۲۷ مرداد ۱۳۹۷، ۱۶:۱۵
کد خبر: 83004962
T T
۰ نفر

تعرفه واردات روغن خام بازنگري مي‌شود

۲۷ مرداد ۱۳۹۷، ۱۶:۱۵
کد خبر: 83004962
تعرفه واردات روغن خام بازنگري مي‌شود

تهران- ايرنا- طرح شايعاتي مبني بر احتمال افزايش قيمت روغن، سبب ورود ستاد تنظيم بازار به اين موضوع شد و قرار است مواد اوليه مورد نياز براي عرضه حداكثري، از محل ذخاير استراتژيك تامين شود.

به گزارش روز شنبه ايرنا از وزارت صنعت، معدن و تجارت، ستاد تنظيم بازار در آخرين جلسه خود به منظور تامين حداكثري نياز روغن نباتي در بازار و افزايش ضريب خودكفايي توليد در شكر تصميماتي را اتخاذ كرد.
اين ستاد در نشست اخير خود با توجه به لزوم تامين حداكثري نياز بازار روغن نباتي، تاكيد كرد «مواد اوليه مورد نياز براي عرضه حداكثري، از محل ذخاير استراتژيك تامين شود».
بر اين اساس، در راستاي كاهش هزينه توليدكنندگان تصميماتي به منظور تامين مواد اوليه بسته بندي روغن اعم از ورق مورد مصرف در بسته بندي و پِت (pet) اتخاذ شد؛ «پت» ماده اوليه توليد بطري‌هاي پلاستيكي است.
اين گزارش حاكي است واردات ورق مصرف در بسته بندي به منظور كاهش هزينه توليد با ارز 4200 توماني وارد شود.
در اين نشست اعضاي كارگروه ستاد تنظيم بازار مقرر كردند كميته‌اي سناريوي كاهش تعرفه واردات انواع روغن خام براي پوشش هزينه‌هاي تبعي توليد را با هماهنگي وزارت جهادكشاورزي تدوين كنند. اين سناريو لازم است به شكلي تدوين شود كه مزيت توليد دانه داخلي و واردات دانه سويا بر روغن خام سويا ارجحيت داشته باشد.
همچنين در راستاي پوشش هزينه محاسباتي سازمان حمايت براي نرخ روغن خانوار، مقرر شد گزارشي در راستاي تامين ضرر و زيان مربوطه تدوين و به ريس جمهور و وزير صنعت، معدن و تجارت ارائه شود.
در ادامه اين جلسه وضعيت توليد و بازار شكر نيز مورد بررسي قرار گرفت.
اعضاي شورا با اشاره به افزايش ضريب خودكفايي در توليد شكر و كاهش وابستگي به واردات اين كالا مقرر كردند در راستاي حمايت از كارخانه هاي توليد شكر، قيمت شكر توليدي در سال جاري با توجه به حمايت از خودكفايي و همچنين لحاظ شدن حقوق مصرف كننده بررسي و تعديل شود.
پيش بيني مي‌شود با تصميم اتخاذ شده افزايش عرضه شكر به رقابتي شدن بازار منجر شود.
اقتصام**9189**2025

سرخط اخبار اقتصاد