شركت های سهامی زراعی و كشت و صنعت دردریافت زمین از اراضی پایاب سد خداآفرین امتیاز ویژه دارند

اردبیل - ایرنا - مدیر امور اراضی سازمان جهاد كشاورزی استان اردبیل گفت: در نظام بهره برداری از اراضی پایاب سد خدا آفرین شركت های سهامی زراعی و كشت و صنعت ها از امتیاز بالایی برخوردار هستند.

به گزارش ایرنا ، روح الله نوروز زاده روز دوشنبه در جلسه تشریح روند اجرایی نظام های بهره برداری اراضی پایاب سد خدا آفرین افزود: اگر بهره برداران بخواهند به صورت یك تشكل همانند شركت كشت و صنعت زمین داشته باشند ، از اراضی پایاب سد خدا آفرین زمین بیشتر و نیز سریع تر در اختیار آنها قرار می گیرد.
وی بیان كرد: در بحث مربوط به واگذاری اراضی پایاب سد خدا آفرین به عشایر منطقه نیز سه برابر عرف محل زمین به آنها اختصاص داده خواهد شد.
او همچنین گفت: تمهیداتی پیش بینی شده كه بهره بردارانی كه قبل از اجرای طرح اراضی پایاب سد خدا آفرین زمین های بیشتری را مورد استفاده و بهره وری قرار می دهند از سهم بیشتری نیز بهره مند شوند.
مدیر امور اراضی استان اردبیل در ادامه افزود: در بحث تداخل قشلاقات عشایر با منابع طبیعی هیچ مشكلی وجود ندارد ، قراردادهای متعددی با مشاوران انجام شده و پرونده ها برای بررسی و ابراز نظر در اختیار آنها قرار گرفته و اگر بهره بردار بر اساس قانون و مستندات صاحب زمین مورد بحث باشد سند به نام وی صادر خواهد شد.
به گزارش ایرنا از روابط عمومی جهاد كشاورزی اردبیل ، وی در زمینه مشكلات تداخلی كه برخی از زارعان شهرستان بیله سوار دارند گفت: اگر اصلاحیه ای در دستور العمل رفع تداخل صادر شود و قانون اجازه دهد به تناسب عرف محلی زمینی نیز برای این عده از اشخاص داده خواهد شد تا در آن كشت و زرع كرده و وضعیت معیشتی خود را بهبود دهند.
طرح پایاب سد خداآفرین از سال 92 در حال اجراست و با اجرای آن بیش از 62 هزار هكتار از اراضی دیم منطقه آبی خواهد شد. این طرح در كنار مهار آب های مرزی با یك میلیارد دلار اعتبار در حال اجراست.
شركت كشت و صنعت و دامپروری مغان در پارس آباد با داشتن اراضی وسیع كشاورزی ، حدود 2 هزار و 600 هكتار باغ های میوه ، مجتمع بزرگ دامپروری ، كارخانه های قند ، لبنیات ، فرآوری میوه و چند واحد تولیدی دیگر یكی از شركت های منحصر بفرد كشور است.
شركت كشت و صنعت و دامپروری پارس نیز مابین شهرستان های پارس آباد و بیله سوار مغان پس از كشت و صنعت مغان به عنوان دومین بنگاه بزرگ اقتصادی استان اردبیل دارای یك هزار و 540 هزار هكتار باغ میوه مكانیزه و یك هزار و 300 هكتار مزارع آبیاری تحت فشار است.
خبرنگار: گیتی طالبی ** انتشار دهنده: سیفعلی موسی زاده
6016/6018

سرخط اخبار استان‌ها