۱۵ تیر ۱۳۹۷، ۱۳:۲۳
کد خبر: 82963323
T T
۰ نفر

برچسب نشانگر تغذيه ضرورتي براي ارتقاي سلامت

۱۵ تیر ۱۳۹۷، ۱۳:۲۳
کد خبر: 82963323
برچسب نشانگر تغذيه ضرورتي براي ارتقاي سلامت

اروميه- ايرنا- نشانگرهاي رنگي تغذيه كه چندسالي است بر روي اغلب مواد غذايي در كشورمان ديده مي شود، ضرورتي براي ارتقاي سلامت و كاهش بيماري هايي نظير ديابت و چربي خون است ولي هنوز اين ضرورت در جامعه احساس نشده و نيازمند فرهنگ سازي در بين مصرف كنندگان است.

به گزارش ايرنا، تغذيه مهمترين عامل در بهبود وضعيت سلامتي يا بدتر كردن شاخص هاي سلامت در بين افراد مختلف جامعه است و طبق آموزه هاي اسلامي و يافته هاي طب سنتي و مدرن، مهمترين شاخص سلامت هر فرد به ميزان و نوع دريافت او از غذاهاي مختلف برمي گردد.
كنترل استفاده از مواد غذايي پرخطر براي آحاد جامعه به ويژه افراد بزرگسال و كهنسال از جمله مواردي است كه مي تواند از بروز بيماري هاي مختلف مزمن از جمله ديابت، فشار خون بالا، چاقي و بيماري هاي ثانويه نظير مشكلات قلبي عروقي، سكته هاي مغزي و قلبي و حتي مرگ بكاهد.
به منظور كاهش استفاده از مواد غذايي پرخطر و كاهش كالري ورودي به بدن، برچسب هاي نشانگر رنگي در كشور طراحي شده كه با تلاش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي بر روي همه مواد غذايي مي شود و شهروندان مي توانند با مطالعه اين برچسب و مشاهده رنگ هاي مختلف بر روي آن، مواد غذايي مناسب خود را انتخاب و خريداري كنند.
قند، نمك و چربي در كنار ميزان كالري از جمله مواردي است كه در برچسب هاي نشانگر رنگي تغذيه به آن توجه شده و ميزان خطر ورود هركدام از اين مواد به بدن نيز نشان داده شده است.
معاون غذا و داروي دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي و درماني آذربايجان غربي در اين خصوص به خبرنگار ايرنا گفت: توجه به برچسب نشانگر رنگي تغذيه اي عاملي موثر در جلوگيري از ابتلا به بيماري هاي غيرواگير است.
جلال غفارزاده افزود: خانواده ها در هنگام خريد محصولات بسته بندي و مواد غذايي مورد نياز به اطلاعات موجود در برچسب نشانگر رنگي تغذيه اي كه به رنگ هاي قرمز، زرد و سبز است، بايد توجه ويژه داشته باشند تا سلامت در انتظار آنان باشد.
وي بيان كرد: به دليل اهميت بيماري هاي غيرواگير، سازمان بهداشت جهاني در خصوص توجه به مواد غذايي مصرفي هشدار داده كه در بين كشورها، ايران نخستين كشوري است كه موفق به اجراي طرح نشانگر رنگي تغذيه اي بر روي بسته بندي محصولات غذايي شده است.
وي اضافه كرد: نشانگر رنگي تغذيه‌اي اين امكان را به خريدار مي‌دهد كه نوع تغذيه خود را متناسب با رژيم غذايي و وضعيت جسماني خود انتخاب كند.
غفارزاده افزود: در سال هاي گذشته وجود غذاي كافي و بهداشت مواد غذايي داراي اولويت و اهميت بود ولي اكنون علاوه بر بهداشت مواد غذايي، تناسب غذا و ميزان مواد اوليه موجود نيز داراي ارزش ويژه است.
معاون غذا و داروي دانشگاه علوم پزشكي آذربايجان غربي گفت: افزايش روزافزون بيماري هاي غير واگير در دنيا هشداردهنده است و در حال حاضر بيماري‌هاي غيرواگير از جمله ديابت، فشار خون بالا، چربي خون بالا، بيماري‌ هاي قلبي عروقي، سكته‌هاي مغزي- قلبي و انواع سرطان مهمترين علت مرگ و مير در جهان و ايران به شمار مي‌رود.
وي ادامه داد: الگوي غذايي نامناسب به صورت مصرف زياد قند، نمك و چربي مهمترين دليل ابتلا به بيماري‌هاي غير واگير است و پيامد مصرف زياد مواد قندي و چربي و روغن، اضافه وزن و چاقي است.
مدير اداره نظارت بر مواد غذايي، آشاميدني، آرايشي و بهداشتي معاونت غذا و داروي آذربايجان غربي نيز گفت: نشانگر رنگي تغذيه اي بر روي بسته بندي تمامي محصولات غذايي و آشاميدني در استان درج شده است.
قادر حاجي قليزاده افزود: برچسب گذاري تغذيه اي اصلي ترين وسيله تبادل اطلاعات بين توليدكنندگان و فروشندگان محصولات خوراكي با خريداران و مصرف كنندگان است و اين برچسب گذاري امكان اطلاع رساني سريع را به مصرف كنندگان انواع محصولات مي دهد.
وي اضافه كرد: با توجه به نياز مصرف كنندگان در سنين مختلف و همچنين به دليل تنوع مواد غذايي در كشور، بحث برچسب گذاري محصولات از اهميت ويژه اي برخوردار است.
وي ادامه داد: هر محصول غذايي و آشاميدني كه ملزم به درج نشانگر رنگي تغذيه اي است، بدون درج اين نشانگر مجاز به عرضه در بازار نيست و برچسب گذاري تغذيه اي بر روي تمامي مواد غذايي بسته بندي شده آماده فروش اعم از توليد داخل و وارداتي مشمول اخذ پروانه ساخت، پروانه بهداشتي ورود و شناسه نظارت و مشاغل خانگي مطابق با قانون مواد خوراكي، آشاميدني، آرايشي و بهداشتي درج مي شود.
وي گفت: پنج فاكتور شامل چربي، اسيد چرب ترانس، نمك، قند و كالري به شكل چراغ راهنماي سه رنگ (سبز، قرمز و زرد) روي محصولات درج مي شود كه رنگ سبز حاكي از عدم محدوديت مصرف است.
وي ادامه داد: رنگ زرد نشان احتياط و رنگ قرمز نيز نشان محدوديت مصرف است.
دكتر علي افشاني نيز در گفت و گو با خبرنگار ايرنا با اشاره به اينكه برخي از اجزاء مواد غذايي از قبيل چربي، قند ها يا نمك براي برخي افراد در سنين مختلف يا براي افراد داراي بيماري هاي مختلف مي تواند مفيد يا مضر باشد، گفت: به عنوان مثال افراد داراي فشار خون نبايد مواد غذايي حاوي نمك زيادي را مصرف كنند و اين افراد مي تواند با توجه به نشانگر رنگي تغذيه اي، از خريد مواد غذايي با نمك بالا خودداري كنند.
اين پزشك اروميه اي ادامه داد: مصرف كننده از طريق جدول نشانگرهاي رنگي مصرف كننده ميزان مصرف قند، نمك، چربي و اسيد چرب ترانسي كه از طريق مصرف فرآورده هاي غذايي دريافت مي كند را مي داند و از اين طريق رژيم غذايي روزانه خود را مديريت مي كند.
وي تاكيد كرد: داشتن يك رژيم غذايي متعادل و متنوع در پيشگيري از ابتلا و محدود كردن بيماري هاي مزمن بسيار موثر است و از نكات مهم در يك رژيم غذايي سالم كنترل ميزان دريافت روزانه قند و نمك و چربي و انژي (كالري) به شمار مي رود كه به همين دليل سازمان غذا و دارو كليه كارخانجات مواد غذايي را ملزم به درج جدول نشانگر رنگي بر روي بسته بندي محصولات خود كرده است.
وي تاكيد كرد: در كنار الزام كارخانه هاي توليدي براي استفاده از اين نشانگر رنگي، توجه مردم به اين نشانگر نيز بسيار حائز اهميت است و شهروندان بايد توجه ويژه اي به اين امر داشته باشند.
وي ادامه داد: برخي افراد كه بيماري هاي زمينه اي نيز دارند، در هنگام خريد به اين نشانگر توجه نمي كنند و همين امر ميزان قند يا فشار خون آنان را بالا مي برد؛ در حالي كه اگر در هنگام خريد، رنگ قرمز بر روي واژه قند يا نمك محصول را مي ديدند، آن را خريداري نمي كردند.
دكتر افشاني اضافه كرد: خريد آگاهانه محصولات توليدي مي تواند در توسعه بهداشت و سلامت جامعه موثر باشد و در اين خصوص اهتمام خانواده ها و خريداران مهمترين اصل به شمار مي رود.
به گزارش ايرنا با توجه به الزام قانوني براي توليدكنندگان، مردم نيز بايد در راستاي حفظ سلامت، خود را ملزم به توجه به اين نشانگر تغذيه اي كنند تا شاخص هاي سلامتي روز به روز افزايش يابد.
8137 /3072
گزارش از: سيده فاطمه سجادي

سرخط اخبار استان‌ها