۱۴ دی ۱۳۹۴، ۱۵:۲۸
کد خبر: 81906897
T T
۰ نفر
رئیس كمیسیون كشاورزی مجلس: ایران توان تامین 30 درصد غذای حلال جهان را دارد

تهران- ایرنا- رئیس كمیسیون كشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی گفت: بخش كشاورزی در صورت تهیه الزامات و امكانات قادر به قابلیت تامین 30 درصد غذای حلال جهان، فراهم كردن زیرساخت ها و مدیریت سالیانه اشتغال یك میلیون نفر است.

«عباس رجایی» دوشنبه در سی‌امین دوره انتخاب و معرفی نمونه‌های ملی بخش كشاورزی، افزود: حاضرم مطالبی را كه به آن اشاره كردم، با سند و دلیل بیان كنم.
رجایی گفت: بخش كشاورزی پایه اقتصاد مقاومتی است و معتقدیم باید به زیرساخت‌های بخش كشاورزی در برنامه ششم توسعه توجه شود و این مهم در اولویت برنامه قرار گیرد.
وی تصریح كرد: نقدینگی در بخش كشاورزی یك زیرساخت به‌شمار می‌رود، درحالی كه تنها منبع تامین‌كننده نقدینگی در بخش كشاورزی، بانك كشاورزی است كه باید سرمایه آن افزایش یابد اما نتیجه مطلوب حاصل نشده است.

** احتمال تشكیل سازمان توسعه تجارت كشاورزی در برنامه ششم توسعه
رئیس كمیسیون كشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی تاكید كرد بازاررسانی محصولات كشاورزی باید وابسته به این بخش باشد.
وی گفت: تصور می كنم با همكاری وزارت جهاد كشاورزی بتوانیم در برنامه ششم توسعه، سازمان توسعه تجارت بخش كشاورزی را شكل دهیم و این ضرورت وجود دارد سازمانی به نام سازمان تجارت كشاورزی در بخش كشاورزی ایجاد كنیم كه این امر به همكاری دولت نیازمند است.

** تامین كسری بودجه از طریق پول مجازی
رجایی به سخنان معاون اول رئیس جمهوری درباره كسری 80 میلیارد دلاری اشاره كرد و گفت: برای جبران این كسری به طور یقین نباید به دنبال پول حقیقی باشیم بلكه می‌توان با خلق پول مجازی، این كسری را جبران كرد.
رئیس كمیسیون كشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی برای كمك به طراحی و ردیابی پول مجازی اعلام آمادگی كرد.
وی تصریح كرد: در حوزه گاز، مخزن هایی برای ذخیره تهیه شد. آیا در مورد آب نیز چنین اقدامی صورت گرفته است؟
رئیس كمیسیون كشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی افزود: بر اساس قانون برای افزایش بهره‌وری بخش كشاورزی باید بازده تولید آب را 15 درصد افزایش دهیم؛ درحالی كه اعتبار بخش آبخیزداری، بیابان‌زدایی و تجهیز و نوسازی زمین ها، كم است و باید افزایش یابد.
رجایی اضافه كرد: در دو سال گذشته در حوزه تامین آب كشاورزی گام‌های خوبی برداشته شده و مجلس و دولت هم اقدام هایی را انجام داده‌اند اما باید بیشتر سرمایه‌گذاری كرد.

** مشكلات بیمه بخش كشاورزی حل نمی شود
رئیس كمیسیون كشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی گفت: هنوز در زمینه بیمه كشاورزی مشكل وجود دارد. ما بیمه را به حوادث غیرمترقبه وصل كرده‌ایم اما حوادث غیرمترقبه چه ربطی به مسائل بیمه كشاورزی دارد؟
رجایی ادامه داد: در قانون بیمه باید سهمی را كشاورز و سهمی را دولت بپردازد اما دولت یا سهم خود نمی‌پردازد یا آنقدر كه باید، نمی‌پردازد.
رجایی به تخصیص 25 هزار میلیارد ریال وام خرید خودرو از سوی دولت گریزی زد و گفت: چرا با اینكه قول‌هایی برای تامین منابع مالی مكانیزاسیون كشاورزی داده شده است، برای كشاورزی سهمی در نظر گرفته نمی‌شود؟
وی گفت: توسعه صنایع تبدیلی و تامین بذر از مسائلی است كه باید در برنامه ششم توسعه مورد توجه قرار گیرد.
بر پایه تازه ترین بررسی موسسه پژوهش‌های برنامه‌ریزی، اقتصاد كشاورزی و توسعه روستایی وابسته به وزارت جهاد كشاورزی كه اوایل دی ماه امسال منتشر شد، حیات اقتصادی 28 درصد جمعیت ایران به كشاورزی پیوند خورده و سهم بخش كشاورزی از تولید ناخالص داخلی 32.6 درصد است.
اقتصام(3)9186**1961
۰ نفر