد بر مصرف از كشاورزان اين استان پيش بيني خريد مي شود.
وي افزود: پيش بيني و ابلاغيه وزرات جهاد كشاورزي در زمينه خريد گندم در اين استان 163 هزار تن محصول اعلام شده بود اما با توجه به افزايش عملكرد در خريد رشد داشته ايم.
وي افزود: در خريد گندم به طور ميانگين افزايش 13 درصدي در كشور در نظر گرفته شده بود اما اين شاخص در استان 17 درصد است.
وي اظهار كرد: پارسال از گندم كاران استان 139 هزار تن گندم خريد شده بود .
وي افزود: بيشترين افزايش گندم در استان مربوط به مناطق ديم سردخيز است كه ميانگين توليد گندم در اراضي ديم در سال زراعي جاري 1.4 تن و در اراضي آبي نيز 3.5 تن است.
وي گفت: در سال زراعي گذشته 155 هزار هكتار گندم ديم و 52 آبي كشت شده بود كه طبق دستور وزرات جهاد كشاورزي دنبال افزايش در سطح نبوده ايم دنبال راه كار هاي بوده ايم تا عملكرد در واحد سطح را بالا ببريم.
وي به اجراي طرح PVS (انتخاب ارقام مشاركتي) نيز اشاره كرد و گفت: مسئولان فني براي افزايش عملكرد در سطح و ترويج كشاورزان به استفاده از ارقام سازگار و پر محصول در كنار ارقام محلي اقدام به كشت كرده اند كه كشاورزان تفاوت را از نزديك مشاهده خواهند كرد و خود تصميم به استفاده از رقم مورد نظر را اعلام مي كنند.
وي گفت: كشاورزان در اين طرح ارقامي كه بيشتر سازگاري دارد و همچنين پرمحصول تر است را انتخاتب مي كنند.
وي از تمامي كشاورزان خواست تا براي كشت و كار با كارشناسان مشورت كنند تا بهترين رقم به آنان معرفي شود.
معاون زراعي سازمان جهاد كشاورزي خراسان شمالي در خصوص وضعيت قاچاق نيز گفت: با توجه به اينكه قيمت گندم جهاني پايين است قاچاق گندم هم اكنون نداريم.
كاظميان افزود: براي جلوگيري از سوء استفاده هاي دلالان نيز گندم مازاد بر مصرف از كشاورزان با حواله و معرفي نامه خريد مي شود كه در اين طرح از ميزان برداشت گندم و سطح زير كشت اطلاعاتي در دست است.
وي گفت: كشاورزاني نيز كه خرده مالك هستند مي توانند محصول خود را با توجه به معرفي و پر كردن فرم ها به واسطه ها تحويل دهند.
وي همچنين افزود: حمل و نقل گندم به ساير استان ها نيز ممنوع است كه اين امر توسط دستگاه هاي مربوطه رصد مي شود و هيچ مركز گندم را به غير از كشاورز تحويل نمي گيرد.
خراسان شمالي 344 هزار هكتار عرصه كشاورزي دارد كه سالانه بيش از دو ميليون و 500 هزار تن انواع محصول زراعي، باغي و دامي توليد مي شود.
3007/ 6042

سرخط اخبار استان‌ها