۲۹ مهر ۱۳۹۵، ۲۱:۳۳
کد خبر: 82274456
T T
۰ نفر
معاون وزير جهاد كشاورزي: به شركت كنندگان در طرح تجميع اراضي يارانه تعلق مي گيرد

شيراز- ايرنا- معاون وزير جهاد كشاورزي در امور باغباني گفت: به كشاورزاني كه در طرح تجميع اراضي شركت مي كنند تا 85 درصد يارانه پرداخت مي شود و اين فرصت بسيار خوبي براي بهره برداران و تجميع اراضي آنهاست.

به گزارش ايرنا محمد علي طهماسبي، پنجشنبه در نخستين جشنواره مردمي انار و گردشگري كه در بخس فاروق از توابع شهرستان مرودشت برگزار شد، افزود: اين معاونت همچنين استفاده از تكنيك هاي جديد، اصلاح باغ ها، بهره گيري از ارقام جديد و پر محصول را در دستور كار خود قرار داده است.
وي همچنين به باغداران توصيه كرد براي محصولات شاخص خود پيگير دريافت نشان ثبت جغرافيايي باشند.

** ضرورت تغيير كشاورزي از حالت معيشتي به اقتصادي
نماينده مردم شهرستان هاي مرودشت، ارسنجان و پاسارگاد در مجلس شوراي اسلامي هم در اين جشنواره گفت:
مهمترين تهديد آينده كشور ما مساله آب است و براي مقابله با اين تهديد بايد بهره وري آب در بخش كشاورزي را بالا ببريم.
محمد مهدي برومندي افزود: هم اينك سطح زير كشت زراعت كشور 6ميليون هكتار است كه از اين ميزان 1.5ميليون هكتار به سامانه هاي نوين آبياري مجهز شده است و براي بهره وري هر چه بيشتر از منابع آب بايد مابقي اين اراضي نيز
به اين سامانه مجهز شود.
اين نماينده مجلس بيان داشت: با توجه به اهميت موضوع آب، براي نخستين بار در كشور كميته امنيت آب در مجلس شوراي اسلامي تشكيل شده است.
برومندي ادامه داد: اگر به دنبال توسعه كشور هستيم، بايد به بخش كشاورزي توجه اصولي و ويژه اي داشته باشيم همچنان كه مشاهده مي كنيم شماري از كشورهاي پيشرفته دنيا به دليل توجه به اين بخش به پيشرفت و توسعه دست يافتند.
وي افزود: يكي از اهداف بسيار مهم دولت و مجلس شوراي اسلامي، توجه ويژه به مساله توسعه روستاهاست اما بايد
بكوشيم كه كشاورزي را از حالت معيشتي به كشاورزي اقتصادي تغيير دهيم و براي رسيدن به اين مهم ضروري است ضريب مكانيزاسيون، درصد ماده آلي خاك، توسعه گلخانه ها، ميزان افزايش توليد در واحد سطح و استفاده از بذور گواهي شده در دستور كار قرار گيرد.
سيد علاء الدين خادم، نماينده مردم شهرستان سپيدان در مجلس شوراي اسلامي هم گفت: رويكرد مجلس به حوزه كشاورزي، تخصصي و علمي است و تمام تلاش خود را براي كاستن از مشكلات كشاورزان بكار مي گيرد.
رئيس سازمان جهاد كشاورزي استان فارس هم در اين جشنواره بيان داشت: اين استان به دليل دارا بودن اقليم هاي متنوع در توليد محصولات از تنوع قابل توجهي برخوردار است و مي توان گفت، فارس به ويترين باغباني كشور تبديل شده است.
محمد مهدي قاسمي افزود: اين استان همچنين پيشتر انبار غله كشور بود ليكن به دليل چالش آب، در زمينه زراعت با مشكل مواجه است و اميدواريم با استفاده از روش هاي نوين آبياري بتوانيم براين مشكلات غلبه كنيم.
وي بيان داشت: در عرصه كشاورزي به دنبال توليد محصول به صورت زنجيره اي هستيم يعني از ابتدا تا انتهاي توليد و تا مرحله مصرف، يك محصول را كنار هم ببينيم و با كاهش قيمت تمام شده محصولات، هم رضايت مصرف كننده را تامين كنيم و هم اقتصاد كشاورزي را بهبود بخشيم.
قاسمي اظهار داشت: با جديت در پي تشكيل زنجيره توليد انار هستيم و اميدواريم اين موضوع به عنوان نخستين زنجيره توليد محصولات كشاورزي در استان فارس مد نظر قرار گيرد.
رئيس سازمان جهاد كشاورزي در بخش ديگري از مطالب خود گفت: اين سازمان پيگير دريافت اعتبار لازم براي ايجاد 12 قنات در منطقه فاروق است.
در بخشي از اين جشنواره از كتاب 'فاروق شهري از ولايت استخر فارس' رونمايي شد.
بخش فاروق در فاصله 30 كيلومتري شهرستان مرودشت و اين شهرستان در 45 كيلومتري شمال شيراز واقع شده است.
2027 /6118
خبرنگار: سيد احمد نجفي ** انتشار دهنده: پرويندخت پاردسويي شيرازي

سرخط اخبار استان‌ها