بازدید 5543
۱

بزرگترین استخر کشاورزی خوی در حال خشکیدن

کد خبر: ۸۲۵۱۴۸
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۵ 14 August 2018

این استخر کشاورزی از سال‌های قبل از انقلاب به همت اهالی منطقه احداث شده و در حال حاضر به علت استحکام نداشتن و کم بودن ارتفاع تاج در تابستان کارایی خود را از دست داده و خشک می‌شود.

به گزارش ایسنا، استخر کشاورزی روستای قزلجه واقع در بخش صفاییه خوی به عنوان بزرگترین استخر کشاورزی شهرستان محسوب می‌شود که نقشی مهمی در آبیاری مزارع منطقه ایفا می‌کند.

ابراهیم خلیل اباذری، رئیس اداره امور زیر بنایی جهاد کشاورزی خوی اظهار کرد: استخر کشاورزی قزلجه صفائیه با بیش از ۸ هکتار مساحت بزرگترین استخر کشاورزی شهرستان خوی محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه در سال ۱۳۹۰ برای هدایت آب از محل سرچشمه به سمت استخر قزلجه عملیات لوله گذاری بطول ۱۳۲۵ متر از نوع ۲۵۰ میلی متری انجام شده است، تصریح کرد: به علت کمبود اعتبارات عملیات آن حدود ۵۰۰ متر تا رسیدن به محل استخر ناقص ماند. برای اتمام ۵۰۰ متر باقی مانده حدود ۸۰ میلیون تومان اعتبار نیاز است.

وی در خصوص تجدید بنا و افزایش ارتفاع تاج آب بند این استخر اظهار کرد: به علت اینکه آب بند این استخر توسط خوداهالی در سال های قبل احداث شده است باید آب بند جدید با استفاده اصول فنی و مهندسی احداث شود تا علاوه بر اینکه آب بیشتری در استخر برای امور کشاورزی ذخیره شود برای ایام کم باران نیز بتواند ذخیره سازی لازم را انجام دهد.

اباذری، اعتبار لازم برای احداث آب بند جدید استخر قزلجه را حدود ۱۰ میلیارد ریال اعلام کرد.

میرتوحید صادقی از اهالی منطقه صفائیه روستای قزلجه نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: به علت اینکه استخر در سال های قبل از انقلاب احداث شده است از استحکام لازم برخوردار نیست و آب از دیواره‌های آب بند به بیرون درز پیدا کرده و حیف و میل می‌شود.

وی با بیان اینکه استخر روستای قزلجه بخش صفاییه بزرگترین استخر کشاورزی شهرستان محسوب می شود تصریح کرد: در حال حاضر به علت نداشتن استحکام و کم ارتفاع بودن تاج آب بند، آب استخر تا اواسط تابستان خشک می‌شود.

صادقی ادامه داد: در ایام پرآب استخر گونه‌های نادر پرندگان در تالاب این استخر حضور یافته که خودش می تواند در جذب علاقمندان و گردشگران طبیعت نقش مهمی ایفا کند.اهالی منطقه و روستا برای بازسازی و تجدید بنای این استخر امادگی کامل دارند.

با توجه به شروع خشکسالی ها در کشور و در شهرستان خوی ضروری است مسئولین مربوطه در اسرع وقت از محل اعتبارات شهرستانی و استانی برای تجدید بنا و بازسازی استخر قزلجه صفائیه بعنوان بزرگترین استخر کشاورزی شهرستان اقدامات عاجل و اساسی انجام دهند تا علاوه بر جلوگیری از هدر رفت آب شاهد آبیاری اراضی مستعد، حاصل خیز و وسیع منطقه صفائیه خوی باشیم.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
اعلام اسم آدامس مضر و قاچاق ضروری تر است تا نوشتن مطالبی از این دست!
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل