وزارت بهداشت پیگیر جلوگیری از عرضه نمک های دارای فلزات سنگین است

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، گفت: توقف تولید و توزیع نمک های دارای فلزات سنگین بطور جدی پیگیری می شود.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، زهرا عبداللهی روز چهارشنبه در همایش کشوری نمک یددار در سالن فخر رازی سمنان گفت: وزارت بهداشت از راه های قانونی، در حال پیگیری برای توقف عرضه نمک های آلوده به فلزات سنگینی نظیر سرب، کادمیم و آرسنیک است، ولی چون این محصولات در عطاری ها عرضه می شود و نظارت بر این مراکز متولی ندارد، جلوگیری از توزیع این نمکها مشکل است.

وی با بیان اینکه حدود 30 درصد نمک های عرضه شده در بازار ایران تقلبی و فاقد ید است، خاطرنشان کرد: نمک هایی که با عنوان نمک دریا، طعام و طبیعی در بازار توزیع می شود، استاندارد نیست و ید کافی ندارد و علاوه بر نداشتن ید، برای بدن مضر است.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت بر مصرف نمک یددار و استاندارد و دارای مجوز از سازمان غذا و دارو تاکید کرد و افزود: با استفاده از نمک یددار، شیوع بیماری گوآتر و کمبود ید در ایران در 20 سال گذشته، از 70 درصد به کمتر از شش و نیم درصد کاهش یافته است .

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان نیز در این همایش میزان سرانه مصرف نمک در ایران را 15 گرم عنوان کرد و گفت: مصرف روزانه نمک در جهان به طور متوسط سه تا پنج گرم است.

مهدی شادنوش افزود: نیاز روزانه هر فرد به نمک یددار 150 میکروگرم است، در حالی که میزان مورد نیاز یک انسان در تمام عمر به ید، برابر با یک قاشق چایخوری است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان تصریح کرد: به علت عرضه نمک های غیر استاندارد و غیر ید دار، میزان اندک مورد نیاز ید نیز در اختیار افراد قرار نمی گیرد .

منبع : ایرنا

انتهای پیام/

برای آگاهی از آخرين اخبار و پيوستن به کانال تلگرام باشگاه خبرنگاران جوان اينجا را کليک کنيد.


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.