بررسی طرح تشکیل صندوق پژوهش و فناوری در شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان گیلان

روز شنبه مورخ ۴ اردیبهشت جلسه « طرح تشکیل صندوق پژوهش و فناوری در شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان گیلان » با حضور استاندار گیلان، مسئولین اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی استان و جمعی از مدیران و مسئولان استان در سالن شهید انصاری استانداری گیلان برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین ، به نقل از روابط عمومی پارک علم و فناوری استان گیلان ، روز شنبه مورخ ۴ ارديبهشت جلسه « طرح تشكيل صندوق پژوهش و فناوري در شوراي گفتگوي دولت و بخش خصوصي استان گيلان » با حضور استاندار گيلان، مسئولين اتاق بازرگاني صنايع، معادن و كشاورزي استان و جمعي از مديران و مسئولان استان در سالن شهيد انصاري استانداري گيلان برگزار شد.

در اين جلسه ابتدا، آقاي تيزهوش رييس محترم اتاق بازرگاني و صنايع، معادن و كشاورزي رشت، ضمن خيرمقدم و تشكر از حضور استاندار گيلان و مديران و مسئولان استان با اشاره به ابلاغ سياست‌هاي مقاومتي گفت: اجراي سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي وظيفه تمام دستگاه‌هاي استان مي‌باشد.
رييس پارك علم و فناوري گيلان به عنوان اولين سخنران در اين جلسه ضمن تشكر از حاضرين در خصوص ايجاد صندوق نوآوري و شكوفايي استان گفت: با توجه به نقشه جامع علمي كشور براي جهت دادن به چرخه علم فناوري و نوآوري به ايفاي نقش موثرتر در اقتصاد، نياز به ايجاد ظرفيت‌هاي تجاري‌سازي داريم تا شاهد افزايش نقش علم و فناوري در توانمندسازي و ارتقاي بهره‌وري در بخش‌هاي صنعتي و توليدي، خدمات تخصصي و عمومي باشيم.
دكتر متقي طلب در خصوص شاخص‌هاي تعيين ظرفيت تجاري‌سازي فناوري گفت: براي تعيين ظرفيت تجاري‌سازي، ارزيابي‌هاي مختلفي صورت مي‌گيرد كه مهمترين آنها شاخص اندازه‌گيري سطح آمادگي فناوري يا همان «TRL» است كه مقياسي است كه در دنيا، توسط سازمان‌ها براي ارزيابي فناوري، قبل از ورود به سيستم حمايتي مورد استفاده قرار مي‌گيرد.
ايشان در ادامه با اشاره به دو شاخص مهم ديگر از عوامل ارزيابي ظرفيت تجاري‌سازي فناوري گفت: دو عامل مهم ديگر يعني «شاخص اندازه‌گيري سطح آمادگي صنعتي (MRL) » و همچنين «شاخص اندازه‌گيري سطح آمادگي سرمايه‌گذاري (IRL)» ، از ديگر عوامل مهم تعيين ظرفيت تجاري‌سازي يك فناوري مي‌باشند كه ثبات اقتصادي را در حوزه‌ي اقتصاد مقاومتي تضمن مي‌نمايد.
دكتر متقي‌طلب رييس پارك علم و فناوري گيلان درباره دستورالعمل اجرايي صندوق نوآوري و شكوفايي گفت: در راستاي پياده‌سازي آيين‌نامه اجرايي ماده ۴۴ «قانون رفع موانع توليد رقابت‌پذير و ارتقاء نظام مالي كشور» و نيزذيل تبصره ۱ ماده ۵ « قانون حمايت از شركت‌ها و مؤسسات دانش‌بنيان و تجاري‌سازي نوآوري‌ها و اختراعات »، دستورالعمل اجرايي صندوق‌هاي پژوهش و فناوري در تاريخ ۶/۱۰ /۱۳۹۴ به تصويب كارگروه صندوق نوآوري و شكوفايي رسيد، تا با هدف توسعه اقتصاد دانش‌بنيان و گسترش شبكه تأمين مالي نوآوري و فناوري ايجاد گردد.
ايشان در ادامه مطالب خود، به تشريح اهداف صندوق‌هاي پژوهش و فناوري پرداخت و در خصوص تامين منابع مالي آن گفت: ميزان سرمايه‌گذاري دولت وفق ماده ۵ آيين‌نامه حداكثر معادل ۴۹% (چهل و نه درصد) سرمايه صندوق خواهد بود.
دكتر متقي‌طلب ضمن بيان شرايط تاسيس صندوق، نحوه اداره آن را مطابق قانون بيان كرد و گفت: ارائه برنامه كسب ‌وكار اوليه براي تأسيس صندوق شامل چشم انداز، اهداف، برنامه، بازار و ... از جمله مواردي است كه براي تشكيل پرونده تاسيس صندوق الزامي مي‌باشد.
در پايان دكتر متقي‌طلب با پيشنهاد ايجاد اين صندوق - از تمامي دستگاه‌هاي اجرايي استان- خواستار حمايت در ايجاد اين صندوق و مشاركت در راه‌اندازي آن شد.
در ادامه اين جلسه مهندس اصغريان معاون محترم برنامه‌ريزي استانداري ضمن حمايت از ايجاد اين صندوق و با اشاره به ميزان حداقل و حداكثري سرمايه مورد نياز براي ايجاد آن گفت: با توجه به قوانين موجود، دستگاه‌هاي دولتي مجاز هستند بخشي از تملك دارايي خود را در بخش كمك‌هاي فني و اعتباري هزينه نمايند كه مي‌توان از اين طريق دستگاه‌ها اجرايي نسبت به مشاركت در تامين سرمايه اوليه اين صندوق مشاركت نمايند.
دكتر متقي طلب با پاسخ به سوالاتي كه مطرح شد مجدداً خواستار مشاركت جدي دستگاه‌هاي اجرايي استان جهت ايجاد اين صندوق شد.
در پايان اين جلسه دكتر نجفي استاندار محترم گيلان ضمن حمايت از ايجاد صندوق، از دستگاه‌هاي اجرايي خواست با مشاركت در ايجاد و سرمايه‌گذاري در راه اندازي آن در استان حمايت‌هاي خود را در تحقق شعار «اقدام و عمل» اجرايي نمايند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 529958

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 3 =