۲۳ آبان ۱۳۹۶، ۱۰:۳۴
کد خبر: 82729960
T T
۰ نفر
كشت زعفران، انقلابي در كاهش مصرف بي رويه آب در بخش كشاورزي

سنندج - ايرنا - كشت زعفران و جايگزيني آن به جاي محصولاتي با نياز به آب فرآوان مانند چغندرقند و سيب زميني مي تواند انقلابي در زمينه كاهش مصرف بي رويه آب در بخش كشاورزي استان كردستان باشد.

به گزارش خبرنگار ايرنا، كردستان با مساحت 29 هزار كيلومتر مربع، داراي يك ميليون و 120 هزار هكتار زمين مستعد كشاورزي است كه از اين مقدار 120 هزار هكتار به صورت آبي و مابقي به صورت ديم كشت مي شود.
اين استان داراي هشت دشت وسيع به مساحت يك هزار و 627 كيلومترمربع مساحت است كه بيلان منفي و كسري ذخاير آبي آن معادل 722 ميليون مترمكعب است.
از بين دشت هاي كردستان سه دشت بزرگ و قلب حياتي كشاورزي استان شامل دشت هاي قروه، دهگلان و چهار دولي جزء دشت هاي ممنوعه (بيلان منفي) كسري مخاذن آبي در كشور هستند.
بحث كمبود آب و سهم بخش كشاورزي با توجه به خشكسالي هاي اخير از اهميت ويژه اي برخوردار است و در اين ميان سازمان جهاد كشاورزي با همكاري كشاورزان پيشرو اين استان برنامه هايي براي كشت زعفران دارد.
كشت اين محصول از چند سال قبل در كردستان آغاز شد و هر سال بر تعداد كشاورزان زعفران كار استان نيز افزوده مي شود.
كارشناس امور باغباني جهاد كشاورزي كردستان در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار كرد: كشت زعفران از سه سال قبل در استان آغاز شد و اكنون بيش از 18 هكتار از مزارع به كشت اين محصول اختصاص پيدا كرده است.
محمد مرادي افزود: هر چند زغفران استان كردستان بدليل نوپا بودن مزارع به برداشت نهايي و به باروري نرسيده و پيش بيني برداشت امسال زعفران از مزارع استان 10 تا 12 كيلوگرم است.
وي اضافه كرد: يكي از مقوله هاي مهم در بحث كشت زعفران نياز كم اين محصول به آبياري است كه مصرف آب براي كشت اين محصول در برابر محصولاتي با نياز آبي بالا مانند چغندرقند و سيب زميني، قابل مقايسه نيست.
مرادي گفت: مزارع زعفران در طول سال 2 تا 4 بار به آبياري نياز دارد كه در مجموع چهار هزار و 500 مترمكعب براي هر هكتار است حال آنكه محصولاتي مانند چغندرقند براي هر هكتار 10 تا 12 هزار مترمكعب آب مصرف مي كنند.
وي يادآور شد: با توجه به شرايط آب و هوايي كردستان و ميزان بارش باران در مناطق غربي استان، نياز به آبياري مزارع نيز كاهش پيدا مي كند.
كارشناس امور باغباني جهاد كشاورزي كردستان با اشاره به بارش پاييزه و سرماي زودهنگام در اين استان اضافه كرد: كارشناسان اين سازمان برنامه هايي براي شناسايي و كاشت ارقام پربازده و سازگار با آب و هواي منطقه را در دستور كار دارند.

**دهگلان قطب كشت زعفران كردستان
كارشناس مسئول باغباني جهاد كشاورزي دهگلان مي گويد: اين شهرستان يكي از قطب هاي كشت زعفران در استان كردستان است و هر سال بر تعداد كشاورزان زعفران كار اين منطقه افزوده مي شود.
مينا وطن دوست افزود: هم اكنون 6 نفر از كشاورزان اين شهرستان به صورت حرفه اي به كشت زعفران مشغول هستند و بيش از يك هكتار از مزارع دهگلان به كشت زغفران اختصاص پيدا كرده و چندين مزرعه ديگر براي كشت اين محصول آماده سازي شده است.
به گفته وي، كارشناسان اداره ترويج جهاد كشاورزي ضمن برگزاري دوره هاي آموزشي، در نوبت هاي مختلف به مزارع زعفران سركشي كرده و راهنمايي و مشاوره هاي لازم را در اختيار زعفران كاران قرار مي دهند.
وي اضافه كرد: كشت زعفران مانند كشت ديگر محصولات معمول مانند گندم، جو و نخود نيست و شرايط و ويژگي هاي خاصي دارد و كارشناسان بايد در مراحل كاشت، داشت و برداشت كشاورزان را راهنمايي كنند.
وطن دوست گفت: كشت اين محصول بايد در خاك هاي آهكي با بافت رسي - شني انجام شود و مراحل آبياري و استفاده از كودهاي مختلف بايد بر اساس اصول و استانداردهاي لازم باشد.
به گفته كارشناسان زراعت، كردستان يكي از خواستگاه هاي قديمي زعفران در كشور است حتي گونه هاي وحشي از زعفران در مناطق مختلف اين استان رويش پيدا مي كند.
زعفران كه از آن به عنوان طلاي سرخ ياد مي شود، علاوه بر سودآوري خوبي كه براي كشاورزان دارد، مي تواند پاي ديگر صنايع تبديلي و تكميلي وابسته به خود را به كردستان باز كند و از طرفي ديگر وابستگي كشاورزي استان را به منابع آبي كاهش دهد.
كشت زعفران به عنوان يك محصول جديد و ناآشنا براي كشاورزان كردستاني نيازمند حمايت ها و راهنمايي هاي كارشناسان اين حوزه است و مسئولان بايد ضمن شناسايي كشاورزان پيشرو زمينه را براي گسترش سطح زيركشت زعفران افزايش دهند.
خبرنگار: عبدالله رحماني ** انتشار دهنده: مجيد سليماني
3020/9102

سرخط اخبار استان‌ها