عملیات بزرگترین پروژه شبكه های فرعی آبیاری ناحیه عمرانی سوم اراضی پایاب سد خدا آفرین آغاز شد

اردبیل - ایرنا- عملیات بزرگترین طرح شبكه های فرعی آبیاری ناحیه عمرانی سوم اراضی پایاب سد خدا آفرین روز یكشنبه با حضور معاون معاون هماهنگی برنامه ریزی اقتصادی و توسعه منابع انسانی استانداراردبیل و رییس جهاد كشاورزی استان در بیله سوار مغان آغاز شد.

عدیل سروی رییس جهاد كشاورزی استان اردبیل در این آیین گفت: برای تكمیل ناحیه سوم عمرانی پایاب سد خداآفرین 15هزاركیلومتر لوله گذاری می شود و 388حوضچه بتنی و 134 دستگاه فیلتراسیون و همچنین 126كیلومتر جاده احداث خواهد شد كه در طول تاریخ دشت مغان بی سابقه بوده است .
وی به اهم اقدامات در ناحیه سوم عمرانی اشاره كرد و افزود: احداث شبكه فرعی آبیاری قطره ای شامل ۱۵۵مزرعه به وسعت سه هزار ۹۴۵ هكتار می باشد كه با مبلغ ۱۴۹ میلیارد ریال در مدت ۱۵ ماه به بهره برداری خواهد رسید.
وی با اشاره به اینكه 42هزار هكتار از اراضی پایاب سدخداآفرین در حوزه شهرستان بیله سوار است، افزود: ناحیه دوم اراضی پایاب سدخدآفرین در حال تكمیل است و سه درصد بیشتر از برنامه كاری زمانبندی شده در حال اجراء است.
او افزود: تغییر روش های آبیاری سنتی به مدرن و گسترش شیوه های آبیاری قطره ای و بارانی در زمین های زیر كشت شهرستان آغازی برای سرمایه گذاری و اشتغال در شهرستان های بیله سوار و پارس آباد خواهد بود كه با تكمیل این پروژه یك میلیون و 400تن به تولید محصولات كشاورزی استان اردبیل افزوده شده و به 5.7 میلیون تن خواهد رسید.
وی گفت: توسعه سیستم آبیاری نوین و مدیریت آب ، افزایش محصولات كشاورزی در منطقه با محوریت صادراتی به كشورهای اروپایی و همچنین توسعه محصولات كشاورزی با استفاده از تكنولوژی دانش بنیان ، ایجاد اشتغال در منطقه و همچنین توسعه صنایع تبدیلی در كنار این پروژه ها تنها گوشه ای از مزایای این پروژه در منطقه است.
سروی با اشاره به اینكه تاریخ دشت مغان شاهد سه تحول بزرگ عمرانی در منطقه بوده است عنوان كرد:احداث اولین كانال در منطقه اسلام آباد در سال 1328،احداث پایاب مغان و عملیات اجرای شبكه مغان در سال 1348 و از همه آنها مهمتر طرح پایاب سدخدآفرین است كه تحولی مهم و ماندگار در استان اردبیل به رقم خواهد زد.
وی اضافه كرد: در مناطق دیم‌خیز مغان و دیگر مناطق دیم‌خیز استان بهره ‌برداران و عشایر زحمتكش سال‌ های مدیدی است كه از خشكسالی و كمبود آب رنج می‌برند به همین منظور در استان به میزان 107 هزار هكتار برنامه‌ های مربوط به استفاده بهینه از منابع آبی در دست پیگیری و اجراست.
سروی اظهار امیدواری كرد كه این پروژه زودتر از موعد مقرر به بهره برداری برسد و با كارآفرینی در منطقه از مهاجرت بی رویه جوانان به كلانشهرهای بزرگ كاسته و زمینه لازم برای پیشبرد اهداف اقتصاد مقاومتی بیش از پیش در منطقه فراهم شود.
با اختصاص یك میلیارد دلار اعتبار برای مهار آب های مرزی استان اردبیل در جریان سفر سال 1392 رییس جمهوری در طول چهار سال 85 هزار هكتار از اراضی دیم استان به آبی تبدیل می شود.
مهم ترین بخش این طرح بزرگ مربوط به پایاب سد خدا آفرین می باشد.
خبرنگار: گیتی طالبی ** انتشار دهنده: سیفعلی موسی زاده
6016/6018

سرخط اخبار استان‌ها