۱۵ تیر ۱۳۹۵، ۸:۳۰
کد خبر: 82137703
T T
۰ نفر
دو جوان محقق براي نخستين بار موفق به توليد و تكثير گردوي پيوندي شدند

اروميه- ايرنا- مدير جهاد كشاورزي شهرستان خوي گفت: دو جوان محقق و باغدار خويي براي نخستين بار در كشور موفق به توليد و تكثير گردوي پيوندي در ارقام مختلف شدند.

به گزارش خبرنگار ايرنا، علي زينال زاده روز سه شنبه در بازديد از گلخانه توليد و تكثير گردوي پيوندي در ارقام ژنوتيپ مختلف در شهرستان خوي با بيان اينكه اين كار در سطح 1000 متر مربع محيط بسته گلخانه توسط اين دو جوان صورت گرفته است، اظهار كرد: اين دو جوان با اين كار خود توانستند ژنوتيپ هاي گردو تكثير و توليد كنند كه با محيط هاي مختلف آب و هوايي كشور سازكار باشد.
وي افزود: مجيد بزرگر و صفدر افشار دو جوان محقق خويي در طول هشت سال تلاش خود اقدام به جمع آوري و تحقيق بر روي ژنوتيپ هاي مختلف گردو در نقاط مختلف كشور كرده و با موفقيت در فضاي گلخانه اي اين ارقام را توليد و تكثير كردند.
زينال زاده اضافه كرد: ارقام هاي پيوندي معمولا در سال اول و دوم شروع به باردهي مي كنند و باردهي اقتصادي آن ها از سال چهارم و پنجم به بعد شروع مي شود.
مديرجهاد كشاورزي خوي گفت: اين ارقام توليدي پربار، مقاوم به سرماو گرما و آنتراكنوس بوده و اندازه مغز گردو بزرگ و باردهي آن در شاخه هاي جانبي هم وجود دارد.
مهندس زينال زاده اظهار كرد: با توجه با اينكه اين كار در گلخانه با موفقيت صورت گرفته، از گيرايي بالايي برخوردار بوده و ژنوتيپ هاي پيوندي در روي بيش از 20 گونه صورت گرفته است.
عملكرد بالاي اين ارقام پيوندي بيش از هفت تن گردو در هكتار است كه نسبت به ارقام پايه سه برابر بيشتر است.
در اين گلخانه بيش از سه هزار نهال از اين ژنوتيپ هاي پيوندي آماده عرضه در بين كشاورزان است.
استان آذربايچان غربي با 6 هزار هكتار سطح زير كشت، پنجمين استان در توليد و تكثير گردو در كشورمان است.
شهرستان 375 هزار نفري خوي در 134 كيلومتري شمال اروميه، مركز استان آذربايجان غربي واقع شده است.
7128/1905

سرخط اخبار استان‌ها