مسمومیت غذایی را درسفرهای نوروزی جدی بگیرید/ معرفی غذاهای مضر و سالم برای سفر

تهران-ایرنا- مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت درباره مسمومیت غذایی درسفرهای نوروزی هشدار داد و گفت: غذاهایی همچون كباب كوبیده، الویه و غذاهای آبكی بسیار فساد پذیرهستند.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از وزارت بهداشت، دكتر زهرا عبدالهی با بیان اینكه در ایام عید نوروز سفرهای نوروزی به اوج خود میرسد اظهاركرد: توجه به تغذیه و مواد غذایی مصرفی درسفر بسیار مهم است و با رعایت چند نكته ساده می توان از سفر خود بیشترین لذت را برد.
وی درادامه گفت: یكی از مواد غذایی مهم و حساس آب مصرفی است. از آب چشمه، نهر و رودخانه برای آشامیدن استفاده نكنید.همیشه آبهای بطری بسته بندی شده همراه داشته باشید و باقیمانده آب بطری را در پشت شیشه و زیرتابش نور خورشید قرار ندهید. اگر از سلامت آب در جایی بی‌اطلاعید، آن را بجوشانید و بعد مصرف كنید.
وی درباره مصرف غذا درطول سفرافزود: خوردن غذاهای شور، غذاهای كنسروی و انواع فست فودها كه غالبا در رستورانهای بین راهی، وجود دارد می تواند سلامت شما را به خطر بیاندازد.
« اگر به مسافرت می روید، سعی كنید غذای بیرون را خیلی كم مصرف كنید. اما اگرمجبور شدید در رستوران غذا میل كنید رستورانی را انتخاب كنید كه ظاهر رستوران، وضعیت كاركنان آن و شرایط بهداشتی محیط مناسب و كاركنان آن كارت بهداشتی معتبر داشته باشند.»
دكترعبدالهی گفت: در صورت مصرف مواد غذایی كنسروی قبل از مصرف 20 دقیقه بجوشانید و از مصرف كنسروهای بادكرده یا زنگ‌زده جداً خودداری كنید. توصیه می شود بجای سالاد و سبزی خوردن در رستورانها كه احتمال آلودگی آن زیاد است، ماست بخورید. یك راه ساده و مطمئن آن است كه از منزل با خود گوجه فرنگی و خیار و لیموترش شسته شده همراه داشته باشید و در رستوران در كنارغذایی كه سفارش می دهید، از گوجه فرنگی وخیار خرد شده كه همراه خود دارید استفاده كنید.
مدیردفتربهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت عنوان كرد: غذاهایی را كه با خود به سفر می برید نیم پزنكنید، یا ازهمان اول غذا را كامل بپزید یا اینكه درمقصد اقدام به پخت آن كنید. غذاهایی مثل كتلت و كوكو یا تخم مرغ پخته برای سفرمناسب هستند و غذاهایی مثل الویه و كباب كوبیده، كالباس و سوسیس بسیار حساس و فساد پذیرهستند.
دكترعبدالهی گفت: غذایی كه برای بین راه تهیه می كنید، نباید آبكی باشد. غذاهای آبكی مثل انواع خورش ها، سریعتر فاسد می شوند چون میكرب ها و باكتری ها در فضای مایع، محیط مناسب تری برای رشد و تكثیر دارند.همچنین غذایی را كه برای سفر آماده می كنید ، در طول راه كاملا خنك نگهدارید.
وی درادامه تاكیدكرد: بجای نوشابه های گازدار، همراه با غذا دوغ كم نمك و بدون گاز سفارش دهید. نوشابه های گازدار حاوی مقدار زیادی قند هستند مقدارزیادی كالری وارد بدن می كند كه نتیجه اش اضافه وزن وچاقی است. ممكن است بگویید از نوشابه های بدون قند ویا رژیمی استفاده میكنیم، ولی باید بدانید كه حتی نوشابه های بدون قند هم حاوی مقادیر زیادی فسفات هستند كه ازجذب كلسیم غذا كه برای استحكام استخوانها ضروری است، جلوگیری می كند و نتیجه اش در دراز مدت پوكی استخوان خواهد بود.
دكترعبدالهی درباره مصرف تنقلات درسفراظهاركرد: درطول راه به عنوان تنقلات، مقداری آجیل مثل نخودچی، كشمش، خرما، انجیر خشك، گردو، بادام، پسته و فندق كم نمك و یا تخمه های كم نمك بهمراه داشته باشید. این تنقلات بسیار سالم تر و كم ضررتر از چیپس، پفك و نوشابه های گازدارهستند. از خرید و مصرف چیپس هایی كه بصورت فله عرضه می شوند خودداری كنید.
«این نوع چیپس ها معمولا حاوی مقدار زیادی نمك و روغن است و ممكن است روغن مورد استفاده در تهیه آنها كیفیت مطلوبی نداشته باشد ،به این دلیل ، مصرف آنها حتی می تواند سرطانزا باشد.»
مدیردفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با اشاره به این كه بسیاری از افراد مایلند در طول مسیر، بساط پختن كباب و جوجه كباب برپا كنند كه غذای سالم، مطبوع و با كیفیتی خورده باشند توصیه كرد: باید توجه داشت كه گوشت و مرغ را از منزل و در ظرف یخ گذاشته و دقت كنید در طول راه و قبل از كباب كردن، كاملا سرد نگهداری شود. از گوشت هایی كه در هوای آزاد آویزان شده وبه فروش می رسند استفاده نكنید.
« انواع میكرب ها و تخم انگل ها با مصرف این گوشت ها كه ممكن است خوب هم پخته نشوند، به بدن منتقل می شود. درموقع تهیه كباب وجوجه كباب، مواظب باشید كه تمام قسمت های آن و بخصوص داخل آن كاملا حرارت دیده و بخوبی پخته شود تا درصورت وجود آلودگی احتمالی، با پختن از بین برود. كبابی كه خوب پخته شده باشد، قهوه ایی رنگ است و اگر قسمت داخل كباب هنوز قرمز رنگ است، به این معنی است كه پخته نشده و آلودگی احتمالی آن از بین نرفته است كه نتیجه اش مسمومیت غذایی همراه با اسهال، استفراغ ، دل درد و دل پیچه خواهد».
اجتمام/3377/1724
خبرنگار: سمانه زین العابدین * انتشار: حسین فتح الهی
۰ نفر