Iranian Agriculture News Agency

مجری طرح دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی:

پایداری گندم فقط با کشت کلزا امکان‌پذیر است/ 300 میلیارد تومان اعتبار به دانه روغنی اختصاص یافت

اولویت نخست وزارت جهاد کشاورزی، پایداری تولید گندم و سپس تأمین علوفه برای دام و طیور و تأمین روغن مورد نیاز در کشور است که در این راستا امسال ۳۰۰ میلیارد تومان بودجه برای دانه‌های روغنی در نظر گرفته شده تا مشوق‌های لازم برای کشاورزان و زیرساخت‌های آن تأمین شود.

به گزارش ایانا از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی، مجری طرح دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی گفت: بیش از ۹۰ درصد نیاز کشور به روغن از طریق واردات تأمین می‌شود، در حالی که برای پایداری گندم، تأمین خوراک دام و طیور و نیاز کشور به روغن لازم است در این زمینه خودکفا شویم.

علیرضا مهاجر افزود: دولت به پشتیبانی رهبر معظم انقلاب، طرح اقتصاد مقاومتی را تدوین کرده است که مهم‌ترین طرح آن، تولید دانه‌های روغنی است و در راستای حمایت از تولیدکنندگان و بهره‌برداران دانه‌های روغنی، تصویب بودجه ۳۰۰میلیارد تومانی برای تشویق این بخش مورد تصویب قرار گرفت.

وی خاطرنشان کرد: اولویت نخست وزارت جهاد کشاورزی، پایداری تولید گندم و سپس تأمین علوفه برای دام و طیور و تأمین روغن مورد نیاز در کشور است که در این راستا امسال ۳۰۰ میلیارد تومان بودجه برای دانه‌های روغنی در نظر گرفته شده تا مشوق‌های لازم برای کشاورزان و زیرساخت‌های آن تامین شود.

مجری طرح دانه‌های روغنی با بیان اینکه بیش از 50 درصد بذور داخلی و خارجی و نیز بذور یارانه‌دار مورد نیاز بهره‌برداران تأمین شده است، ادامه داد: امیدواریم در سال آینده که قرار است در گندم خودکفا شویم، پایداری این محصول با دانه روغنی کلزا تحقق یابد و در سطح کشور در تمامی مزارع در تناوب با گندم کشت شود.

مهاجر تصریح کرد: امسال برای هر هکتار، 2.5میلیون تومان وام با بهره ۱۲ درصدی برای کشت هر هکتار به کلزا کاران پرداخت خواهد شد.

وی یادآور شد: بیشترین افزایش قیمت در نرخ تضمینی محصولات کشاورزی امسال در نرخ تضمینی دانه‌های روغنی اعمال شده است و در حال حاضر بیشتر از 60 درصد از دانه های روغنی کلزا در سطح کشور برداشت شده است و پول کلزاکاران به موقع بعد از خرید محصولات دانه‌های روغنی به آنها پرداخت شده است.

مهاجر در پایان تأکید کرد: تولید کلزا از اوایل فروردین ماه آغاز و تا مرداد ماه ادامه دارد و در کنار آن سایر دانه‌های روغنی نیز کشت می‌شود./

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید