۱۷ آذر ۱۳۹۵، ۲۱:۰۵
کد خبر: 82337385
T T
۰ نفر
برگزاري شوراي هماهنگي مديران كل دامپزشكي منطقه 3 كشور در چابهار

چابهار - ايرنا - پنجمين نشست شوراي هماهنگي مديران كل دامپزشكي منطقه 3 كشور با حضور 6 استان و با هدف بررسي مشكلات حوزه دامپزشكي در سرسراي اجتماعات اداره كل شيلات سيستان و بلوچستان در شهر چابهار برگزار شد.

به گزارش ايرنا، رئيس مجمع هماهنگي مديران كل دامپزشكي منطقه 3 كشور و مديركل دامپزشكي خراسان رضوي روز چهارشنبه در اين نشست اظهار داشت: ادارات كل دامپزشكي استان هاي كشور به پنج منطقه تقسيم شده اند كه منطقه سه شامل 6 استان خراسان رضوي، شمالي و جنوبي، سيستان و بلوچستان، يزد و كرمان است.
دكتر مجيد روحاني نژاد افزود: وسعت استان هاي ياد شده نيمي از گستره كشور را در بر مي گيرد و داراي بيشترين مرز مشترك خاكي و آبي با كشورهاي همجوار است.
وي هدف از برگزاري اين نشست ها را هماهنگي بهتر ميان استان هاي عضو در اجراي وظايف دامپزشكي و تعامل و همكاري بيشتر استان ها در رفع چالش هاي منطقه اي عنوان كرد.
وي رايزني، همفكري، طرح مشكلات و ارائه پيشنهاد و راهكارهاي اجرايي براي مهمترين مسائل روز دامپزشكي را از ديگر اهداف برگزاري اين همايش دانست.
مديركل دامپزشكي استان خراسان رضوي گفت: استان هاي منطقه سه كشور اقليم مشترك و تا حدود زيادي مسائل و مشكلات مشترك دارند.

معاون استاندار سيستان و بلوچستان و فرماندار شهرستان ويژه چابهار نيز گفت: چابهار با توجه به اتصال به آب هاي اقيانوس هند موقعيت مناسبي براي پرورش انواع آبزيان دارد.
احمدعلي موهبتي افزود: چابهار و كنارك با 11 بندر صيادي و جايگاه تخليه ماهي و 24 هزار صياد تامين كننده 70 درصد تن ماهيان كشور و 40 درصد كل صيد كشور هستند
وي بيان كرد: سيستان و بلوچستان با توجه به هم مرزي با پاكستان بايد به مركز توليد گوشت كشور تبديل شود تا بخشي از مشكلات اشتغال اين استان محروم مرتفع شود.
وي تصريح كرد: ساخت كشتارگاه صنعتي دام و طيور مورد درخواست است و بايد اقدامات لازم براي واحدهاي بسته بندي انجام شود.
وي گفت: مجوز 50 هزار تن ماهي در قفس صادر شده و تا سقف يك ميليون تن در سال برنامه ريزي ها در حال انجام است.

مديركل دامپزشكي سيستان و بلوچستان نيز با ارائه گزارشي از فعاليت هاي دامپزشكي استان گفت: در چند سال اخير به دليل بيماري لكه سفيد، پرورش ميگو در منطقه گواتر چابهار به صفر رسيد بود كه با تلاش دامپزشكي امسال بيش از 570 تن ميگو توليد شد.
مهدي حسيني افزود: تلاش هاي خوبي براي بهبود شرايط عرضه و فروش گوشت دام و ساخت كشتارگاههاي دام در سطح استان انجام شده است.
مدير اداره دامپزشكي چابهار نيز بيان كرد: سه واحد كشتارگاه صنعتي با ظرفيت كشتار روزانه هزار و 100 راس دام سنگين در اين شهرستان فعال است.
اولياء ميرلاشاري افزود: 12 واحد بسته بندي گوشت قرمز و بيش از 50 درصد قرنطينه دامي سيستان و بلوچستان در چابهار انجام مي شود.
وي ادامه داد: اداره دامپزشكي چابهار نظارت، كنترل، پيشگيري، مبارزه با بيماري هاي دامي و آبزيان و بيماري هاي مشترك ميان انسان و دام را در آزمايشگاههاي تخصصي و بازديدهاي مستمر انجام مي دهد.
وي گفت: سه شركت خدمات دامپزشكي، يك داروخانه، سه درمانگاه تخصصي دامپزشكي، 11 مرغداري صنعتي، هفت مركز عرضه ماهيان تجاري تازه، 26 مركز بسته بندي ماهي و ميگو، 12 كارخانه پودر ماهي و 30 كارخانه تن ماهي در چابهار و كنارك فعال هستند.
به گزارش ايرنا در اين نشست مديران كل دامپزشكي منطقه سه كشور مشكلات در صدور پروانه بهره برداري فروشگاههاي پروتئيني، آخرين وضعيت بيماري هاي تنفسي فوق حاد طيور، مشكلات مربوط به قرنطينه و وضعيت تبادل دام ميان استان هاي عضو، وضعيت بيماري هاي دامي و تحليل وضع موجود و مشكلات اعتباري جاري و عمراني استان ها در اجراي طرح هاي دامپزشكي را بررسي و راهكارهاي مناسب را ارائه كردند.
شهرستان چابهار از توابع استان سيستان و بلوچستان با 260 هزار نفر جمعيت از شمال به شهرستان هاي نيكشهر، قصرقند و سرباز، از شرق به كشور پاكستان، از جنوب به درياي عمان (مكران) و از غرب به بندر كنارك متصل است.
بندر زيباي چابهار واقع در قلب مَكُّرانِ بلوچستان و در فاصله 645 كيلومتري جنوب زاهدان مركز استان سيستان و بلوچستان از 2 شهر به نام هاي چابهار و نگور، سه بخش مركزي، دشتياري و پلان، 6 دهستان و 438 روستا تشكيل شده است.
3043**3042 خبرنگار: رستم كريمي نژاد **انتشاردهنده: محدثه حيدري گرجي
اخبار لحظه به لحظه را در كانال تلگرامي «اخبار ايرنا سيستان و بلوچستان» دنبال كنيد. irnazahedan@

سرخط اخبار استان‌ها