ژن چاقی در چه افرادی فعال تر است ؟

محققان انگلیسی بتازگی اعلام کرده‌اند که برخی افراد به طور ژنتیکی تمایل به مصرف چربی‌ها و موادغذایی چرب دارند که همین موضوع آنها را در معرض خطر ابتلا به چاقی قرار می‌دهد.

ژن چاقی در چه افرادی فعال تر است ؟به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، بعضی افراد همیشه از خوردن غذاهای چرب لذت می‌برند و گاهی حتی با توجه به چاقی و مشکلات عروقی که پیدا می‌کنند، باز هم به خوردن این غذاها علاقه‌مندند. دانشمندان دریافته‌اند که تمایل و علاقه به مصرف غذاهای چرب ریشه در ژنتیک افراد دارد.
 
 محققان به تازگی ژن مربوط به تمایل به مصرف غذاهای چرب را موسوم به ژن MC4R کشف کرده‌اند. بررسی آنها نشان می‌دهد که از هر هزار نفر، یک نفر دارای نسخه ناقصی از این ژن است که علاوه بر کنترل گرسنگی و اشتها، مقدار کالری سوخته‌شده بدن را نیز تحت کنترل دارد. جهش ایجاد شده در ژن MC4R یکی از شایع‌ترین علل ژنتیکی چاقی بیش از حد در خانواده‌هاست که به طور ارثی منتقل می‌شود.
 
محققان تحقیقی را انجام دادند که در آن تنها از مواد چرب و شیرین استفاده شده بود. آن‌ها مقداری از هر کدام از مواد را به افراد دادند و مابقی را به خود آن‌ها سپردند که از هر کدام دوست داشتند بخورند. نتایج به دست آمده نشان داد که ۱۴ نفر از افراد شرکت‌کننده در این آزمایش که دارای ژن MC4R بودند، در مقابل ۲۰ فرد لاغر و ۲۰ فرد چاق شرکت‌کننده، بیشتر از غذاهای چرب استفاده کردند.
 
بررسی‌ها نشان می‌دهد که حتی اگر ظاهر و طعم غذا را کنترل کنید، مغز قادر به شناسایی محتوای غذاست. مطالعات صورت گرفته حاکی از آن است که وجود ژن MC4R در بدن افراد باعث می‌شود، آن‌ها موادغذایی چرب را بر دیگر مواد اولویت دهند که همین امر باعث ذخیره بیشتر چربی در بدن می‌شود.

منبع:سلامت آنلاین
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.