۵ بهمن ۱۳۹۵، ۱۳:۱۴
کد خبر: 82399836
T T
۰ نفر
فعالان بخش خصوصی از ظریف تجلیل كردند/ « قدر زر، زرگر شناسد قدر گوهر، گوهری»

تهران- ایرنا- فعالان بخش خصوصی در نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و كشاورزی تهران، به مناسبت سالگرد برجام، از خدمات « محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه تقدیر و اعلام كردند:« ارزش هر كاری را آنهایی می دانند كه آن كار را می شناسند.»

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، بیست و دومین نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و كشاورزی تهران امروز (سه شنبه) با حضور «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه در محل این اتاق برگزار شد.
در این نشست ها معمولا فعالان بخش خصوصی گلایه ها و درخواست های خود را از دستگاه متبوعِ مهمان مطرح می كنند، اما امروز صحبت ها فقط به تقدیر از ظریف خلاصه شد.
«مسعود خوانساری» رییس اتاق تهران در آغاز این نشست گفت: به نظر می رسد قبل از پاسخ گفتن به این سوال كه «دستاوردهای برجام چه بوده است؟» باید به این سوال پاسخ دهیم كه «اگر برجام حاصل نمی شد، چه می شد؟».
وی افزود: در این مدت كوتاه كه از اجرای برجام می گذرد، تولید نفت كشور افزایش یافت، صادرات نفت دو برابر شد و در زمینه های مختلف، ارتباطات گسترده ای میان ایران و بنگاه های اقتصادی خارجی برقرار شد.
« علا میرمحمد صادقی» نایب رییس اتاق تهران نیز گفت: خدمات ارزنده ای كه وزیر خارجه در این سال ها ارایه كردند، نشات گرفته از بیت و نسل شریف خانواده وی است. من بیت آقای ظریف را می شناسم كه همواره جزو خدمتگذاران به ملت بودند و به دیانت و تقوی شهرت داشتند.
«مهدی جهانگیری» نایب رییس اتاق تهران نیز با تقدیر از خدمات ظریف در مذاكرات هسته ای، گفت: «وقتی مردم ایران مذاكرات شما را مشاهده می كردند، عزت و غرور ایرانی در دل آنها روشن می شد و اكنون به خود می بالند كه عزتمندانه توانستید شرافت ایران و ایرانی را حفظ كنید.»
وی خطاب به ظریف افزود: «شما در حین و پایان مذاكرات حمایت های رهبری، دولت و دیگر اركان نظام را به همراه داشتید و این نشان از تدبیر بالای شما بود.»
جهانگیری افزود: در اتاق تهران، بعد از برجام ستاد اقتصادی پسابرجام بود و ما با تاسیس این ستاد و بكارگیری ابزارهایی كه بتواند شرایط سرمایه گذاری را در كشور مهیا كند و با تشكیل كمیته های كاری در حوزه های سرمایه گذاری و بررسی فرایندها توانسته ایم پیشرفت ها و دستاوردهای خوبی داشته باشیم.
نایب رییس اتاق تهران درباره رویكرد وزارت خارجه به بخش های اقتصادی نیز گفت: اگر چه اولویت نخست سفارتخانه ها و نمایندگان ایران دیپلماسی سیاسی است، اما ما به عنوان فعالان دیپلماسی اقتصادی انتظار داریم نمایندگان ایران در كشورهای مختلف در گسترش همكاری های اقتصادی نیز ایفای نقش كنند.
وی افزود: تجربه كشورهای در حال توسعه كه به دنبال معرفی كشورشان برای جذب سرمایه گذاری خارجی هستند، نشان می دهد وزارت خارجه و سفارتخانه های آنها نقشی كلیدی را در این حوزه ایفا می كنند؛ بنابر این انتظار ما این است كه شرایطی در وزارت خارجه ایجاد شود كه با كمك این ظرفیت ها بتوانیم در معرفی بسته های سرمایه گذاری و جذب سرمایه گذاری خارجی بیش از گذشته فعالیت داشته باشیم.
جهانگیری گفت: مهمترین نكته ای كه امروز بخش خصوصی از وزارت خارجه انتظار دارد، همانطور كه در حوزه دیپلماسی سیاسی پیش قدم بودید و توانستید كاری كارستان را انجام دهید، امیدواریم در حوزه جذب سرمایه گذاری خارجی با كمك سایر دستگاه ها بتوانید به مدد كشور و بخش خصوصی بیاید.
«پدرام سلطانی» عضو هیات نمایندگان اتاق تهران نیز در ادامه گفت: كارنامه عملكرد وزیر خارجه سرآمد كل دولت است و در اندازه های بسیار بزرگتر از آنچه كه انتظار می رفت، عملكرد داشت. اگر از تك تك بخش خصوصی بپرسند كه بزرگترین كاری كه برای حل مشكلات كسب و كار انجام شده چه بوده، بدون شك همه به برجام اشاره می كنند.
سلطانی با اشاره به ضرب المثل « قدر زر، زرگر شناسد قدر گوهر، گوهری» گفت: ارزش هر كاری را آنهایی می دانند كه آن كار را می شناسند و نتایج آن را می دانند.
وی خطاب به ظریف گفت: « برجام گوهری بود كه شما به ایران و همه ایرانیان و به ویژه بخش خصوصی هدیه كردید و نام خودتان را ماندگار كردید.»
سلطانی افزود: « باید اعتراف كنم، كار بسیار بزرگی كه شما انجام دادید، نه بخش خصوصی و نه بقیه بدنه دولت آماده نبودند آن كار بزرگ را با آن كیفیت ادامه دهند؛ شما در یك دوی امدادی دور اول را با اقتدار زدید، اما چوب امدادی را دولت و بخش خصوصی باید محكم تر می گرفت و سریعتر می دوید.»
عضو هیات نمایندگان اتاق تهران گفت: «اگر بخواهیم كارها را با هم انجام دهیم، هیچ كاری به درستی انجام نمی شود؛ پیشنهاد ما این است كه هر سال با توجه به ظرفیت های هر كشوری، میان وزارت خارجه و مجموعه اتاق ایران یك یا دو حوزه را به عنوان اولویت مشخص كنیم تا تمركز سفارتخانه های ما در كشورهای مختلف مشخص باشد؛ مثلا بگوییم سفارتخانه ها و نمایندگی های ما در سال آینده در كشور نروژ در حوزه آبزیان یا مثلا در ایتالیا روی چرم متمركز شود. »
وی اضافه كرد: این تمركز باید با سه دیدگاه انتقال تجارب و فناوری، تلاش برای جذب سرمایه گذاری خارجی و تلاش برای توسعه صادرات باشد. ما آمادگی داریم تشكل های تخصصی مرتبط را با سفارتخانه ها پیوند بزنیم و هر سال روی یك یا دو زمینه با هر سفارتخانه تمركز كنیم.
سلطانی از وزیر امور خارجه خواست با استفاده از ارتباطات گسترده ای كه دارد، برای به راه افتادن جریان مذاكرات الحاق ایران به سازمان جهانی تجارت اقدام كند.
وی در این ارتباط گفت: هنوز كارگروه الحاق شكل نگرفته و وزارت صنعت هم به نظر می رسد در این زمینه نیاز به كمك وزارت خارجه دارد تا این حركت اتفاق بیافتد.
« محمدرضا انصاری » عضو هیات نمایندگان اتاق تهران نیز در این نشست از اقدام های وزیر امور خارجه در مذاكرات هسته ای تقدیر كرد و خطاب به ظریف گفت: «در مذاكرات هسته ای شما یك دسته گل به ملت هدیه كردید».
وی افزود: با توجه به اینكه همكاران شما در وزارت خارجه دانش آموخته روابط بین الملل و سیاست خارجه هستند، به نظر می رسد باید برنامه ای برای مطلع كردن آنها از فرآیندهای اقتصادی ترتیب داد؛ به عنوان نمونه می توان بازدیدهایی برای آنها در دستور كار قرار دهیم تا آنها اطلاعات بیشتری نسبت به تولید، صدوركالا و خدمات به دست بیاورند.
انصاری با تاكید بر افزایش صادرات كالا و خدمات فنی مهندسی، خطاب به وزیر امور خارجه گفت: با توجه به حضور شما در دنیا، شما می توانید رهبر و پرچمدار صادرات كشور باشید.
«اسدالله عسگراولادی» عضو هیات نمایندگان اتاق تهران نیز به عنوان دیگر سخنران این نشست، ابتدا به موضوع روادید اقتصادی اشاره كرد و گفت: فعالان اقتصادی خارجی برای حضور در ایران روادید دو تا سه ماهه دریافت می كنند و با حضور در بازارهای ایران، كالاهای خود را عرضه می كنند اما همین كشورها - مثلا روسیه، قزاقستان و چین - تاجران ایرانی را بیش از یك ماه تا 40 روز برای صدور روادید معطل می كنند.
عسگراولادی از وزیر امور خارجه خواست، اگر قرار است ما به آنها دو تا سه ماه روادید دهیم آنها هم باید به همین ترتیب به ما روادید دهند و در غیر این صورت ما هم باید مانند آنها برخورد و صدور روادید را قطع كنیم.
وی نیز همچون دیگر فعالان بخش خصوصی از عملكرد ظریف در مذاكرات هسته ای و اجرایی شدن برجام تقدیر كرد و خطاب به ظریف گفت: «شما كاری كردید كه به عنوان یك یادگار در تاریخ انقلاب اسلامی به نام شما ثبت شده و ثبت خواهد شد و ان شاالله بقیه خرده ریز هم توفیق پیدا كنید كه رفع شود و مردم از نتایج آن استفاده كنند».
به گزارش ایرنا، برجام یا برنامه جامع اقدام مشترك (Join Comprehensive Plan of Action)، در 23 تیر 1394 پس از 20 ماه مذاكرات فشرده و سخت كه از آن به عنوان مذاكرات قرن نام برده می شود، بین ایران و كشورهای 1+5 (آمریكا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین و آلمان) به امضا رسید.
این توافق در 29 تیرماه 1394 با تصویبت قطعنامه 2231 در شورای امنیت سازمان ملل ماهیت حقوقی پیدا كرد و بدین ترتیب، 6 قطعنامه قبلی این شورا علیه ایران را لغو كرد. اتحادیه اروپا نیز در همان روز برجام را تایید كرد.
برجام در 19 مهرماه 1394 در قالب قانون «اقدام متناسب و متقابل ایران در اجرای برجام» به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و با تایید شورای نگهبان در 23 مهرماه برای اجرا به دولت ابلاغ شد.
این توافق از 26 دی ماه 94 با انتشار گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی مبنی بر اجرای تعهد ایران در حوزه هسته ای، با برچیده شدن همه تحریم های ایران مرتبط با موضوع هسته ای به مرحله اجرا رسید.
اقتصام**9189** 1070**1561** خبرنگار: اسماعیل داودی**انتشاردهنده:مژگان توانا
آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان در كانال اقتصادی ایرنا در تلگرام:
IRNAeco@
https://telegram.me/irnaeco
۰ نفر