۲۰ خرداد ۱۳۹۵، ۱۰:۱۸
کد خبر: 82106195
T T
۰ نفر
باغداران مركبات شرق و مركزي مازندران مبارزه با آفت شپشك را شروع كنند

ساري-ايرنا-مدير حفظ نباتات سازمان جهاد كشاورزي مازندران گفت: بر اساس نمونه برداري هاي انجام شده توسط كارشناسان ،بهترين زمان مبارزه با آفت شپشك باغ هاي مركبات شرق و مركزي استان از امروز بيستم خرداد تا پنجم تيرماه است.

عبدالرحمان زاغي روز پنجشنبه در گفت و گو با ايرنا افزود: بررسي هاي كميته پيش آگاهي مركبات مازندران نشان مي دهد كه تخم ريزي حداكثري شپشك ها روي درختان مركبات شرق و مركزي استان انجام شده است.
وي اضافه كرد: از آنجاييكه شرايط آب و هوايي شرق و مركزي استان مازندران گرم تر از غرب استان است،بيان داشت: باغداران شهرهاي غرب از نور تا رامسر استان مازندران از بيست و پنجم خرداد مبارزه با آفت شپشك را انجام بدهند.
زاغي به باغداران مازندران گفت: در مبارزه با آفت شپشك از روغن امولسيون شونده همراه با حشره كش و كنه كش براي سلامت و شادابي باغ حداكثر سه ليتر در يك هزار ليتر آب استفاده كنند.
وي تاكيد كرد كه باغداران مبارزه را قبل از ساعت 10 صبح و در بعدازظهر ها نيز از ساعت 16 انجام بدهند تا درجه حرارت هوا بيش از 33 درجه سانتي گراد نباشد.
مديرحفظ نباتات سازمان جهاد كشاورزي مازندران تصريح كرد: توصيه ما به باغداران اين است قبل از مبارزه با آفات و عوامل بيماري زا ضمن ارائه نمونه هاي آلوده جمع آوري شده از باغ مركبات با كارشناسان حفظ نباتات مراكز جهاد كشاورزي، مديريت جهاد كشاورزي و كلينيك هاي گياه پزشكي مشاوره و با نسخه گياه پزشكي نسبت به تهيه سموم حشره كش و كنه كش از فروشگاه هاي مجاز و معتبر در قبال اخذ فاكتور اقدام شود.
زاغي گفت: با توجه به شرايط جوي هوا به منظور جلوگيري از تنش هاي خشكي، آبياري درختان قبل از مبارزه شيميايي ضروري است.
وي افزود: باغداران از سموم و روغن هاي امولسيون شونده كه در ظروف اصلي و پلمب شده داراي برچسب مشخصات كامل است، اطمينان حاصل كنند.
مدير حفظ نباتات جهاد كشاورزي مازندران تصريح كرد :باغداران از اختلاط سموم توصيه شده با كودهاي شيميايي هنگام محلول پاشي به طور جدي خودداري كنند.
زاغي به اهميت رعايت نكات ايمني در زمان سمپاشي اشاره كرد و گفت: باغداران استفاده از لباس مخصوص سم پاشي، ماسك، عينك، كلاه، سيگار نكشيدن هنگام سم پاشي و شستن اعضاي آلوده بدن بلافاصله پس از اتمام كار با آب و صابون را جدي بگيرند.
مازندران 110هزار هكتار باغ مركبات دارد كه سالانه بيش از دو ميليون و 200هزار تن انواع مركبات به ويژه پرتقال از ان برداشت مي شود.
6990/1899

سرخط اخبار استان‌ها