۱۵ مرداد ۱۳۹۶، ۹:۰۷
کد خبر: 82622093
T T
۰ نفر
هيچ درختي در جنگل‌هاي هيركاني امسال قطع نمي‌شود

نوشهر ـ ايرنا ـ مديركل دفتر جنگل‌داري و امور بهره‌برداري سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخيزداري كشور گفت: با توجه به سياست كلي وزارت جهادكشاورزي و سازمان جنگل‌ها، مبني بر توقف بهره‌برداري از جنگل‌هاي هيركاني، امسال هيچ‌گونه نشانه‌گذاري درختان جنگلي براي قطع در نظر گرفته نشده است.

محمدعلي معصومي روز يكشنبه در گفت‌ و گو با خبرنگار ايرنا افزود: از ابتداي امسال تاكنون نيز هيچ مجوزي براي قطع درخت تحت عنوان سهميه مجريان طرح‌هاي جنگل‌داري صادر نشده است.
وي ادامه داد: اين در حالي است كه در سال بهره‌برداري 1395 - 1396 كه از اول مهر 1395 آغاز شد، حجم مصوب برداشت چوب از جنگل‌هاي هيركاني يا همان جنگل‌هاي شمال، واقع در استان‌هاي گيلان و مازندران و گلستان، 559 هزار و 869 متر مكعب و حجم نشانه‌گذاري درختان جنگلي، 412 هزار و 758 متر مكعب بود.
مطابق آمار رسمي، برداشت چوب از جنگل‌هاي هيركاني در سال 1375 بيش از يك و نيم ميليون متر مكعب بود كه به‌ تدريج در مدت 2 دهه كاهش يافت و اكنون متوقف شده است.
معصومي در پاسخ به اين سؤال كه با توجه به تغيير رويكرد سازمان جنگل‌ها در بهره‌برداري جنگل، سياست‌هاي اجرايي اين سازمان در آينده چگونه خواهد بود اظهار داشت: برنامه‌هاي متنوع و متعددي در دست اقدام است.
مديركل دفتر جنگل‌داري و امور بهره‌برداري سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخيزداري كشور توضيح داد: ابلاغ برنامه حفاظت و شرح خدمات و قرارداد طرح مديريت جنگل‌هاي شمال كشور، شامل حفاظت و اقدامات فني در ارتقاي كمي و كيفي، از مهم‌ترين برنامه‌هاي پيش رو است.
وي افزود: شرح خدمات تفصيلي و نيمه‌تفصيلي تهيه طرح‌هاي مديريت پايدار جنگل‌هاي شمال، تهيه دستور كار پايش و ارزيابي روند پايداري و آسيب‌پذيري جنگل‌هاي شمال، همچنين ارزيابي روش‌هاي اجرايي طرح خروج دام از جنگل، از ديگر مواردي است كه به آن توجه خواهيم كرد.
معصومي گفت: ابلاغ و پيگيري ارزيابي فيزيكي و ريالي طرح‌هاي جنگل‌داري به ادارات كل منابع طبيعي استان‌هاي شمال كشور بر اساس جدول زمان‌بندي مشخص نيز برنامه ديگر ما به شمار مي‌رود.
جنگل‌هاي هيركاني يا جنگل‌هاي شمال با مساحت 1.9 ميليون هكتار، از آستارا در شمال استان گيلان تا گُليداغ در شرق استان گلستان امتداد دارد.
خبرنگار: شهاب رويانيان**انتشار دهنده: محسن حسن نيا
1899/7517/ 1602/

سرخط اخبار استان‌ها